Hej!
Jag har en gammal sideboard med fanér av något mörkare träslag - teak? Den är väldigt sliten och jag skulle vilja göra den fin igen. Men ytskiktet verkar vara annorlunda på ovansidan jämfört med lådor och dörrar, se bilder. Det ser ut som att lådfrontarna är av massivt trä, men dörrarna är av spånskiva(?) och fanér. Jag har inte någon större erfarenhet av möbelrenovering, men antar att jag behöver göra olika åtgärder på de olika ytskikten. Kan någon tipsa mig om vad jag behöver göra eller peka mig i riktning mot någon guide?
Tacksam för vägledning! /Erik
Träsideboard mot vit vägg, retro design, fyra lådor, två skåpdörrar, parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskåp med skåpluckor och handtag, slitet, bruna toner, närbild, möbler inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbyrå med fyra lådor, runda handtag utskärningar, vertikal linje mönster, använd och sliten finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trälådor med handtag, en öppen, visar del av vit insida eller lådinredning. Närhet, detaljerad textur, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähylla närbild, böcker delvis synliga, blurrig, IKEA katalog till synes, ofokuserat foto, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på träyta och kant med spår av slitage eller skador, oklart sammanhang, inomhusmiljö, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nötad träyta med spår av slitage och mörka märken, troligtvis del av möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fadai
Fixade en gång i tiden till en liten bordsskiva teakfaner med teakfärgad bets (ytterst lite o tunt), sen polerade m bivax. Blev helt ok, men har tyvärr ingen bild. Du kan testa på ngn dold yta först. Och slipa ytorna lätt m fint slippapper.
 
  • Gilla
tapemachine
  • Laddar…
BirgitS
Det finns teakolja också, alltså olja som är avsedd för teak och andra liknande feta träslag.
 
Börja med Fulgentin, det både rengör och schysstar till ytan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.