Hej skippade ner ett gammalt furu golv, behandlade detta med lut och till slut strök på två lager med hårdvax olja (osmo).

Jag kan dock fortfarande repa golvet enkelt med finger nagel. Är detta förväntad eller strök jag på för tunt? Kanske stryka på ett till lager?

Vit träyta med synliga spår av brädor och någon skrud. Kanske golv eller vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur länge har det härdat?
 
C Cerb skrev:
Hur länge har det härdat?
12 timmar första strykning. 24+ andra strykningen
 
Brukar det inte ha härdat klart efter 8-12 dagar.
(Belastning ok efter 2-4dagar)
 
C Cerb skrev:
Brukar det inte ha härdat klart efter 8-12 dagar.
(Belastning ok efter 2-4dagar)
Hej, jag är madsystems sambo och jag målade med hårdvaxoljan. Jag målade med Osmo hårdvaxolja 3062 ofärgat matt. Och på appliceringsanvisningen står att torktiden mellan varje strykningen är 8-12 timmar.
Jag ska måla en tredje gång på en ställe och ser om det blir bättre.
Ochså blev golvet lite för halkig :/
 
B Bakasumi skrev:
Hej, jag är madsystems sambo och jag målade med hårdvaxoljan. Jag målade med Osmo hårdvaxolja 3062 ofärgat matt. Och på appliceringsanvisningen står att torktiden mellan varje strykningen är 8-12 timmar.
Jag ska måla en tredje gång på en ställe och ser om det blir bättre.
Ochså blev golvet lite för halkig :/
Torktid är inte detsamma som härdningstiden.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
B Bakasumi skrev:
Hej, jag är madsystems sambo och jag målade med hårdvaxoljan. Jag målade med Osmo hårdvaxolja 3062 ofärgat matt. Och på appliceringsanvisningen står att torktiden mellan varje strykningen är 8-12 timmar.
Jag ska måla en tredje gång på en ställe och ser om det blir bättre.
Ochså blev golvet lite för halkig :/
Den kommer bli ännu halare om du stryker på ett lager till, de rekommenderar inte mer än 2 strykningar.
 
  • Gilla
Torkad gubbe och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Torktid är inte detsamma som härdningstiden.
ok, då väntar vi lite längre, kanske det kommer att bli bättre. Hoppas jag :)
 
B Bakasumi skrev:
ok, då väntar vi lite längre, kanske det kommer att bli bättre. Hoppas jag :)
Hej!

Vi har Osmo hårdvaxolja på övervåningen där det är gran/furu golv och tyvärr upplever jag det också mjukt… Det blir väldigt lätt repor/märken
 
  • Gilla
Bakasumi
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Den kommer bli ännu halare om du stryker på ett lager till, de rekommenderar inte mer än 2 strykningar.
Jag har redan målat en tredje gång, på en liten fläck, för att prova:D
 
J jespgrun skrev:
Hej!

Vi har Osmo hårdvaxolja på övervåningen där det är gran/furu golv och tyvärr upplever jag det också mjukt… Det blir väldigt lätt repor/märken
Repor är en sak och det får man räkna med, men märken låter som det beror på golvet. Gran/furu är väldigt mjukt. På ek jag har behandlat ser man bara fina repor, men de försvinner varje gång man oljar golvet.
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
J jespgrun skrev:
Hej!

Vi har Osmo hårdvaxolja på övervåningen där det är gran/furu golv och tyvärr upplever jag det också mjukt… Det blir väldigt lätt repor/märken
Och blev ditt golv också halkigt? :surprised:
 
Hep Hep skrev:
Repor är en sak och det får man räkna med, men märken låter som det beror på golvet. Gran/furu är väldigt mjukt. På ek jag har behandlat ser man bara fina repor, men de försvinner varje gång man oljar golvet.
Precis! Vi har gjort som många andra och behandlat vad jag antar man tänkte skulle vara ett undergolv som egentligen är alldeles för mjukt.
 
  • Gilla
Bakasumi och 1 till
  • Laddar…
B Bakasumi skrev:
Och blev ditt golv också halkigt? :surprised:
Var nog halare från början men tycker det blivit bättre med tiden!
 
  • Gilla
Bakasumi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.