Hej gott folk,


Osäker på om detta är rätt forum, hittade inget som kändes klockrent. Moderator får ju flytta om det är helt uppåt väggarna.

Har fått hem en CNC-fräst MFT-skiva (20mm hål) från ett företag som uttalat säljer MFT-skivor för 20mm bänkhundar. Har också nyligen fått hem ett par benchdogs från benchdogsuk. Nu när jag provar bänkhundarna i MFT skivan tycker jag mig uppleva ett ”rejält” glapp, särskilt på de längre bänkhundarna. Har man tryck lite längre upp men även i basen på bänkhunden vippar dom markant i min mening.

Jag har inte använt MFT med bänkhundar tidigare så jag vet inte vad jag kan förvänta mig eller har något att jämföra med.

Ni som har erfarenhet i detta, är det en tolerans man lever med om man använder MFT och bänkhundar? Min känsla är att hålen är för stora och att vippandet/glappet är för stort.

Angående reklamation är det ju svårt för mig att hävda att hålen är ”för stora”, det kan ju likväl vara så att mina benchdogs är för små… Vems produkt är rimligtvis felgjord? Jag tänker ju att benchdogsuk säljer sina produkter över hela världen och att dessa rimligtvis har bättre kontroll och kvalité och att skivan inte lever upp till användandet av 20mm benschdogs.

Bifogar video på hur en stor samt små benchdogs rör sig. Har även ett par ”Bosch rail guide dogs” som används till Boschs FSN skenor, dessa märks ju vippandet tydligast på men där spelar det väl inte lika stor roll eftersom att trycket kommer ovanifrån och inte som på de övriga från sidan.



Kan tillägga att skivan är 16mm tjock och bänkhundarna sticker bara ut nån enstaka millimeter på undersidan så dom bör ju ha stöd runt hela ”kroppen”.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gavialen
  • Laddar…
Jokmok Jokmok skrev:
Hej gott folk,


Osäker på om detta är rätt forum, hittade inget som kändes klockrent. Moderator får ju flytta om det är helt uppåt väggarna.

Har fått hem en CNC-fräst MFT-skiva (20mm hål) från ett företag som uttalat säljer MFT-skivor för 20mm bänkhundar. Har också nyligen fått hem ett par benchdogs från benchdogsuk. Nu när jag provar bänkhundarna i MFT skivan tycker jag mig uppleva ett ”rejält” glapp, särskilt på de längre bänkhundarna. Har man tryck lite längre upp men även i basen på bänkhunden vippar dom markant i min mening.

Jag har inte använt MFT med bänkhundar tidigare så jag vet inte vad jag kan förvänta mig eller har något att jämföra med.

Ni som har erfarenhet i detta, är det en tolerans man lever med om man använder MFT och bänkhundar? Min känsla är att hålen är för stora och att vippandet/glappet är för stort.

Angående reklamation är det ju svårt för mig att hävda att hålen är ”för stora”, det kan ju likväl vara så att mina benchdogs är för små… Vems produkt är rimligtvis felgjord? Jag tänker ju att benchdogsuk säljer sina produkter över hela världen och att dessa rimligtvis har bättre kontroll och kvalité och att skivan inte lever upp till användandet av 20mm benschdogs.

Bifogar video på hur en stor samt små benchdogs rör sig. Har även ett par ”Bosch rail guide dogs” som används till Boschs FSN skenor, dessa märks ju vippandet tydligast på men där spelar det väl inte lika stor roll eftersom att trycket kommer ovanifrån och inte som på de övriga från sidan.

[video]

Kan tillägga att skivan är 16mm tjock och bänkhundarna sticker bara ut nån enstaka millimeter på undersidan så dom bör ju ha stöd runt hela ”kroppen”.
Jag är ingen snickare och har ingen direkt erfarenhet av produkterna du nämner, men jag har en del erfarenhet från tillverkning och kvalitetsarbete.

16mm djup låter rent instinktivt (läs killgissar) som ganska grunt om syftet är att få en stum pinne radiellt, även om axeln och hålet har korrekt diameter kan pinnen vicka i en grund skiva.

Du får börja med att leta reda på dimensioner och toleranser från tillverkarna du köpt grejorna av, sedan mäta upp att det du fått är i korrekt dimension.

I ett andra steg tänker jag att tillverkaren/försäljaren av dom där pinnarna bör specificera vilket hål den är avsedd att användas i.
 
  • Gilla
solidbase
  • Laddar…
LoweW
Jag har ett hemmagjort MFT-bord jag byggde med UJKs parf-guide i en 18mm MDF som funkar perfekt. Tjockleken på din skiva är inte problemet.

Har du dubbelkollat så du inte råkat köpa 19mm dogs? Mät dina dogs och alla hålen.

Har sett att CNC-maskiner ibland kan få det lite fel när de ska göra MFT-skivor.
 
  • Gilla
Jokmok
  • Laddar…
Precis som Lowe så har jag också gjort ett eget i 18 mm Mdf med ujk-jiggen. Jag fick min benchdogs till makita skenan häromdagen och de sitter perfekt, inget går att rubba när skenan sitter i.
 
  • Gilla
Jokmok
  • Laddar…
Dogsen är enligt tillverkarens beskrivning avsedda för MFT med 20mm hål.

Our popular Bench dogs are for use with Festool MFT tables or custom-made tops using a 20mm hole.

Our Bench dogs are a snug fit and are a great addition to any workshop or mobile woodworker.
Har mätt dogsen med skjutmått och jag läser av dom till exakt 20mm, har dock inget digitalt skjutmått så det är vad ögat och det skjutmåttet jag har säger mig, det kan ju vara strax under.

Har varit i kontakt med tillverkaren av skivan och dom har varit mer än hjälpsamma. Dom kommer skicka en ny skiva efter mina önskemål. Vad jag förstår har dom en standard hålradie på 20.2mm på sina skivor vilket för mig låter på tok för mycket. Men enligt dom så fick dom så mycket klagomål på att passformen var för tight med sann 20mm hålradie så dom ökade på det. Jag kan ju förstå att exakt 20mm kanske inte är rimligt men 20.2mm låter överdrivet.

Sen till mina önskemål för den nya skivan…? Blir väldigt osäker på vad jag ska specificera för hålradie nu. Enligt tillverkaren av dogsen som ju är en väletablerad tillverkare menar dom ju på att dom ska passa Festools MFT-skiva eller vilken annan skiva med 20mm hål. Frågan är ju då om hålen är exakt 20mm på dessa skivor? Dogsen som jag mätt hamnar ju på 20mm, om än med icke digitalt skjutmått, de kan ju såklart vara strax under och därmed faktiskt är avsedda för en hålradie på exakt 20mm som de skriver i beskrivningen.

Jag kommer ju behöva specificera vilken hålradie och just nu lutar jag åt att de gör hålen 20mm, det är ju vad tillverkaren skriver. Tydligen ska ju då även Festools MFT-skiva ha 20mm hål vilket för mig signalerar att det borde vara gångbart eftersom att Festool ju på nått sätt sätter standarden.

Vad gäller tjockleken på skivan tror jag inte 16mm borde vara något problem. Verkar vara ganska vanligt och inget som skulle ge vickande dogs.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.