Ska måla ett fönster och arbetet skulle underlättas avsevärt om jag kunde ta loss det från gångjärnen. Fönstret öppnas nämligen mot en vägg, så det är svårt att komma åt att måla lägs med gångjärnssidan. Problemet är att gångjärnen ser ut så här:

Metallisk bult med mutter i mitten, trådar på ändarna, isolerad på vit bakgrund.

Finns det något bra sätt att separera sådana gångjärn så att det sedan går att sätta ihop dem igen?

Spontant tänker jag att man kan banka ur bulten, men är rädd för att den efter isättning sedan kommer sitta löst/glappa på något sätt.
 
Åsa Lund
Går det inte att få ut bulten ur gångjärnen?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Går det inte att få ut bulten ur gångjärnen?
Går går det alltid, frågan är väl om man kan göra det utan att riskera att göra gångjärnet obrukbart. Får intrycket att bulten plomberats på något sätt. Om det är så så kommer urtagning att bryta plomberingen. Då måste en ny bult införskaffas någonstans samt att det måste gå att plombera den utan att behöva köpa något dyrt verktyg för ändamålet.

Men ska testa nu att slå lite lagom på bulten och se vad som händer.
 
Bara att ta ur bulten om bulten skulle skadas så finns det nya att köpa.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Det funkade fint att knacka ut bulten och den var till min förvåning inte ens plomberad. Antar att det var färgrester på den som fick den att se plomberad ut. Tack alla för input!
 
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.