Är det något regelverk som hindrar att man drar radiatorrör i vägg i installationsskiktet istället för i bjälklag?
Storbritannien verkar detta vara standard.
 
  • Ett modernt rum med radiator, trägolv, grå fåtölj, golvlampa och vit tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H henrik33 skrev:
Är det något regelverk som hindrar att man drar radiatorrör i vägg i installationsskiktet istället för i bjälklag?
Storbritannien verkar detta vara standard.
Finns nog bara dom regler som gäller inom våtzon.Dra rör från väggen är ju det smartaste både ur täthet och städsynpunkt.Jag gjorde det när jag byggde min första villa1975,alla värmerör ur väggen i hela huset.
 
"4.5.1 Frysskadesäker förläggning av värmeinstallationer
Ledningar får inte monteras i ouppvärmda utrymmen, till exempel krypgrund eller vind eller i byggnadens isolering i golv, i ytterväggar eller i vindsbjälklag.
Ledningar kan förläggas i särskilt frostfritt installationsutrymme på konstruktionens varma sida innanför plastfolie eller ångbroms eller i frostfritt utrymme i isolering under grundplatta på mark.
Fördelarskåp eller prefabricerad konstruktion ska placeras frostfritt på konstruktionens varma sida innanför plastfolie eller ångbroms."

https://www.sakervatten.se/download/1563-8B637FE9C317D91862BAE47229C309F7/Branschregler-20211-.pdf

https://www.sakervatten.se/branschregler/branschregler-20211
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
H henrik33 skrev:
Är det något regelverk som hindrar att man drar radiatorrör i vägg i installationsskiktet istället för i bjälklag?
Storbritannien verkar detta vara standard.
Skall förläggas skarvfritt. Dvs rör i rör eller så skall skarvar vara inspekterbara.
 
I Installation skrev:
Skall förläggas skarvfritt. Dvs rör i rör eller så skall skarvar vara inspekterbara.
Skarvfritt har det inte varit krav på tidigare på värmesystem.Hur göra tvårörssytem i så fall?Skarvar på värmesystem har ju stort sett aldrig varit problem förr.Var i Boverkets regler står detta?Jag har gjort hundratals villor med tvårörssystem och där har inte varit problem med läckage.Förr var det gröa sen blå stålrör och på senare tid kopparrör.Hårdlödde dem.Har pressat lite men där är jag mer tveksam!Råkar man vrida röret så har man en läcka.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
R Rollerörkrök skrev:
Skarvfritt har det inte varit krav på tidigare på värmesystem.Hur göra tvårörssytem i så fall?Skarvar på värmesystem har ju stort sett aldrig varit problem förr.Var i Boverkets regler står detta?Jag har gjort hundratals villor med tvårörssystem och där har inte varit problem med läckage.Förr var det gröa sen blå stålrör och på senare tid kopparrör.Hårdlödde dem.Har pressat lite men där är jag mer tveksam!Råkar man vrida röret så har man en läcka.
Säker vatten. Vad man gjorde förr är en annan sak
 
RoTe
I Installation skrev:
Säker vatten. Vad man gjorde förr är en annan sak
Värmesystem är ju slutna så varför skulle det var krav på skarvfritt?
 
Enligt säker vatten så finns det inga krav på fogar till värmesystemet. Det är med andra ord godkänt enligt säker vatten med skarvar på värmesystemets rör.


4.5Värmeinstallationer
Branschreglerna ställer krav på placering av fördelarrör. Det finns inga krav på placering av fogar.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Från tidigare länk/pdf,
"4.5 Värmeinstallationer
Branschreglerna ställer krav på placering av fördelarrör. Det finns inga krav på placering av fogar.
Fördelarrör med utrustning
Fördelarrör för värme försett med utrustning som till exempel
luftningar, ventiler med ställdon eller pump ska placeras:
■ ovan inklädnad i tak.
eller
■ i en prefabricerad konstruktion till exempel ett fördelarskåp."
 
RoTe RoTe skrev:
Värmesystem är ju slutna så varför skulle det var krav på skarvfritt?
Det beror på hur man läser säker vatten. Nu har det ändrats såg jag med 2021 reglerna.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Från tidigare länk/pdf,
"4.5 Värmeinstallationer
Branschreglerna ställer krav på placering av fördelarrör. Det finns inga krav på placering av fogar.
Fördelarrör med utrustning
Fördelarrör för värme försett med utrustning som till exempel
luftningar, ventiler med ställdon eller pump ska placeras:
■ ovan inklädnad i tak.
eller
■ i en prefabricerad konstruktion till exempel ett fördelarskåp."
såg att de ändrat texten i nya upplagan.

sen e det ju ett stängt system och ett litet system i ett enfamiljshus så det blir ju inte så mycket vatten.
Däremot gör det inte systemet sämre att göra det skarvfritt.

I större system och fastigeheter när man bygger nytt är det inte helt sällan ett krav på skarvfritt vid dolt montage på värme och kylsystemen
 
Redigerat:
R Rollerörkrök skrev:
Har pressat lite men där är jag mer tveksam!Råkar man vrida röret så har man en läcka.
Då får man ta mig fan ta i. Att vrida en pressad koppling är inget man råkar göra precis. Hela röret är ju 6-kantigt efter en pressning.
 
Ett kopparrör är inga problem att vrida.Har råkat ut för detta på ett tidigare pressat 28 mm Cu rör vid en hydrofor.Som tur synligt,bara pressa om så var det tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.