Hur ska det fixas?

  • Antal röster
    11
Hej,
Höll på att fixa i taket i trapphuset när jag märkte att putsen på vägen lät ihålig. Högst uppe kunde jag se känna på posten och den var lös från väggen. Bestämde då att knacka ner putsen (säkert 57 år gammal). Bakom putsen är blåbetong. Nu till frågan:
Hur ska jag fixa väggen?
1) plocka in någon att putsa upp väggen.
2) limma upp renoveringsgips med typ husfix eller liknande.
3) putsa själv (tror inte jag är så sugen på denna)

Betänkligheter:
Så dessa betongblock är väldigt porösa så blåser det ju typ igenom de. Putsa ger kanske ett bättre tätning? Gipsskiva ger kanske bättre yta och är billigare då jag kan göra det själv.
Om det ska putsas vilket sorts bruk ska användas?

Väggen mäter typ 2m x 3,7m

Vad tänker ni andra?

Delvis renoverad trappa med trästomme, kaklad vägg, takbjälkar, räcke och rörledningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Limma upp skivor, men inte med husfix.
 
N neo11 skrev:
Limma upp skivor, men inte med husfix.
Vad ska jag använda då?
 
Jag skulle föreslå att limma gipsskivor med gipsputs/gypsum istället.
Ca 200 kr för en 25kg säck som vispas till en konsistens av hårt vispad grädde.
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Instämmer med Anders, och jag hade kört vanlig gips, inte renoverings, om inte 6mm till är en dealbreaker av någon anledning.
Vanligt gips är lättare att få bra.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
N
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Gipsputs är ett bruk, inte lim. Och kletigt som fan.
Och vill man ha fäste ska man prima med gypsums primer först.
[länk]
Då gypsum fastnar på det mesta kanske det fungerar ändå, men jag skulle aldrig i mitt liv försökt limma skivor med gypsum gipsbruk.
Men det är jag.
Såhär står det på produktsidan för Knaufs gipsputs/bruk:

Produktinformation
Gipsbruk för limning av gipsskivor inomhus. Gipsbruket gör det möjligt att limma upp gipsskivor direkt på betong, lättbetong, tegel, puts och gips. Fäster på de flesta underlag utom trä. Kan även användas till lagning av gipsskivor. Både 6- och 13 mm gipsskivor kan monteras med gipsbruk Perlfix.


Webers gypsum har jag själv använt på stora delar av mitt hus utan problem. Primern ska man ha då underlaget är ickesugande som t.ex. betong eller målade ytor.
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
Tack för alla svaren! Det är inget problem med att det är en yttervägg? Varför är vanliga gips lättare?
 
Vanlig gipsskiva är styvare, renoveringsgips kan ibland låta ojämnheter i underlaget att synas.

Du säger att det blåser igenom den, hur ser det ut på utsidan? Blåbetong är vanligast i innerväggar, då det inte har nämnvärd bärighet. Har du måntro en murad tegelvägg utanför, eller är det bara blåbetong med puts på utsidan?
 
N
A Anders243 skrev:
Såhär står det på produktsidan för Knaufs gipsputs/bruk:

Produktinformation
Gipsbruk för limning av gipsskivor inomhus. Gipsbruket gör det möjligt att limma upp gipsskivor direkt på betong, lättbetong, tegel, puts och gips. Fäster på de flesta underlag utom trä. Kan även användas till lagning av gipsskivor. Både 6- och 13 mm gipsskivor kan monteras med gipsbruk Perlfix.


Webers gypsum har jag själv använt på stora delar av mitt hus utan problem. Primern ska man ha då underlaget är ickesugande som t.ex. betong eller målade ytor.
Ja jag orkar inte.
Kanske funkar för en privatperson att blanda gipsbruk som lim,
tror inte man vinner något på det inom yrkesbranshen, tidsmässigt kontra priset/jobbet på lim.
Är gipsbruk ett bättre lim? Det tror jag inte, då det inte är ett lim.
Vill man som privatperson limma med gipsbruk så är det upp till dom.
En riktig hantverkare skulle aldrig göra det, speciellt inte om det inte är grundat med primer innan.
Har använt gypsum gipsbruk i massor, det ska alltid va primer innan, oavsett material.
Dock hatar jag gipsbruk för det är så himla kletigt.
 
Redigerat:
Skillnaden är väl att det är lättare att fylla upp stora ojämnheter (som det lätt blir då man knackat bort lös gammal puts på lättbetongblock) med gipsspackel eller kakelfix än med PL600.

Dessutom fick jag själv tipset av (bra) hantverkare som gjort jobb hos mig. Men som sagt... var och en gör som man vill.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
N
OK, du kommer med råd som du inte har har gjort själv.
Och du har heller ingen personlig kunskap heller?
PL600 va väl intressant för 10 år sen.
Tec7 mm fungerar nu.
 
Vad snackar du om? Jag har satt gipsskivor på lättbetongväggar i ett helt hus. (Efter att fått tips från en hantverkare som gjorde ett badrum).

Jag vet inte hur många säckar gipsputs vi använt för att spackla och fylla i håligheter samt att fästa skivor med.

Det är ett alldeles utmärkt material som varken kladdar (om man vispar ordentligt) eller krymper såsom andra spackel folk frestas att lägga på för tjockt.

Sen har jag inget emot PL600 heller, men en 300 ml-patron räcker inte speciellt långt om du har en 1-2 cm tjock glipa att fylla upp.

Oavsett vad så ger jag upp diskussionen med dig. Jag har inget jag behöver bevisa för någon.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
N neo11 skrev:
OK, du kommer med råd som du inte har har gjort själv.
Och du har heller ingen personlig kunskap heller?
PL600 va väl intressant för 10 år sen.
Tec7 mm fungerar nu.
Det var ju DU som länkade till PL600 i inlägg #4. Mittenlänken går till en 300ml tub av PL600 från bauhaus.
För 60 kr:-

Sen snackar du om att limma upp skivor med MS-polymerer. De är förvisso väldigt trevliga men 100-200 kr för en 290ml-tub är kanske inte försvarbart när man kan ta någon mineralisk färstmassa som t.ex. gipsbruk eller kakelfix.

Min erfarenhet är att det går åt liter fästmassa för en standardgipsskiva om den ska sitta ordentligt på en knöglig lättbetongvägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.