Planerar att byta ut våran glaskeramikhäll från 1994 mot en modern induktionshäll.
I underskåpet finns en dosa med massa kablar, från den dosan går en kabel direkt in i den gamla panelen på hällen.
Behöver jag ha hit en elektriker och installera typ ett perilex eller hur går jag vidare?
 
Ja det behövs formellt en elfirma. Det är behörighetskrävande att fast ansluta en häll.
Det kan bli lite kostsamt om det visar sig att ni saknar en nolla framdragen till dosan.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det behövs formellt en elfirma. Det är behörighetskrävande att fast ansluta en häll.
Det kan bli lite kostsamt om det visar sig att ni saknar en nolla framdragen till dosan.
Tack för svar, i dosan kommer massa kablar från olika håll, jord och nolla verkar finnas med just i dosan iallafall, vet ej om den finns med fram till nuvarande häll, tror du det kan funka då?
 
Det låter som att det finns en god chans.
Hur många ledare är det i kabeln till den häll du har idag? Du behöver minst 4.
Det är också det antal en ny häll behöver, men då gäller det att hitta nollan.
Det är inte säkert att dagens häll är matad med en nolla.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter som att det finns en god chans.
Hur många ledare är det i kabeln till den häll du har idag? Du behöver minst 4.
Det är också det antal en ny häll behöver, men då gäller det att hitta nollan.
Det är inte säkert att dagens häll är matad med en nolla.
Vet inte exakt hur många utav kablarna som går vidare till hällen misstänker att vissa kablar i dosan går vidare till ugnen, gissar bara? Men nolla verkar finnas i dosan iallafall, tror du man kan fånga upp kablarna man behöver och kanske sätta ett uttag där till hällen? Nuvarande häll och inbyggnads ugn verkar vara matade med tre 16a säkringar
 
Det låter helt klart som att det är möjligt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter helt klart som att det är möjligt.
Ok, tack då ska jag kontakta en elektriker,
Tror du han kommer vilja sätta ett uttag till hällen eller kan man även direktkoppla?
 
Det är ni som bestämmer det. Det finns inga regler för och emot ett uttag.
Om det finns en bra avgreningsplint i dosan idag så skulle jag överväga att behålla det så.
Det säljs ändå inga nya hällar med stickpropp. Och även om det fanns så kan man pga EU tyvärr aldrig lita på att ett perilexuttag är korrekt kopplat med alla faser, nolla och skyddsjord, så det hjälper inte nästa ägare.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ni som bestämmer det. Det finns inga regler för och emot ett uttag.
Om det finns en bra avgreningsplint i dosan idag så skulle jag överväga att behålla det så.
Det säljs ändå inga nya hällar med stickpropp. Och även om det fanns så kan man pga EU tyvärr aldrig lita på att ett perilexuttag är korrekt kopplat med alla faser, nolla och skyddsjord, så det hjälper inte nästa ägare.
Tack för info, då förstår jag lite mer, om vi nu bestämmer oss för att byta ut hällen så lämnar vi över det till en elektriker.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.