T
Hej!
Jag har lagt AluMat (https://golvvarmebutiken.se/elektrisk-golvvarme/golvvarmemattor/alumat/) elektrisk golvvärmematta på betongplatta under ett klickgolv.

Har nu kommit på att jag skulle vilja installera en spiraltrappa (av utrymmesskäl det enda möjlige trapp-alternativet) ovanpå detta golv. Spiraltrappans mittstolpe ska egentligen sättas fast i betongplattan. Vilket ju inte går då AluMat ligger där...:rolleyes: (ja, klantigt att inte tänka på det innan :thinking:)

Min idé är då att lägga en rejäl skiva direkt ovanpå klickgolvet och fästa spiraltrappans mittstolpe i den. Skivan fäster jag sedan i innervägg med vinkeljärn. Skivans mått skulle bli (tjocklek/längd/bredd) ca 5/75/60 cm. Spiraltrappan väger ca 200 kg. Möjligen kan jag, genom att lägga distanser under skivan, ordna luftspalt mellan skivan och klickgolvet.

Men så har jag läst att man inte bör lägga AluMat (eller andra el-golv) under "fast inredning". Så min frågor till er hjälpsamma på forumet är:
a) vad kan hända om man har fast inredning ovanpå el-golv?
b) andra förslag till lösning (vill ju helst undvika att riva upp allt klickgolv och lägga om AluMat?
 
If these stairs are ready-made Bauhaus or Byggmax stairs where the steps are not attached to the walls, I advise against your idea. The weight of the stairs is one thing, and the forces that arise when someone climbs them try to move the base radially in every direction. Such stairs, even with the base attached, are not very solid.
 
BirgitS
De flesta klickgolv rör sig med årstiderna och får inte låsas fast av tunga saker. Om man gör det riskerar man att golvet går isär eller reser sig.
 
BirgitS BirgitS skrev:
De flesta klickgolv rör sig med årstiderna och får inte låsas fast av tunga saker. Om man gör det riskerar man att golvet går isär eller reser sig.
What about a wardrobe full of clothes?
 
BirgitS
S sturnus skrev:
What about a wardrobe full of clothes?
Som väger 200 kg?
Men golvtillverkarna brukar skriva att man inte får ställa t.ex. köksöar på deras golv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Som väger 200 kg?
Men golvtillverkarna brukar skriva att man inte får ställa t.ex. köksöar på deras golv.
The wardrobe itself is 50 kg. And I don't think you realize how much clothes weigh. And kitchen cabinets with dishes? And my friend who weighs about 150 kg. Should I not let him into the house? Another myth that is not true.
 
  • Gilla
Installation
  • Laddar…
T
Tack för era svar. Jag är medveten om problematiken med att ha klickgolv under fast inredning.

Men hur är det med el-golv under fast inredning - varför ska man undvika det?
 
T
S sturnus skrev:
If these stairs are ready-made Bauhaus or Byggmax stairs where the steps are not attached to the walls, I advise against your idea. The weight of the stairs is one thing, and the forces that arise when someone climbs them try to move the base radially in every direction. Such stairs, even with the base attached, are not very solid.
Det är denna spiraltrappa jag tänker mig (https://www.bygghemma.se/inredning-...ppa/spiraltrappa-fontanot-oak-70-vit/p-317578). Sitter alltså fast väggen upptill eftersom man skruvar fast det översta trappsteget i innerväggen
 
BirgitS
S sturnus skrev:
The wardrobe itself is 50 kg. And I don't think you realize how much clothes weigh. And kitchen cabinets with dishes? And my friend who weighs about 150 kg. Should I not let him into the house? Another myth that is not true.
Jag är mycket väl medveten om hur mycket kläder väger efter många flygresor. Om man packar en garderob lika full som en resväska så blir garderoben mycket svåranvänd.

Köksöar och -skåp som har hela sin vikt på golvet tillhör det som golvtillverkarna säger att man inte får placera på deras flytande golv. Numera hänger köksskåpen i huvudsak på väggen och har endast lättare vikt på sina stödben och då går det bra.

Om din vän tänker stå still på ditt golv i många månader så har du nog andra problem än golvet att tänka på.

Det finns trådar i forumet där folk har ignorerat tillverkarnas instruktioner och just råkat ut för golv som reser sig eller går isär. Så det är ingen myt.
 
T
Hej,
jag har nu bestämt mig för att "göra om och göra rätt" :strong:. Detta eftersom man varken bör ha klickgolv eller el-golv under fast installation.

Fick svar från leverantören av mitt el-golv att "vi avråder från den typ av installation du avser att göra. El-golvet kommer att värma mer under denna fasta installation och det medför i värsta fall väldigt höga temperaturer och att golvvärmekabeln kan gå sönder".

Så jag kommer att riva upp klickgolvet och el-golvet, montera spiraltrappan i betonggolvet och sedan sätta tillbaka allt igen :sweat:.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.