Hej,

Vi har nyligen köpt ett relativt nybyggt hus (2009) där jag kommer sätta in ett 1000liters akvarium på mitt kontor.

Har tidigare haft ett ca hälften så stort i mitt gamla kontor och vet med mig att de blir ganska fuktigt/varmt och vill vara proaktiv med att förebygga det här.

En enkel paxfläkt räckte inte för att hålla en behagliv temp/fuktnivå i gamla rummet utan räknar med att jag kanske behöver motsvarande 4 paxfläktar för att hantera det på ett bra sätt (inte jättesnyggt).

Någon tips på större varianter?

Hade plannerat att installera en sådan här men såg nyss i manualen att den inte skall användas i rum över 40% luftfuktighet (hur det nu är tänkt på sommrarna när det är fuktigare än så både inne och ute)

https://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/6306-mitsubishi-vl-100-u5-e-lossnay-x.html

Utanför kontoret är det en 120kvm stor öppen yta, så ett alternativ är att pumpa ut varmluften dit med en 300mm fläkt eller liknande ovanför dörren och låta vanliga ventilationen i huset hantera det och därmed ta vara på värmen bättre, men hittar inga bra tysta lösningar. De flesta 300+mm fläktarna verkar vara riktade mot industri/stall med DBA på över 50

Räknar med avdunstning på runt 7 liter per dag.

täckglas inte ett alternativ då det är saltvatten med koraller som kräver intesivt ljus som blir svårhanterat med täckglas.
 
Tusen liter salt i ett litet rum blir en rejäl utmaning om du inte minskar avdunstningen. Jag löste det när jag hade stort genom att bygga en huvliknande överdel som även rymde belysningen. Det var på det tiden det bara gick att använda metallhalogen, så utmaningen blev värmen. Fast med moderna belysningar gör det inget, utan det är nog bara bra att stänga in både avdunstning och värme.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Tusen liter salt i ett litet rum blir en rejäl utmaning om du inte minskar avdunstningen. Jag löste det när jag hade stort genom att bygga en huvliknande överdel som även rymde belysningen. Det var på det tiden det bara gick att använda metallhalogen, så utmaningen blev värmen. Fast med moderna belysningar gör det inget, utan det är nog bara bra att stänga in både avdunstning och värme.
Jo jag gick från 15liter om dagen till 5liter när jag bytte från T5 och MH en gång i tiden. Är helt annorlunda idag med både temperaturer i rummet och avdunstningen som sker i samband med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.