huga skrev:
Var idag inne i Kristianstad för att handla 45*195 reglar till mitt pågående altanbygge. I facket fanns inga längder som passade mig men jag visste att det skulle finnas eftersom jag såg det för en vecka sedan. Efter lite letande hittade jag eftersökt längd men det stod travat med andra pallar över sig. Traskade in och frågade om dom kunde hjälpa mig att flytta framförvarande pallar så att jag kom åt den längd jag ville ha. Tyvärr hade inte dom tid att hjälpa mig! Det var roligare att stå och slösnacka med kollegan tydligen (dessutom var det inte en enda kund förutom jag i butiken). Jag blev också upplyst om att den nya traven inte skulle öppnas förrän det var tomt i facket, upplyste honom om att det inte fanns den längd jag behövde i facket men det hjälpte inte.

Mycket möjligt att det är lite billigare löpmeterpris på BM men ska jag räkna bort alla spillbitar som blir eftersom jag inte kunde få önskad längd så tror jag nog likförbannat att det blir billigare hos någon annan.

:mad:
vilken otroligt dåligt service...helt otroligt. Min erfarenhet av byggmax (löddeköpinge framförallt) är att de sällan har tid att hjälpa en, men de är iallafall inte komlette idioter, snarare underbemannade.
 
larsson1 skrev:
Men är det skitvirke i den öppnade bunten är det bara att öppna nästa. Om man får eller inte är av mindre betydelse.
Att deras inköpare får 40% skit i buntarna ska inte jag som kund behöva lida för.

Jag tar också alltid det färska brödet längst in på hyllorna..Jag betalar fullt pris för mina limpor, då bestämmer jag även om det ska vara färskt..Enkelt, mycket enkelt.
Ärligt talat... Jag håller med om att brädorna ska vara raka o fina... men slänger folket (såna som DU) dem huller och buller så blir ju resultatet därefter - SNEDA. Att öppna buntar som står på sidan om är ett gissel och jag förstår att folk blir griniga över att de inte får får öppna dem... Öppnar man dem i alla fall så skapar man merarbete och kaos. Min fråga till dig : På din arbetsplats - får folk komma o förstöra ordningen på ditt perfekta skrivbord hur som helst? För jag antar att du är pappersvändare eller arbetslös med tanke på din respekt för andra människor....

I min värld så är alla lika och alla ska behandlas lika... Men när en som du kommer och öppnar en bunt som står på sidan om så får du rakt och fint virke - så långt är vi överrens. Men de som jobbar får stå och HANDLASTA röran du lämnar kvar efter dig samt nästkommande kund som kommer efter dig kommer inte få hälp vid mätningen eftersom personalen måste städa efter dig. Det är både omdömeslöst och otrevligt. För att inte säga ruskigt onödigt. Undrar om kunderna som kommer efter dig håller med om att du gjorde rätt....

Men som sagt... DU fick ju raka o fina brädor i alla fall... DET är det enda som räknas antar jag.....
 
huga skrev:
Var idag inne i Kristianstad för att handla 45*195 reglar till mitt pågående altanbygge. I facket fanns inga längder som passade mig men jag visste att det skulle finnas eftersom jag såg det för en vecka sedan. Efter lite letande hittade jag eftersökt längd men det stod travat med andra pallar över sig. Traskade in och frågade om dom kunde hjälpa mig att flytta framförvarande pallar så att jag kom åt den längd jag ville ha. Tyvärr hade inte dom tid att hjälpa mig! Det var roligare att stå och slösnacka med kollegan tydligen (dessutom var det inte en enda kund förutom jag i butiken). Jag blev också upplyst om att den nya traven inte skulle öppnas förrän det var tomt i facket, upplyste honom om att det inte fanns den längd jag behövde i facket men det hjälpte inte.

Mycket möjligt att det är lite billigare löpmeterpris på BM men ska jag räkna bort alla spillbitar som blir eftersom jag inte kunde få önskad längd så tror jag nog likförbannat att det blir billigare hos någon annan.

:mad:
Så här är det : Vi kan inte ha öppnade buntar överallt... Vi inventerar dagligen och dessutom blir det snabbt kaos om man har 30 buntar öppnade på sidan om... Har du försökt lyfta en öppnad bunt någongång? Antar inte... eftersom du då skulle veta att hälften ramlar av och man får stå och handlasta 400 brädor a 15 kg... inte alls skojigt....
 
men om det bara är propellrar kvar vad gör ni då ?
skulle ha 4 st 28x95 det skulle ligga i 2 fack över varandra
det låg ca 100 plankor som var helt obrukbara och som absolut inte ngn vill ha
när plockas dessa bort och nya buntar sätts in ?
 
Totte_S
Det är fasligt vad det genom åren har snackats en massa om byggamx, cheapy, bauhaus, silvan etc VS. Beijer mfl större bygghandlare.

Jag resonerar som så här:
1. Man får undersöka och acceptera det koncept en viss handlare/kedja valt
2. Passar inte det de erbjuder med ens krav får man hitta en annan handlare som uppfyller ens krav
3.Hittar du ingen leverantör som uppfyller dina krav får du nöja dig med det näst bästa, och acceptera det om du vill ha dina grejer/tjänster. Försök i positiv anda förbättra situationen genom ditt eget agerande genom att kommunicera med personalen och andra kunder.
4. Enda sättet att få till förändring på en marknad med fri konkurrens är att uppsöka en konkurrent som i större utsträckning erbjuder det du vill ha, och i den mån det är möjligt informera att du lämnar dem av en eller annan anledning. "There´s nothing such as a free lunch" (eller nåt sånnt ;-) )
5. Den som lider mest av dåliga varor och service är du, så se för f*n till att inte reta upp dig också så hela dagen är förstörd, för det är bara dig (och din familj) det drabbar på sikt.

Tips: Bra service kan man i de flesta fall få, om man använder hela marginalen av sin sociala kompetens, och i en positiv anda med mycket humor och tolerans mot sina medmänniskor kommunicerar med sin omgivning. Jag hävdar bestämt att det går i många fall, utifrån egen erfarenhet. För mig är det en sport att få igång tröga, trötta säljare så de gör mig lite nytta. Ni som inte tycker ni får service, prova med ett leende, lite förståelse och en gnutta humor. Peppa dem att sälja saker till dig, det brukar göra underverk. I de fall det inte gått har säljaren/butiken/företaget etc fått sina fiskar varma och en livstidsbojkott från min sida, det finns gränser för allt, men jag menar att de flesta kunder är åt h*ete för kinkiga.

(Har själv övergett de större inköpen på byggmax, och i stället skaffat konto med schysst rabatt på en lokal mindre firma med service, kul killar och sågmöjligheter)
 
Hej Totte_S och tack för ett synnerligen fint inlägg! Har du gått kursen? ;)

Det där med humor, leende, förståelse och tolerans fungerar faktiskt i de allra flesta fall - oavsett det handlar om yrkesliv, privata inköp eller umgänge med bekanta.

För övrigt tror jag själv mycket på ". . . en lokal mindre firma med service, kul killar och sågmöjligheter". Det fungerar väldigt bra även hos oss och priserna ligger på en mycket rimlig nivå. Dessutom kan jag inte kliva in i butiken utan att någon av killarna/tjejerna undrar "vad kan vi hjälpa Peter med idag?". Personlig service funkar alltid på mig - då betalar jag gärna lite extra om så skulle vara fallet.

Kunde inte låta bli att följa upp ditt inlägg . . .

". . . hela marginalen av sin sociala kompetens . . . " - fr.o.m. nu en Klassiker :D
 
Totte_S
peegee4 skrev:
Hej Totte_S och tack för ett synnerligen fint inlägg! Har du gått kursen? ;)

.......
". . . hela marginalen av sin sociala kompetens . . . " - fr.o.m. nu en Klassiker :D
Jag är väl snubblande nära off topic med mina inlägg, men i alla fall:

Tackar för berömmet, hoppas inlägget hjälper någon till bätte service.
Vissa kurser har jag inte gått, men i gengäld har jag gått många andra ;)
Jag jobbar dagligen med misären i "samhällets bottenskikt" (som Karl-Bertil Jonsson ungefär) och tycker att många andra människor med en i grunden välfungerande tillvaro skapar sig själva problem helt i onödan. Man väljer själv vad man retar upp sig på, och får själv ta konsekvenserna av det, i gengäld kan man alltså vända på det och få det till något bra. Lite sammanfattat. Får nog fortsätta ev. diskussion i en bättre avdelning än "Altan och Uteplats" så jag inte får skäll.

Själv har jag köpt en hel del virke på Byggmax i Kalmar, och jag instämmer med flera av tidigare att kvalitén varier där likväl som på Beijer, men jag anser att omaket på Byggmax mest beror på slarviga, ostrukturerade, stressade kunder, vilket i kombination med Byggmax budgetfilosofi gör att det snabbt blir stökigt i högarna, något som knappast främjar rakheten i virket.
Eftersom jag är bror duktig och klappar mig själv på huvudet så bra, så plockar jag självklart i ordning efter både mig själv och andra! (dessutom är jag scout, så snart spyr väl någon på mig :D)
 
Härligt Totte_S och dessutom med hänvisning till en av mina julfavoriter, Karl-Bertil! Kan nästan recitera hela filmens dialog här hemma :D

För att hålla mig till ämnet, så hjälper min lokala handlare faktiskt till med att sortera bort "brädpropellrarna". Vi står sida vid sida och vrider och vänder på brädlapparna. Dessutom bockar man till mina egenhändigt måttsatta vindskiveplåtar medan jag väntar! Ännu en anledning att söka sig till den lokala butiken med möjlighet och strävan att ge personlig service . . .
 
Ni kan ju vara glada att ni har byggmax & dylika i krokarna. Här finns det inga billiga ställen, och priserna är således sinnessjuka. Skitvirke och äckligt dyrt.

Nu finns det som tur ett ställe med begagnade byggvaror en bit bort, och han har även lite virke till bra priser. Bra pris på det han har, men litet sortiment. Exempelvis tar han 4 kr metern för notläkt, och "stora" stället i stan tar 8.80. För precis samma dimension och profil! På mer vanliga standarbrädor skiljer det "bara" runt 70 procent.. Men alla handlar på "stora" (Finns 2 med 1.5 mils avstånd med samma prisnivå) ställena, dumma som dom är. En gång köpte jag PU-lim på stora stället i stan, det kostade 160 kr. Samma märke och och storlek såg jag sedan på Clas Ohlson för 79:-
Så kan det gå när det inte är någon konkurrens. Kul att veta att man blir lurad så fort man tittar in.
 
tracker skrev:
men om det bara är propellrar kvar vad gör ni då ?
skulle ha 4 st 28x95 det skulle ligga i 2 fack över varandra
det låg ca 100 plankor som var helt obrukbara och som absolut inte ngn vill ha
när plockas dessa bort och nya buntar sätts in ?
Hos oss så kasserar vi skiten... Jag o mina kollegor förstår givetvis att man inte vill köpa skit... vem vill göra det? Jag skulle inte heller göra det. Men skillnaden är stor mellan att acceptera det och att förstöra för andra..

Vi brukar alltid försöka hjälpa till - är alla facken överfulla så kan man inte göra så mycket men finns ett tomt fack eller åtminstone ett med ett fåtal brädor man kan flytta så fyller man ju gärna på så kunden får fint virke.
 
Åk dit och kolla! Jag hade en massa förutfattade meningar om Byggmax virkeskvalitet, men när jag jämförde Beijer och Byggmax så var det överlägset den senare som hade bäst kvalitet. Varierer sannolikt över landet, beroende från vilken såg de tar virket ifrån.
 
Byggmax och Beijer har inte sällan samma leverantörer när det gäller standardvirke (bl.a Moelven) och stål.

ByggMax slår dock ut Beijer prismässigt med hästlängder (även med Beijers firmarabatt), framförallt på armering (från samma leverantör Tibnor).
 
Ska man ha kvalitets virke som är rakt och dimensions säkert så är inte byggmax rätta valet.
Om man bara ska ha några bräder så går det säkert bra att vända sig till byggmax, plocka i stuvar och kolla rakheten på varje planka etc.. Du får mer virke för pengarna men hur är kvaliten?? svar: ojämn.
Handlade ibörjan på byggmax men nu gäller Beijer. Har handlat där mkt och fått högsta kvalitet till bra priser.
Fick hemkört i höstas 2000 lm 28x120 trall, inte en bräda av dessa var oanvändbar.. 4 stuvad kanonbra virke.. Priset?? Samma som byggmax, fast hemkört..
Priserna går alltid att förhandla vid stora och medelstora inköp på Beijer.
Kolla det nästa gång.
 
miagara skrev:
Ska man ha kvalitets virke som är rakt och dimensions säkert så är inte byggmax rätta valet.
Om man bara ska ha några bräder så går det säkert bra att vända sig till byggmax, plocka i stuvar och kolla rakheten på varje planka etc.. Du får mer virke för pengarna men hur är kvaliten?? svar: ojämn.
Handlade ibörjan på byggmax men nu gäller Beijer. Har handlat där mkt och fått högsta kvalitet till bra priser.
Fick hemkört i höstas 2000 lm 28x120 trall, inte en bräda av dessa var oanvändbar.. 4 stuvad kanonbra virke.. Priset?? Samma som byggmax, fast hemkört..
Priserna går alltid att förhandla vid stora och medelstora inköp på Beijer.
Kolla det nästa gång.
Som tidigare nämnts i tråden så skiljer det mer mellan olika virkesleveranser än mellan företagen som säljer dem. Själv har jag haft mer negativa erfarenheter av Beijers virke än Byggmax. Trots att vi hade bra rabatt där åkte jag ändå till Byggmax och köpte virke till vår altan för deras virke var rakare, bättre impregnerat och dessutom billigare. Det här beror också på var i landet man bor, då Byggmax tar sitt virke från olika sågverk. Nästa gång kan Beijer lika gärna vara bättre, så man får kolla runt helt enkelt.
 
Virket kommer från samma leverantörer och av samma kvalitet, problemet är hanteringen och förvaringen hos byggmax och liknande, man får det man betalar för. Byggmax tjänar inte sina pengar på tryckt virke utan snarare på allt skit inne runt kassorna. virket är mer en lockvara. har man tid är det bara att välja ut fina bitar där och spara en slant.. självkklart finns det kunnigare folk på proffsigare brädgårdar där man betalar mer. Men dom flesta köper in från setra eller moelven,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.