Hej jag har några frågor om min krypgrund
Hur kan det bli så med isoleringen vid avloppsröret?
Är det svarta mögel?
Är kan det vara fukt fläckar pga nåt som läcker? PVC-rör med skumisolering vid anslutning till träbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nysågat trägolv med märkbara sågspår och blå märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Suddig bild av en betongkonstruktion med möjlig vattenskada och smutsiga streck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Soffan_ skrev:
Hej jag har några frågor om min krypgrund
Hur kan det bli så med isoleringen vid avloppsröret?
Är det svarta mögel?
Är kan det vara fukt fläckar pga nåt som läcker?[bild] [bild] [bild]
1. De har nog tätat runt röret med isolering för att förhindra drag.
2. Någon form av mögel är det troligen, men skivorna är torra så inget att bry sig om.
3. Är fläckarna fuktiga? ser nästa ut som nån form av olja bara.

4. Ser ut som de klättrar lite fukt på grundmuren, är den blöt?

Tip: fuktfläckar och mögel kan man ringa in med penna för att se om de växer :)
 
  • Gilla
KarlbergJ
  • Laddar…
Jag har för mig att jag inte sett det med isoleringen innan, har bara ägd huset i 1 månad, så bara varit nere nångång innan.
Jag kände aldrig på fläckarna, lägger upp en bild till på fläcken.
Tränger nog in lite vatten men muren är torr.

Våta fläckar på en träyta med en mörkare plats där det kanske läcker in vatten, och på träet syns potentiellt tryckimpregnering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljvy av en husgrund med en möjlig vattenskadefläck där isoleringen möter tryckimpregnerad syll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mina syllar ser tryckimpregnerade ut?
 
Det är helt klart svart mögel på bilden.Vad har du på marken I krypgrunden? Har du avfuktare installerad I krypgrunden?
 
S Suzuki2004 skrev:
Det är helt klart svart mögel på bilden.Vad har du på marken I krypgrunden? Har du avfuktare installerad I krypgrunden?
Det makadam, med byggplats över. Nej ingen avfuktare.
Konstigt att som inte nämnde något på bes om detta. För den bilden besiktningkillen tog ser lika ut. Och så skrev dom att syllarna är obehandlade.
 
Ser inte farligt ut alls, håll lite koll med jämna mellanrum bara.
 
S Soffan_ skrev:
Det makadam, med byggplats över. Nej ingen avfuktare.
Konstigt att som inte nämnde något på bes om detta. För den bilden besiktningkillen tog ser lika ut. Och så skrev dom att syllarna är obehandlade.
Är det svarta små prickar så är det svartmögel. Svårt för mig att se när det är bilder. Har själv krypgrund som jag la in ålderbeständig plast i och tejpade alla skarvar när jag köpte huset i förebyggande syfte. Hat själv små svarta prickar och och ytterst lite vitmögel. Blev rekommenderad att montera in krypgrundsavfuktare när jag hade en här och kollade förra veckan Funderar på att köpa och montera in den själv. Den värsta tiden för krypgrund är sommartid.
Har varit i mot detta med avfuktare då jag haft bilden av att dom bara är ute efter att få sälja :rofl: Efter att läst en del om krypgrund och vad det kan kosta om något händer så är en avfuktare en bra investering om den kan få ner fuktigheten i krypgrunden sommartid.
Vårt klimat har förändrats en hel del dom senaste åren vilket gör att klimatet i krygrunden blir sämre.
Som du förstår är det svårt att avgöra på en bild vad det är för något.
Har han sagt att det inte är svartmögel så får du lita på vad han sagt om han du hade där är expert på krypgrunder?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.