Hej. Detta blir mitt f´örsta inlägg i detta forum. Tyvärr så gäller det tråkiga saker.

Historian görs kort. Vi nygger på ett nyplanerat område i Uddevalla. Bygglovet godkändes den 31/3 utav byggnadsnämnden. I mitten på Maj asfalterades det och belysningen kom upp. I Juni satte kommunen ut huset och garaget på vår tomt. Det visade sig då att en stolpe för gatubelysningen står precis i kant med våran garageinfart (infarten till höger om stolpen). Vi skall även ha plats för en bil till vid sidan om garaget. Bifogar en bild på stolpen och utsättningen.
Kommunen verkar ha gått efter en gammal planritning där vårat garage låg på en annan sida. De har alltså inte tittat på det godkända bygglovet. Vår KA är inblandad men vi har inte hört något. Alla skyller på semestertider. Det känns som att semestern är ovanligt lång i år.

Vad kan man göra åt detta. Det är samma område som tidigare nämnts om i Uddevalla där Bohusländska hus AB har varit inblandade. Dock verkar det som att det är kommunen denna gång som har tabbat sig. Jag måste tillägga att belysningen borde ha dragit på motsatt sida, då inga tomter är planerade på den sidan.
 
  • DSC01278.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På vårat kvarter har det varit samma sak på ett par ställen, då har stolparna flyttats utan att det kostat husägaren något. Det har dock tagit lite tid....
 
En av våra tomtpinnar kunde inte slås ned för att fundamentet till lyktstolpen stod i vägen. Man löste det genom att slå ned pinnen ca 3 cm från fundamentet istället för att flytta lyktstolpen. Nu spelar detta ingen roll för oss för att det är så liten diff, men kommunen kan göra mycket som de vill.
 
Visst kan dom göra som dom vill. Men i detta läget så försvårar det all parkering med släpkärra mm. Vi kommer heller inte att kunna svänga in i garaget, utan måste trixa oss in. Om man läser i Plan och bygglagen (1987:10) så kan man läsa detta:
4. det finns en lämpligt belägen utfart eller annan utgång från tomten
samt anordningar som medger nödvändiga transporter och tillgodoser
kravet på framkomlighet för utryckningsfordon till och från bebyggelsen
på tomten,
så strider denna stolpe direkt mot citeringen..
 
En granne till oss har fått ett elskåp precis vid deras infart vilket gör att det är mycket svårt att komma in i garaget. Elskåpet fanns inte på några ritningar och hon har vänt huset så bara gaveln är mot vägen där man kör in. Alltså måste hon göra en 90 graders sväng för att komma in i garaget. Utan detta skåp hade det gått precis att komma in. Idag går det inte för att hon måste hålla avstånd för att inte rispa bilen på skåpet. Kommunen här är helt omedgörlig, nej skåpet ska inte flyttas men ändå har de godkänt hennes placering av hus och garage. Till saken har att det finns en snutt promenadväg vid sidan om. Hon har frågat om hon får använda en liten del av den för att komma åt garaget, men kommunen svarade med att sätta stora 0,7m i diameter stenar och plantera gräs så att hon absolut inte ska kunna använda denna snutt.


Angående utryckningsfordon mm. jag tror att det räcker om man kan köra upp på uppfarten för att tillgodose pbl inte att köra in i garaget...

Jag hoppas för hennes och er skull att kommunerna tar sitt förnuft till fånga, det minsta man kan kräva är att kunna använda huset och garaget. Att ha ett oanvändbart garage är ingen hit. lycka till
 
Då löste det sig ändå.
SMV och Komunen delar på kostnaden för en flytt av stolpen. Personligen så tycker jag att det är upp till komunen att lösa det själv. Tack till SMV för bra hjälp där..
 
StellanKarlgren skrev:
Då löste det sig ändå.
SMV och Komunen delar på kostnaden för en flytt av stolpen. Personligen så tycker jag att det är upp till komunen att lösa det själv. Tack till SMV för bra hjälp där..
Vad är SMV? :confused:
 
Smålandsvillan.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.