Jag kikade på en installation och vill bara dubbelkolla så jag har förstått rätt.

Matning till ett kök med 3 avsäkeade ledningar, fördelat på 2 faser (dvs 3x16A, men 2 av ledningarna är samma fas). Därmed kommer tre 2.5mm2 kablar in. Däremot kommer en gemensam nolla, alltså en enskild nolla på 2.5mm2.

Borde inte en gemensam nolla dimensioneras för den totala avsäkringen i detta fall? Dvs 3x16A (så typ en 6mm2?) tänker jag rätt?

Men då kom också en annan frågeställning upp. I en faktiskt 3-fas matning, så har man samma storlek på nolla som faser. Vid 3-fas last så är det då ingen returström I nollan, så då är väl det lugnt. Men om det istället är 3 st 1-fas laster, då riskerar nollan att överföra 3x dimensioneringen? Det kan ju inte vara så bra. Låt säga att du kopplar en portabel elcentral, rent krasst borde den bara få bryta ut en st 1-fas för att inte överbelasta nollan. Eller en induktionsspis som går på 2 eller 3x230V, som då borde behöva en grövre nolla...?

Eller missar jag nåt fundamentalt i mitt resonemang?
 
  • Gilla
MA.SP
  • Laddar…
3 olika faser kan dela på nollan. 2 lika faser kräver 2 nollor osv.
 
  • Gilla
PontusLi
  • Laddar…
Så pga fasförskjutningen så flödar det aldrig mer än max ström för en fas genom nollan? Fast nånstans måste ju strömmen ta vägen, tycker man ju...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Frågan måste nog ställas vad som skall kopplas in på det "extra" fasen

Tex ett extra uttag under diskhon för diskmaskinen är sällan något problem. En till ugn eller till externa uttag är big no no. Jag har tex 3st tvättmaskiner på samma tre-fas med gemensam nolla och det är inga problem
 
Mikael_L
J jishi skrev:
Matning till ett kök med 3 avsäkeade ledningar, fördelat på 2 faser (dvs 3x16A, men 2 av ledningarna är samma fas). Därmed kommer tre 2.5mm2 kablar in. Däremot kommer en gemensam nolla, alltså en enskild nolla på 2.5mm2.
Du skriver "är samma fas", menar du då att två ledningar ligger på samma fas, dvs båda på L1, eller båda på L2 eller L3?
Eller att det endast är enfas i centralen (en äldre lägenhet...)
 
Jag blir lite förvirrad av beskrivningen.

Om det är 3 olika faser (L1, L2 och L3) så kan de dela på en nolla. Detta gäller i alla "normala" fall för bostäder.

Men om det är samma fas, så skall man inte bara gå upp i dimension på nollan, det skall var en seprat nolla för var och en av matningarna.
 
H hempularen skrev:
Jag blir lite förvirrad av beskrivningen.

Om det är 3 olika faser (L1, L2 och L3) så kan de dela på en nolla. Detta gäller i alla "normala" fall för bostäder.

Men om det är samma fas, så skall man inte bara gå upp i dimension på nollan, det skall var en separat nolla för var och en av matningarna.
2 av matningarna är samma fas, men olika avsäkringar. Den tredje är en annan fas (och avsäkring).

Alltså 2x16A från L1, sen en till 16A från L2.

Varför ska det vara egna nollor (om det är samma fas) och inte en uppdimensionerad nolla? De kommer ju kopplas in på samma plint i centralen?
 
Man får inte blanda grupper. En trefasgrupp har tre faser och en nolla. Den får delas upp i tre enfasgrupper som vardera har en fas och en nolla. Men två enfasgrupper får inte dela på samma nolla. Med rätt dimensionerad nolla är det inte tekniskt ett problem att två enfasgrupper delar på samma nolla om den är dimensionerad efter den totala strömmen. Men det är inte ok enligt reglerna. Antagligen för att det blir med svåröverskådligt.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Okej. Det bästa vore nog att dra en korrekt 3-fas matning (det var så det beskrevs att det skulle vara men min mätning visade på nåt annat).

Nu förstår jag lite bättre, tusen tack alla som svarat.
 
Lättast är det väl att flytta en tråd till den tredje fasen, för har du två faser i centralen så har du med stor säkerhet även tre faser.
 
  • Gilla
sturnus och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Lättast är det väl att flytta en tråd till den tredje fasen, för har du två faser i centralen så har du med stor säkerhet även tre faser.
Ja, det är en normal installation med 3 faser, men det förutsätter att det finns en ledig säkringsplats (är keramikproppar) eller så måste jag hitta en lämplig att byta plats med.
 
J jishi skrev:
Ja, det är en normal installation med 3 faser, men det förutsätter att det finns en ledig säkringsplats (är keramikproppar) eller så måste jag hitta en lämplig att byta plats med.
Du flyttar ju bara om i centralen, du får ju en propp ledig när du plockar löst den som du ska flytta.
 
Mikael_L
J jishi skrev:
Varför ska det vara egna nollor (om det är samma fas)
För att det är två olika grupper = två olika gruppledningar.

Normalt drar man aldrig två olika grupper i samma installationsrör. Men det finns egentligen inget absolut förbud mot detta. Men oavsett ska varje grupp ha sin egen neutralledare och sin egna skyddsjordledare om sådan är aktuell i gruppen.
 
Mikael_L
E elmont skrev:
Lättast är det väl att flytta en tråd till den tredje fasen, för har du två faser i centralen så har du med stor säkerhet även tre faser.
Jag har dock, med rätt stor förvåning, varit med om lägenheter med två faser indragna, dvs inte enfas, inte trefas. Man hajjar till helt klart!
 
  • Wow
PatrikJo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.