Funderar på att göra om ytskikt invändigt och sätta upp gipsskivor rum för rum i vårt hus, och samtidigt göra om innerväggar så de blir mer ljudisolerade (70mm plåtreglar, med mineralull istället för som idag 70 mm träreglar utan isolering).

När jag ändå håller på funderar jag på att tilläggsisolera invändigt. idag är konstruktionen enligt bilden, med bara 80mm mineralull.

Funderar på om jag ska byta mineralullen mot cellulosa/träull utifrån fuktperspektivet. Sedan någon semipermeabel ångspärr innerst. Skulle kunna sätta sådant membran på rummets alla innerväggar och tak, eftersom även innertaket skulle behöva fräschas upp.

Kommer dock renovera ett rum åt gången, så jag är osäker på hur det kommer påverka fuktbelastning i rummen intill, och om det verkligen kommer göra så stor skillnad? Alla rum är heller inte lämpliga för tilläggsisolering, köket är till exempel ganska nytt så jag vill inte behöva riva upp och flytta in allt 45mm för att tilläggsisolera invändigt där.

I dagsläget blir det en del köldbryggor med köldfläckar på insidan av ytterväggarna från reglarna och spkihuvuden som kommer tillbaka hur mycket man än målar, så bara av det skälet tänker jag det finns poäng med viss tilläggsisolering, oavsett om det påverkar energiprestanda så mycket...

(Är inte så sugen på att tilläggsisolera utvändigt i dagsläget då det skulle störa estetiskt, det skulle i så fall på sin höjd bli 45mm, även om jag vet att det är absolut bästa lösningen. Det är dessutom en hel del år kvar innan panelen behöver bytas, medan inre ytskikt skulle behöva snyggas till inom kort. Känns dumt att riva ner sådant som fortfarande fungerar. Sedan vet jag att det är mer kostnadseffektivt att täta springor, köldbryggor, vilket vi ju kommer göra ändå när vi tar oss an rum för rum. Därtill måste våra tvåglasfönster renoveras, så där tänkte jag byta ut befintliga glas mot energiglas och/eller isolerglas allt eftersom.)

Är sjuk i covid och rätt trött, så hoppas inlägget inte är allt för osammanhängande :crysmile:
 
  • Sektionsritning som visar lager av väggkonstruktion med isolering, panel, och ytterklädsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle inte isolera invändigt med den konstruktionen, då det saknas luftspalt så är risken överhängande att du får problem med fasaden på sikt. Det räddas troligtvis idag av att det är så pass tunn vägg att den torkar upp av värmen. Skulle den bli kallare är jag osäker på att det skulle bli särskilt bra. Det blir dessutom svårt att få ångbromsen särskilt tät om man gör det rum för rum och inte river innerväggar.

I särklass bästa lösningen om takutsprånget tolererar det är utvändigt isolering. Troligtvis behövs inte så mycket för att få en klart bättre situation, en heltäckande 50mm skiva gör troligtvis stor skillnad. Lägger du till en luftspalt bör du kunna fixa det på kanske 70mm totalt om du har liggande panel.
 
  • Gilla
robbs
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag skulle inte isolera invändigt med den konstruktionen, då det saknas luftspalt så är risken överhängande att du får problem med fasaden på sikt. Det räddas troligtvis idag av att det är så pass tunn vägg att den torkar upp av värmen. Skulle den bli kallare är jag osäker på att det skulle bli särskilt bra. Det blir dessutom svårt att få ångbromsen särskilt tät om man gör det rum för rum och inte river innerväggar.

I särklass bästa lösningen om takutsprånget tolererar det är utvändigt isolering. Troligtvis behövs inte så mycket för att få en klart bättre situation, en heltäckande 50mm skiva gör troligtvis stor skillnad. Lägger du till en luftspalt bör du kunna fixa det på kanske 70mm totalt om du har liggande panel.
Husets panel är i dåligt skick och måste bytas inom några år, så jag kommer kanske inte runt att det kommer bli bäst med utvändig tilläggsisolering. Vill inte få "hålögda" fönster, men det får helt enkelt ingå i kostnaderna för renoveringen.
 
R robbs skrev:
Husets panel är i dåligt skick och måste bytas inom några år, så jag kommer kanske inte runt att det kommer bli bäst med utvändig tilläggsisolering. Vill inte få "hålögda" fönster, men det får helt enkelt ingå i kostnaderna för renoveringen.
Att flytta ut befintliga fönster är en marginell kostnad i sammanhanget, förstår inte dom som inte gör det.
 
L Liljeros skrev:
Att flytta ut befintliga fönster är en marginell kostnad i sammanhanget, förstår inte dom som inte gör det.
Skönt att höra, var orolig att det skulle kosta på. Har tvåglasfönster som vi tänkt renovera och sätta in isolerglas i inre bågen, men är orolig för att de skulle vara vanskligare att flytta ut. Nu behöver vi först åtgärda tak och sättningar i husgrunden, så jag tänker att jag gör en enklare ommålning av fönstren så de håller fram till vi har råd att byta panel och tilläggsisolera, så renoverar vi fönstren i samband med att vi tilläggsisolerar med västkustskivor.

Frågan är hur vi ska isolera taket, eftersom det inte finns någon fuktspärr att tala om är jag orolig över att det kommer kondensation i isoleringsmaterialet om man isolerar för mycket. I nuläget finns det 150mm kutterspån, funderar på att bara tilläggsisolera lite, med något hygroskopiskt material såsom impregnerad cellulosa typ icell eller hunton.

Men hur många mm vågar man isolera utan fuktspärr?
 
Jag målade några extra lager med takfärg på våran övervåning samt fogade samtliga glipor mellan vägg och tak. Går såklart inte att jämföra med ångbroms men tänker att några lager färg ändå gör lite skillnad då det ändå är en typ av plast i. Har också kutterspånsisolerad vind som tilläggsisolerats med 10cm gullfiber

Mycket styrs nog också av vilken ventilation du har, jag har en riktigt frånluftsfläkt så har åtminstone ordentligt undertryck i huset.
 
  • Gilla
robbs
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag målade några extra lager med takfärg på våran övervåning samt fogade samtliga glipor mellan vägg och tak. Går såklart inte att jämföra med ångbroms men tänker att några lager färg ändå gör lite skillnad då det ändå är en typ av plast i. Har också kutterspånsisolerad vind som tilläggsisolerats med 10cm gullfiber

Mycket styrs nog också av vilken ventilation du har, jag har en riktigt frånluftsfläkt så har åtminstone ordentligt undertryck i huset.
Det blev en faslig tillväxt av mögel på sponten ovanför sovrummet när vi började sova med stängt fönster jämfört med föregående ägare. Tänker dra fx-ventilation från sovrummen genom taket i väntan på ftx. Innertakets plattor behöver bytas ut, kanske slänger jag på ångspärr på innertak och väggar innan jag gipsar över alltihopa. Frågan är om det blir "ångfontän" i hålen man tar i väggarna efter det, blir ju inget avstånd från väggen på det viset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.