Jag har ett vanligt schuko utomhus bra placerat. Men har även ett blått CEE uttag ute som ligger lite sämre till.
Är det värt att köpa en adapter schuko till CEE? Blir det säkrare laddning?

Jag tänker att det inte blir säkrare så länge man behöver använda en adapter. Då det blir att man använder ett schuko uttag oavsett. Eller tänker jag fel?
 
Säkerheten ökar genom att du använder en ny fräsch adapter med nytt schuko-uttag. Om laddkabeln är ren och fräsch och du inte delar på adapter och kabel hela tiden är det bättre. Men fortfarande går ju all ström via schuko så optimalt eller lika säkert som bara CEE är det inte.
 
  • Gilla
jonzon jonzon
  • Laddar…
Du kan inte byta schuko uttaget till CEE?
 
Se till att fixa en "UMC" ("Laddkabeln / adaptern") som tar CEE direkt om du vill göra det så säkert som möjligt.

Men ska du ändå göra investering så är det säkrare med laddbox. En klart värd investering.


/Jocce
 
  • Gilla
jonzon jonzon
  • Laddar…
O Oxbringa skrev:
Du kan inte byta schuko uttaget till CEE?
Förnodligen/förhoppningsvis är Schukokontakten temperaturövervakad, så att bara klippa sladden går eventuellt inte om Schukokontakten är gjuten (dvs det går inte att flytta över tempgivaren).
 
  • Gilla
jonzon jonzon och 1 till
  • Laddar…
Det finns laddboxar att köpa med CEE-kontakt
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns laddboxar att köpa med CEE-kontakt
https://shop.go-e.com/go-e-charger-gemini-flex-11-kw-en
Jag har två såna. Sitter på vägg som laddbox men kan hakas loss och tas med. Satte en extra fästplatta i garaget så jag kan flytta en av dem inomhus eller utomhus vid behov. Asbra med öppet interface för integration med hematuomation osv. Dock inget 50% bidrag då jag köpte direkt från Österrike, å andra sidan var det ju billigare än att först betala det dubbla i Sverige (hade redan CEE-uttag).
 
martin43 martin43 skrev:
[länk]
Jag har två såna. Sitter på vägg som laddbox men kan hakas loss och tas med. Satte en extra fästplatta i garaget så jag kan flytta en av dem inomhus eller utomhus vid behov. Asbra med öppet interface för integration med hematuomation osv. Dock inget 50% bidrag då jag köpte direkt från Österrike, å andra sidan var det ju billigare än att först betala det dubbla i Sverige (hade redan CEE-uttag).
Jag bygger laddboxarna själv (billigare så), jag har CEE på den ena som jag tar med mig när jag reser.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag bygger laddboxarna själv (billigare så), jag har CEE på den ena som jag tar med mig när jag reser.
Så on jag representerar de 1% av kunderna som kräver t.ex. öppet lokalt API är du de 0,01% som bygger den själv. :)
Jag kollade på att bygga själv då de ju knappt är något i en laddbox men kom fram till att ovanstående box tickade av alla mina önskemål så...
 
martin43 martin43 skrev:
Så on jag representerar de 1% av kunderna som kräver t.ex. öppet lokalt API är du de 0,01% som bygger den själv. :)
Jag kollade på att bygga själv då de ju knappt är något i en laddbox men kom fram till att ovanstående box tickade av alla mina önskemål så...
Jag har inte hittat någon box som uppfyller mina krav.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har inte hittat någon box som uppfyller mina krav.
Hej, pacman42

Intressant
Det har blivit en hel del diskussioner om laddboxar senaste tiden.
Kan du berätta om dina krav och hur du har byggt dina boxar?

Var hittar du komponenter (ladduttag)?

Kan du bygga dem så att även dina vänner kan ladda hos dig utan att du (de) bryter mot normer och bestämmelser.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej, pacman42

Intressant
Det har blivit en hel del diskussioner om laddboxar senaste tiden.
Kan du berätta om dina krav och hur du har byggt dina boxar?

Var hittar du komponenter (ladduttag)?

Kan du bygga dem så att även dina vänner kan ladda hos dig utan att du (de) bryter mot normer och bestämmelser.
Jag har ett par trådar (bl.a. projektidé: bygga egen laddbox).

Men i korthet så behöver man en enkel wifi-CPU (jag använder ESP8266 på NodeMCU mini-kort) som styr och läser signalen till bilen, det är 12V på den, läs mer om J1772 på Wikipedia. Sedan behöver man ett optorelä för att separera 230V och 12V. Sedan styr man en kontaktor.

Den nya jag bygger (har fått tid att bygga igen precis) har jag två tvåfas-kontaktorer för att kunna ha både enfas och trefas beroende på behov och övrig förbrukning i huset.

Edit: nätaggregat för 12V, buckconverter till 5V och uttag hittar man billigt på Aliexpress. Det är samma prylar som säljs i svenska butiker
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har ett par trådar (bl.a. projektidé: bygga egen laddbox).

Men i korthet så behöver man en enkel wifi-CPU (jag använder ESP8266 på NodeMCU mini-kort) som styr och läser signalen till bilen, det är 12V på den, läs mer om J1772 på Wikipedia. Sedan behöver man ett optorelä för att separera 230V och 12V. Sedan styr man en kontaktor.

Den nya jag bygger (har fått tid att bygga igen precis) har jag två tvåfas-kontaktorer för att kunna ha både enfas och trefas beroende på behov och övrig förbrukning i huset.

Edit: nätaggregat för 12V, buckconverter till 5V och uttag hittar man billigt på Aliexpress. Det är samma prylar som säljs i svenska butiker
Har du köpt även 230V->12V på Aliexpress? Varför? Det finns ju CE-märkta såna omvandlare på tex Elfa som är säkra (med godkänt isolationsavstånd internt och som inte brinner upp vid åska).

Sen är det ju en del standarder att förhålla sig till, men som hemmabygge kan man strunta i de flesta men skydd och tolerans mot överspänning (även på CP och PP) samt att klara isolationssprovning kan/bör man inte hoppa över.
Här nånstans släppte jag som sagt iden på eget bygge när jag hittade laddboxen ovan. Som knappt säljs i Sverige. INGEN av de andra "vanliga" boxarna dög för mig.
https://www.dekra.nl/media/v3-ev-charging-infrastructure-standards-poster.pdf
 
J jonzon jonzon skrev:
Är det värt att köpa en adapter schuko till CEE? Blir det säkrare laddning?
Det beror på... Om allt är i sin ordning så ser jag det som en försämring att använda adapter i CEE216-uttaget.
Om ditt schukouttag är av god kvalitet och är friskt, och matad via en frisk gruppledning, med friska skarvar i den mån det finns (helst inte), då är det bäst att använda.
Ditt CEE216 kan i praktiken vara fräschare och med en bättre matning.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Har du köpt även 230V->12V på Aliexpress? Varför? Det finns ju CE-märkta såna omvandlare på tex Elfa som är säkra (med godkänt isolationsavstånd internt och som inte brinner upp vid åska).

Sen är det ju en del standarder att förhålla sig till, men som hemmabygge kan man strunta i de flesta men skydd och tolerans mot överspänning (även på CP och PP) samt att klara isolationssprovning kan/bör man inte hoppa över.
Här nånstans släppte jag som sagt iden på eget bygge när jag hittade laddboxen ovan. Som knappt säljs i Sverige. INGEN av de andra "vanliga" boxarna dög för mig.
[länk]
Det är samma nätagg som säljs i Sverige av flera kedjor.

Isolationsavstånd mm klarar jag också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.