Hej!

Hade brandskyddskontroll och sotaren hade synpunkter på trädörren jag bytt till vid renovering. Jag trodde att de var ok med en trädörr. Tidigare var det en formpressad dörr med plåtbeklädd insida.

Min pelletspanna är på 20kw, så om jag förstår det rätt så behöver jag inget pannrum.

Sotaren vill alltså att jag sätter en plåt på denna dörren. Om jag förstod det rätt, så var det för att denna dörren sitter inom någon meter från pannan. Jag har en dörr till, längre ifrån pannan, men denna sa han inget om.

Har försökt hitta information, men det är inte det lättaste att utläsa vad som gäller. Nån som kan hjälpa mig?
 
Pannrummet lär vara en brandcell och då måste dörren ha rätt klassning. Troligen IE30.
 
Men är det verkligen ett pannrum?

Läste någonstans att < 60 kw så behövs inget pannrum, utan pannan kan stå i vilket rum som helst och då är hela huset en brandcell.
 
Kan tillägga att sotaren i praktiken har veto oavsett vad man tycker. Godkänner de inte din anläggning så gör de inte det oavsett vad du tycker.

Samma med taksäkerhet för att komma upp på taket.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Det låter som ett överkrav då det inte finns krav på pannrum i ditt fall i dagens byggregler. Oavsett vilket så ska du inte göra något för att sotaren (brandskyddskontrollanten) enbart säger det. Är det en brist som ska åtgärdas så ska du få ett föreläggande med beskrivning av vad som ska åtgärdas med motivering till varför, normalt med hänvisning till stöd i lag och/eller föreskrift. Brandskyddskontroller är myndighetsutövning och ska hanteras på ett juridiskt korrekt sätt med ex. tydliga krav och motiveringar samt möjlighet till överklagande.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Beror tydligen på vad tillverkaren av pannan anger.

[länk]
Hur lyckades du läsa ut det från länken? Det var raka motsatsen till vad jag läste.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur lyckades du läsa ut det från länken? Det var raka motsatsen till vad jag läste.
Det står att det finns pannor som är gjorda för att stå i boendemiljö.

Det står inte i klartext att det beror på tillverkarens anvisningar. Men min erfarenhet är att BBR kraven läser inspektörer som de vill. Finns inga andra texter där "bör" i praktiken tolkas som "skall".

Så jag skulle säga att i praktiken kommer du att få övertyga sotare och inspektör att pannan är ok att ha i vanlig boendemiljö och att bevisbördan ligger på dig.
 
Missade kanske att nämna det, men jag har alltså fått protokollet på posten igår, och eventuella synpunkter skall vara inne senast imorgon. Generöst i sig. :)

Det står tjänsteanteckning brandskyddskontroll, 4.10 Pannrumsdörr ej brandklassad.

Kontrollfrist 156 veckor.

Brandskyddskontrollen är utförd med noteringar. Noteringarna kan föranleda vidare utredning och kan komma att resultera i ett föreliggande.
 
S Sixten76 skrev:
Missade kanske att nämna det, men jag har alltså fått protokollet på posten igår, och eventuella synpunkter skall vara inne senast imorgon. Generöst i sig. :)

Det står tjänsteanteckning brandskyddskontroll, 4.10 Pannrumsdörr ej brandklassad.

Kontrollfrist 156 veckor.

Brandskyddskontrollen är utförd med noteringar. Noteringarna kan föranleda vidare utredning och kan komma att resultera i ett föreliggande.
Hänvisa till BBR och se vad som händer. Meddela gärna här vad du får för svar.
 
R Robert-san01 skrev:
Det står att det finns pannor som är gjorda för att stå i boendemiljö.

Det står inte i klartext att det beror på tillverkarens anvisningar. Men min erfarenhet är att BBR kraven läser inspektörer som de vill. Finns inga andra texter där "bör" i praktiken tolkas som "skall".

Så jag skulle säga att i praktiken kommer du att få övertyga sotare och inspektör att pannan är ok att ha i vanlig boendemiljö och att bevisbördan ligger på dig.
Jag tolkar texten som att inga pannor behöver stå i pannrum och att vissa till och med är designade så de passar i boendemiljö. Det sår inte ett ord om att vissa pannor behöver ett pannrum.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Inte har en brandskyddskontrollant något mandat att kontrollera en byggnads brandsäkerhet. Det som brandskyddskontrollen omfattar enligt MSBFS 2014:6 är "den enskilda anläggningens säkerhet från brandskyddssynpunkt." Anläggningen definieras som "Fast förbränningsanordning och därtill hörande
rökkanaler eller avgaskanaler samt imkanaler och de övriga byggnadsdelar som ska kontrolleras enligt denna författning." Det är alltså ingen allmän byggnadsbesiktning det handlar om utan en specifik kontroll av förbränningsanläggningen.

Det är istället fastighetsägarens ansvar att sköta brandskyddet av byggnaden.

Så se sotarens ord som vad de är, goda råd från en yrkesman. De kan man lyssna på eller inte som fastighetsägare.

Har brandskyddskontrollanten några seriösa synpunkter på anläggningens brandsäkerhet så får han utfärda ett föreläggande. Då har du möjlighet att få det prövat genom överklagan om den enskilda brandskyddskontrollanten inte kan uppvisa lagstöd för sitt beslut som övertygar dig.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad gäller strålningsvärmen från pannan och hur det kan påverka din nya dörr så ska avstånden till brännbart material listas in pannans installationsmanual. Kanske räcker 1 m kanske räcker inte en meter. Kolla i manualen, varje panna är unik i sin konstruktion!

Din dörr ska inte någonsin kunna bli över 80 grader C, det är utgångspunkten för manualens avstånd.
 
Att skaffa lite egen sotningsutrustning är en god investering.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Tillsynen avropas av kommunen, så be att få tala med någon där angående anmärkningen.

Hade nyligen kontroll i villan och det var första gången det faktiskt kändes seriöst, förr var det nån som först snabbt kollade i eldstad&kamin, sprang upp på vinden i nån minut, sen ut på taket nån minut till sen var det klart :whistle::whistle: . Kändes mer som att dra in så mycket pengar på så kort tid som möjligt var det viktigaste förr.

Nu tog det 20-25 minuter , rökgångar filmades, han gick igenom hur jag skall ersätta äldre takfotskrokar för stegen. Snyggt och prydligt protokoll erhölls med fakturan. Hade som allt annat stigit i pris, gick på c 1200kr nu, inte mycket att bråka om, 6 år till nästa koll och som vanligt sotning vart annat år.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.