Har ett garage byggt 2016, utan brunn.

Varje gång jag kör in i mitt garage med lite snöblask på bilen eller om det regnar så samlas vattnet runt väggarna i garaget.

Jag trodde naturligtvis att man i ett garage gjorde fallet mot mitten och ut mot portens mitt.
Hur bör fallet vara?
Vilka krav kan jag ställa på grundentreprenören?
 
Vad ställdes det för krav på plattan 2016?
 
Centano Centano skrev:
Vad ställdes det för krav på plattan 2016?
Av mig? Inga. Jag kan "inget" om byggteknik för garage.
 
Jag kan inte svara på vilka krav du kan ställa på entreprenören men det låter lite märkligt att komma med krav så här långt efter bygget. Har garaget inte används förrän nu?
Vad är det för väggar, står det på en klack?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
rockin_john rockin_john skrev:
Har ett garage byggt 2016, utan brunn.

Varje gång jag kör in i mitt garage med lite snöblask på bilen eller om det regnar så samlas vattnet runt väggarna i garaget.

Jag trodde naturligtvis att man i ett garage gjorde fallet mot mitten och ut mot portens mitt.
Hur bör fallet vara?
Vilka krav kan jag ställa på grundentreprenören?
Grundfelet är väl att ha ett garage utan golvbrunn. Då blir det så här. Du får väl sko väggarna utmed golvet med plåt så att du undviker fuktskador, alternativt inte köra in med en blöt bil.

Jag håller på att färdigställa mitt garage (med golvbrunn), men tänker ändå sätta plåt utmed väggarna så att jag kan spola av golvet utan problem.
 

Bästa svaret

Men ska man verkligen behöva ställa krav på självklarheter?
Om någon installerar en hängränna förutsätter jag att vederbörande förstår att den ska luta mot stupröret.
Samma sak med garagolvet. Finns det ingen brunn ska det slutta svagt mot dörren och sista decimetrarna lite mer (så att regnvatten som ev slår mot porten säkert rinner utåt).
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Sätt klinker ca 10cm upp efter väggarna
 
Nissens
M MagHam skrev:
Men ska man verkligen behöva ställa krav på självklarheter?
Om någon installerar en hängränna förutsätter jag att vederbörande förstår att den ska luta mot stupröret.
Samma sak med garagolvet. Finns det ingen brunn ska det slutta svagt mot dörren och sista decimetrarna lite mer (så att regnvatten som ev slår mot porten säkert rinner utåt).
Var hittar du den infon att det skall vara så?
 
Nissens Nissens skrev:
Grundfelet är väl att ha ett garage utan golvbrunn...
Det kan vara svårt att få bygglov om man inte antingen leder det till en stenkista eller har en oljefälla/avskiljare.
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sätt klinker ca 10cm upp efter väggarna
Problemet är att klinker inte är vattentätt. Jag tänkte så också först, men det får bli plåtar och fogmassa.
 
Nissens Nissens skrev:
Problemet är att klinker inte är vattentätt.
Jo klinker är vattentätt men inte fogen. Det hjälper till att hålla det mesta av vatten/fukt borta från väggarna.
 
Nissens
M MagHam skrev:
Det kan vara svårt att få bygglov om man inte antingen leder det till en stenkista eller har en oljefälla/avskiljare.
Självklart.
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo klinker är vattentätt men inte fogen. Det hjälper till att hålla det mesta av vatten/fukt borta från väggarna.
Ja, men klinker har ofta fogar, och klinker är inte fukttätt heller.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, men klinker har ofta fogar, och klinker är inte gmfukttätt heller.
Tack för lektionen bäste herr Dryg!
 
Nissens Nissens skrev:
Var hittar du den infon att det skall vara så?
Jag skrev inte att jag refererade till någon byggnorm utan att jag såg det som en självklarhet.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.