God kväll på er,

Jag tänkte byta bastuaggregat i min bastu då det har gjort sitt (läs elfirma).

Men har en liten fråga angående belysning i bastun.
Har idag en liten glödlampa bara som sitter på väggen (ganska rakt ovanför aggregatet) och i min önskevärld så hade jag velat ha typ 2 ledlister vid lavarna istället alt ledlist runt om i taket.

Matningen till denna lampa kommer direkt ifrån rummet bakom vilket är badrum, men får man ex sätta en kopplingadosa vid gamla lampan och sätta ledlister istället med utanpåliggande kabel eller strider det mot alla regler? Se bild på nuvarande lampa
 
  • Träbeklädd interiör, takspotlights, stråle av ljus, avslappnande atmosfär, möjligen en bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir varmt där under taket så det ställs hårda krav på värmetåligheten hos den elmateriel som används. Jag rekommenderar att du borrar genom väggen på lägre höjd för att mata LED-listen.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Mikael_L
Allt elmaterial i ett basturum som är över 1 meters höjd ställs det stora och speciella krav på.
Och i en zon runt bastuaggregatet, ända upp till tak, är det endast tillåtet med utrustning för bastuaggregatets funktion.
Så det är redan idag felaktigt.

Själv skulle jag riva bort det felaktiga och anordna det korrekt.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Mikael_L
https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Svensk_Elstandard_Basturum_omrade_436_40_00.pdf
703.32.01 Beskrivning av område 1 Område 1 är volymen som innehåller bastuaggregatet och avgränsas av: – golvet – den kalla sidan av värmeisoleringen i taket – en vertikal yta som omger bastuaggregatet på ett avstånd av 0,5 meter från bastuaggregatets yta. Om bastuaggregatet är placerad närmre väggen än 0,5 meter avgränsas område 1 av den kalla sidan av väggens värmeisolerin

– I område 1 ska endast materiel för bastuugnens drift installeras.
– I område 2 ställs inte några särskilda fordringar på materielens värmetålighet.
– I område 3 ska materielen tåla en omgivningstemperatur av 125 °C. Kabelisolering ska dock tåla en omgivningstemperatur av minst 170 °C (se även avsnitt 703.52 för ledningssystem)


Så de enkla reglerna är (om man skiter i lite smådetaljer):
* Dra alla ledningar på utsidan av isoleringen i bastun.
* Sätt endast saker som rör bastuaggregatet runt om aggregatet (upp till tak).
* Sätt inget annat med starkström högre än 1 meter över golvet, då räcker det med IP44 som enda krav
* -- OBS absolut aldrig något vägguttag i bastu!!! OBS --


Vill man ha belysning i tak, överväg spottar med 12/24Volt eller strömslinga (då blir det klenspänning och ramlar utanför reglerna) eller en stjärnhimmel med ljusledare (coolt).
LED mår dåligt av hög värme !!

Annars blir det att leta reda på 125°C-armaturer och dra högtemperatur silikonkabel.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Allt elmaterial i ett basturum som är över 1 meters höjd ställs det stora och speciella krav på.
Och i en zon runt bastuaggregatet, ända upp till tak, är det endast tillåtet med utrustning för bastuaggregatets funktion.
Så det är redan idag felaktigt.

Själv skulle jag riva bort det felaktiga och anordna det korrekt.
Det var ju inte direkt det man ville höra att det är felaktigt idag :worried: vi har själva aldrig använt bastun sen vi köpte kåken men men då får man väl helt enkelt dra ut lampan och försöka täta igen hålet på något sätt
 
Mikael_L
Iofs, är det nu en porslinsbula där, och sen sätter man gärna in en vanlig gammal glödtrådsglödlampa i, som inte bryr sig speciellt mycket om det är lite över 100° i omgivningstemp, så är det ju inget farligt egentligen.

Det går ju att låta det sitta kvar så länge.
Men när det kommer till projektet att flytta belysningen till annan plats/modell, då är det nog dags att ta ett helhetsgrepp och göra det korrekt.

Ärligt talat vet jag inte hur gamla dagens basturumsregler är, de återfinns i kap 703 i SS-4364000, men i någon äldre tid kan det möjligen varit tillåtet att installera belysningen exakt sådär, och om det var gjort då, och godkänt då, så är det godkänt idag också, så länge inget ändras.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Iofs, är det nu en porslinsbula där, och sen sätter man gärna in en vanlig gammal glödtrådsglödlampa i, som inte bryr sig speciellt mycket om det är lite över 100° i omgivningstemp, så är det ju inget farligt egentligen.

Det går ju att låta det sitta kvar så länge.
Men när det kommer till projektet att flytta belysningen till annan plats/modell, då är det nog dags att ta ett helhetsgrepp och göra det korrekt.

Ärligt talat vet jag inte hur gamla dagens basturumsregler är, de återfinns i kap 703 i SS-4364000, men i någon äldre tid kan det möjligen varit tillåtet att installera belysningen exakt sådär, och om det var gjort då, och godkänt då, så är det godkänt idag också, så länge inget ändras.
Nä kan ju försöka hitta en glödlampa som tål temperaturen, osannolikt att vi skulle basta på 100 grader.

Huset är byggt 1970 så måste varit godkänt då eller så hade man kalle anka elektriker på den tiden :crysmile:
 
Mikael_L
Det finns fortfarande kalleankaelektriker, de försvann inte med 70-talet. :crysmile:
Ifall elmont hittar till tråden så kanske han kommer ihåg äldre tiders regler ...

Glöm inte att det är troligen bra mycket varmare uppe vid tak ovanför bastuaggregatet än det är där man sitter när man bastar. :)

Det finns såvitt jag förstått, speciella LED-lampor för bastu, som är extra temperaturtåliga.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns fortfarande kalleankaelektriker, de försvann inte med 70-talet. :crysmile:
Ifall elmont hittar till tråden så kanske han kommer ihåg äldre tiders regler ...

Glöm inte att det är troligen bra mycket varmare uppe vid tak ovanför bastuaggregatet än det är där man sitter när man bastar. :)

Det finns såvitt jag förstått, speciella LED-lampor för bastu, som är extra temperaturtåliga.
Eftersom de inte finns någon "kupa" till armaturen så kanske man kunde ersätta den med en sådan här?

https://www.elbutik.se/product.html/ifo-electric-ohm-100/110-sauna?category_id=1583

Står upp till 125 grader
 
Mikael_L
Problemet är väl mest att (med dagens regler) får det inte sitta annan elektrisk utrustning än sånt som är till för bastuaggregatets drift i det området.

Vill man krångla sig fram och fortfarande hålla sig på den ljusare sidan av den gråa skalan så kan man ta reda på äldre regler för basturum, var detta OK då, så är det OK fortfarande.
Och då öppnas det sig en möjlighet att byta armaturen till något annat och kalla det reparation av befintlig gammal elanläggning.
Så att få upp en lite roligare armatur på befintlig plats är inte helt omöjligt.
Men att ta bort denna, och därifrån dra en kabel till en eller flera nya armaturer på annat ställe - det kommer innebära att dagens regler slår in med full kraft.

Jag ska erkänna att jag alltså mest nu siktar in mig på de legala aspekterna och reglerna.

Att göra något som inte är direkt farligt (farligare) men inte tillåtet är ju också möjligt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Problemet är väl mest att (med dagens regler) får det inte sitta annan elektrisk utrustning än sånt som är till för bastuaggregatets drift i det området.

Vill man krångla sig fram och fortfarande hålla sig på den ljusare sidan av den gråa skalan så kan man ta reda på äldre regler för basturum, var detta OK då, så är det OK fortfarande.
Och då öppnas det sig en möjlighet att byta armaturen till något annat och kalla det reparation av befintlig gammal elanläggning.
Så att få upp en lite roligare armatur på befintlig plats är inte helt omöjligt.
Men att ta bort denna, och därifrån dra en kabel till en eller flera nya armaturer på annat ställe - det kommer innebära att dagens regler slår in med full kraft.

Jag ska erkänna att jag alltså mest nu siktar in mig på de legala aspekterna och reglerna.

Att göra något som inte är direkt farligt (farligare) men inte tillåtet är ju också möjligt.
Har ju inte kontaktat någon elfirma ännu då jag inte beställt aggregatet ännu, så är ju mest ute efter från er som kan på forumet här vad som är rätt/fel osv. Armaturen i mina ögon är ju ingen fara men eftersom den kupan som antagligen skall sitta tillsammans med den befintliga inte existerar så känns det inte så bra att basta där :crysmile:
 
Mikael_L
Nu har jag ögnat genom äldre föreskrifter.
I Äldre utfärdade av Kungligt kommerskollegium, exempelvis KFS serie A Nr.8 1960 och Statens industriverk SIND-FS 1978:6 och Statens energiverk STEV-FS 1985:1
så finns basturum inte alls omnämnt (utom en liten passus att i badrum och basturum är vägguttag förbjudna)
Det finns regler om fuktiga rum och våta rum, men inget som förbjuder en ljusarmatur på något speciellt ställe.
Dock måste ju alla normala regler för en säker elanläggning beaktas, så det var ju inte fritt att göra vad som helst.

Med STEV-FS 1988:1 kom det 1988 för första gången med basturum i föreskrifterna.
Då fanns det även ett område 4, de översta 30 cm under taket, och där fick inget alls monteras förutom utrustning för att stänga av bastuaggregatet som skyddsåtgärd.
I övrigt såg de föreskrifterna ut ganska likt dagens regler, förutom att område 2 bara sträckte sig 0,5 meter upp från golvet.

Först med ELSÄK-FS 1994:7 så blev det återigen tillåtet med ljusarmatur i taket (med vissa förbehåll, område 4 fanns kvar)

Sen var det nog inga fler myndighetsföreskrifter, utan kraven överfördes till en standard, SS 436 40 00, och det är det vi har att följa idag.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Med allt detta, så kan vi nog säga att ifall lampan blev installerad före 1988 så var det antagligen korrekt enligt den tidens föreskrifter.
Då är den tillåten även idag, både placering och typ.

Är det inte helt tokigt att ha en lampa där för er, så är den enkla lösningen att behålla och köpa en glasglob till den, eller t.ex. byta ut den mot en sådan där IFÖ bastuarmatur du visade, den kan man ju säga följer dåtidens regler och materialval utmärkt, vilket gör det till en lämplig kandidat.
Hellre det än någon plastgrunka, om jag säger så.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Med allt detta, så kan vi nog säga att ifall lampan blev installerad före 1988 så var det antagligen korrekt enligt den tidens föreskrifter.
Då är den tillåten även idag, både placering och typ.

Är det inte helt tokigt att ha en lampa där för er, så är den enkla lösningen att behålla och köpa en glasglob till den, eller t.ex. byta ut den mot en sådan där IFÖ bastuarmatur du visade, den kan man ju säga följer dåtidens regler och materialval utmärkt, vilket gör det till en lämplig kandidat.
Hellre det än någon plastgrunka, om jag säger så.
Då låter det ändå vettigt, den armaturen känns ju säkrare än någon plastkupa, har sån i tvättstugan (likadan armatur).
Tanken var ju att byta armaturen kunde jag göra på egenhand för att slippa betala en yrkesman för det lilla jobbet, bättre de tar aggregatet som är lite kraftigare
 
Mikael_L
Det finns fortfarande glasglober att köpa, och de är inte dyra.
Men ni vill kanske ha något lite modernare och flashigare.

Men den enkla är ju att tjacka en glasglob, du måste ta reda på vilken gänga den har.
Troligen har du gänga 84,5 på den, men det finns andra
https://www.elbutik.se/product.html/reservkupor-till-ifo?category_id=1320
e7906003 ger jag 84kr + moms för på Elektroskandia.

Sen gärna en vanlig eller halogen, glödlampa, men en LED spelar ingen annan roll än att den ev pajar av värmeslag, inne i en porslinsarmatur med glasglob kan den aldrig göra någon skada hur den än pajar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.