Vi har för ett år sedan isolerat vår övervåning. Köpte hus med oisolerad övervåning. Efter ett tag märkte vi att det surrade flugor innanför plasten vid fönsterna på gavlarna. Utgick då från att det var övervintrade flugor som lagt ägg och var kvar i fönsterna från innan isoleringen. Nu efter ett år kommer det fler surrande flugor där. Behöver vi be snickarna komma tillbaka och riva upp plasten för att täta någonstans eller brukar det finnas flugor där innanför. Det jag är rädd för är att det här surrandet kommer höras igenom gipset när vi börjar med det och ska inreda. Till saken hör att det inte är många flugor men det räcker med en som surrar och ”dunkar” i plasten för att störa
 
Tomture61
Om flugor kommer hela vägen genom ytterväggen så finns det ngt som inte är tätt .
Dvs. dåligt isolerat / tätat .
Har huset självdrag eller mekanisk ventilation ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om flugor kommer hela vägen genom ytterväggen så finns det ngt som inte är tätt .
Dvs. dåligt isolerat / tätat .
Har huset självdrag eller mekanisk ventilation ?
Tack snälla för du svara.
Vi har en frånluftsvärmepump med undertryck. Är nog mekanisk ventilation
 
Ca 80 % av hus som inte från början inredde vindsdelen utan senare, det bleven kattvind i de flesta fall och öppen takfot. Bakom plasten samlades flugorna för att övervintra. Flera hus jag varit på hade nog många hundra flugor där. När våren kommer och solen värmer försvinner ca 80 % och resten ligger döda bakom och på golvet.
 
Tomture61
Hade en tanke om huset hade självdrag att värme läckte ut vid fönstret och flugorna lockades av värmen .
I mitt eget hus från 2008 så har jag själv inrett hela ö-våningen .
Diffplasten jag monterade täckte även tilluftsventiler i ytterväggarna .
Funderade vad för grått som hamnat i ett rör :thinking: getingar hade byggt bo i tilluftsröret :D

Helt klart så har du ej 100% tätt vid fönstret eller dess närhet .
 
Tomture61
J jonaserik skrev:
Ca 80 % av hus som inte från början inredde vindsdelen utan senare, det bleven kattvind i de flesta fall och öppen takfot. Bakom plasten samlades flugorna för att övervintra. Flera hus jag varit på hade nog många hundra flugor där. När våren kommer och solen värmer försvinner ca 80 % och resten ligger döda bakom och på golvet.
Min takfot , som fungerar som tilluft till vinden , har insektsnät vid den springan :thinking:
 
Fungerar om det är rätt gjort, men en fluga är liten och kommer in i småååå hål
 
J jonaserik skrev:
Ca 80 % av hus som inte från början inredde vindsdelen utan senare, det bleven kattvind i de flesta fall och öppen takfot. Bakom plasten samlades flugorna för att övervintra. Flera hus jag varit på hade nog många hundra flugor där. När våren kommer och solen värmer försvinner ca 80 % och resten ligger döda bakom och på golvet.
Ja precis så tänker jag med Jag är bara rädd att det fortsätter komma in och kommer surra bakom gipsväggen
 
Dom kommer inte att surra, när värmen kommer drar dom. Det enda som inte är bra är att det blir en massa döingar kvar, men dom torkar och ger inte upphov till lukt eller annat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.