Hej,
ska snart lägga elgolvvärme i mitt lilla badrum. Tänkte då att golvvärme + handdukstork + uttag i spegelskåp skulle matas via jfb. Hade först tänkt att använda en ny matning för detta eftersom badrum idag avsäkras med belysn/uttag i andra rum. Men så väcktes tanken att jag skulle ha jfb till hela centralen. Bra, eftersom vi fortf har elradiatorer och så. Kontaktade därför en rekommenderad elektriker och han sa att man inte kan garantera driftsäkerheten då man har en jfb till hela anläggningen. Bästa är ju att ha 2 eller fler, och dela upp på ett bra sätt.
Problemet här är att jag har en central med porslinssäkringar (från 1984), ca 3x12 st. Denna central är ju svårare att dela upp jord och nollskena. Alternativet är att byta ut hela mot en ny normcentral med dvärgbrytare!
Elektrikern menar att jag själv måste välja, därför frågar jag er om råd!

Hur göra?
* Separat JFB till ny matning
* Ny cental med 2-3 jfb
* JFB till hela anl med gammal central
* Andra alternativ?

//WSP
 
Ny central med 2-3 jordfelsbrytare. Det är en investering som spar elektrikerns arbetstid i framtiden.
 
Vad är det för 'driftsäkerhet' han yrar om? Vi har en JFB för hela huset (>200m2) och har inga problem med det. Olägenheten med det är att OM JFB löser ut så slocknar allt. Men om JFBn löser i tid och otid så ska det ändå åtgärdas eftersom det kan bero på ett fel i anläggningen.

Säkerhetsmässigt och billigast tycker jag är att sätta en JFB för hela huset om du inte vill lägga upp vad det kostar att byta hela centralen. Kan dock kosta lite felsökning om du har nåt problem nånstans.

Om du bara vill komma vidare snabbt med badrummet kan du sätta en separat JFB. Sedan kan du låta tanken på att byta central och sektionera sjunka in och i lugn och ro ta in några olika offerter på det jobbet. Garanterar att du kommer att få ganska varierande prisförslag.

Själv skulle jag nog valt alternativet JFB till gammal central eftersom det ger mest säkerhet för pengarna. För hur ofta löser JFBn ut?
 
> För hur ofta löser JFBn ut?

Inte ofta :)

Gjorde precis så (behöll gamla centralen) för fem år sedan då vi renoverade badrummet. Kostade väl ett par tusen för det inkl ett par småjobb. Hade dock inga felkopplingar så det var inga problem. De gånger JFB har löst ut har det varit mitt fel, typ låtit nollan komma åt jorden vid byte av vägguttag (man hade ju skruvat ut säkringen...). 4-5 gånger totalt kanske.

Det är väl klart att det hade varit bättre med två JFB för att slippa "ett totalt mörker", men det är som sagt väldigt sällan.

Nu börjar jag dock bli sugen på en ny central för att få lite mer struktur och fler/bättre anslutningar för nolla och jord (ett antal trefasgrupper som numera är splittade).
 
Om man har utomhusuttag så är risken för att jfb skall lösa ut betydligt större. Liet fukt in i en förlägningskabel till häckklipparen (för att inte tala om när man klipper av sladden). Eller lite snö som lägger sig och smälter på motorvärmarkontakten på bilen etc.
 
Man bör ha 2-3 JFB, och skippa det till värme systemet, larm.
Kylskåpet bör ha en egen 2-polig.

Men som allt annat i denna lilla värld, så är det pengarna som styr, och i långa loppet vinner han som lägger lite mer pengar på centralen... Så man slipper förstörd mat och vatten skador om något går sönder i huset...
 
Jag har fyra JFB, en till VP, en till kyl/frys, en för utomhus samt en för inomhus. Jag resonerade mig fram till att fler inte kan skada. :D Den till VP är på 300 mA felström. Övriga 30 mA.
 
hempularen skrev:
Om man har utomhusuttag så är risken för att jfb skall lösa ut betydligt större. Liet fukt in i en förlägningskabel till häckklipparen (för att inte tala om när man klipper av sladden). Eller lite snö som lägger sig och smälter på motorvärmarkontakten på bilen etc.
Låt bli och använd innomhusgrejer utomhus så är det inget problem. Det känns som om det regnat hela sabla sommaren i år och inte en enda gång har en jordfelsbrytare löst trots att jag haft flera förlängningskablar liggande ute i regnet.

Den dag man har råd och lust att spendera en stor summa pengar på att byta ut sin fungerande elcentral för att sektionera upp anläggningen bara för att sektionera den så fine. :D
 
JohanKson skrev:
Jag har fyra JFB, en till VP, en till kyl/frys, en för utomhus samt en för inomhus. Jag resonerade mig fram till att fler inte kan skada. :D Den till VP är på 300 mA felström. Övriga 30 mA.
Om du nu ville ha både livrem och hängslen skulle du ha satt en 300mA på kyl/frys också. Ännu mindre risk för vattenskador och liklukt i frysen men ändå skydd mot brand.
 
Jag har råkat ut för det vid åtskilliga tillfällen, med utomhus kablar som iofs inte varit så välplacerade. Även med utomhusjugransbelysning,
 
pefo skrev:
Om du nu ville ha både livrem och hängslen skulle du ha satt en 300mA på kyl/frys också. Ännu mindre risk för vattenskador och liklukt i frysen men ändå skydd mot brand.
Sant, skulle ha tänkt på det.
 
Jag är själv elektriker och jag skulle föreslå en ny central med en eller möjligtvis 2 st JFB. För "driftsäkerhetens" skull.
Den andra JFB:n kan vara enskilt till utrustning som finns utomhus. Just för att det är oftast maskiner eller liknande utomhus som ställer till det.
Jag själv har vid väldigt få tillfällen installerat 2 st JFB.
 
Har själv nyss försett lillstugan med JFB. Den direkta anledningen var att vi skulle börja köra en del 3-fasutomhusel och då kändes det skönt att ha jfb inkopplat.

Huvudmatningen från nätet kommer in i storstugan, så ett tag funderade jag på att sätta JFB på hela anläggningen för att skydda båda kåkarna. Men ganska snart märkte jag att ett byte av centralen i storstugan vore nödvändigt innan en JFB kopplas in där, så jag nöjde mig med att säkra undercentralen i lillstugan med JFB tillsvidare.

Det är inte så dumt att ha mer än en JFB om man kan hitta en naturlig och vettig gränsdragning. Är anläggningen i sådan kondition att det inte går att hänga på en JFB på hela anläggningen av det skälet kanske man ska fundera på att dra om elen istället. I mitt fall känns det bra att dela upp det per stuga, men behoven ser säkert olika ut, bl.a. beroende på hur mycket vilt man har i frysen :) Man får värdera risk/konsekvens mot kostnad. Som alltid.

Framöver skall även centralen i storstugan bytas, all el i storstugan dras om och totalt blir det alltså två JFB i anläggningen.
 
pefo skrev:
Låt bli och använd innomhusgrejer utomhus så är det inget problem. Det känns som om det regnat hela sabla sommaren i år och inte en enda gång har en jordfelsbrytare löst trots att jag haft flera förlängningskablar liggande ute i regnet.

Den dag man har råd och lust att spendera en stor summa pengar på att byta ut sin fungerande elcentral för att sektionera upp anläggningen bara för att sektionera den så fine. :D
Har du funderat på ifall din jordfelsbrytare överhuvudtaget fungerar som den ska?
 
OT:
Det kan han nog rätt lugnt utgå från eftersom den löser. Låt oss utgå från att han har 28 mA läckström i huset och sen tre i en fuktig kontakt. Då ska JFB lösa och det förefaller ju som den gör det.

Åter till ämnet:
Kan du köra två jfb så är det bäst. Annars exkludera en elementgrupp eller två och kör resten av huset på JFB. Löser den så finns det basvärme kvar i alla fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.