Hallo,
Ska till och börja bygga garage och efter mycket funderande kommit fram till att det skall muras upp. Frågan är då bara: Leca eller lättbetong (ex Celcon)?

Lecan är ju billigare än lättbetong, och eftersom jag inte eftersträvar någon större värme i garaget (förutom förrådsdelen som jag kanske tilläggsisolerar) skulle jag ju kunna nöja mig med Leca'n som jag förstått har sämre isolervärde än lättbetongen...?

Men å andra sidan har jag förstått att lättbetongen är lättare att jobba med (speciellt för en gröngöling) lättare att forma och enklare att putsa...?

Någon som har argument för och emot de olika materialen??

(provade förut under "byggmaterial" men inte mycket respons där, hoppas på bättre fart här :D )
 
Lättbetong behöver du inte ens putsa, räcker med spackel om du murat noggrannt å sen är det bara att måla. Du kan även göra väggarna tunnare med lättbetong givet samma bärförmåga. Jag har fått för mig att leca är mer fukttåligt än lättbetong och att det är mer milövänligt men har inte helt koll på det.

Det går att köpa lättbetong billigare utomlands (tex i Polen) ämfört med i sverige, samma kanske även gäller Leca, men det lönar sig kanske inte att importera sälv om man bara ska bygga ett garage.
 
Hejsan
Du måste jämföra priserna likvärdigt
dvs sten, inkl alla erf tillbehör och även beräkna arbetsinsatsen.

Det finns en kalkylfirma som ger ut sektionsfakta där kompletta priser på de olika system finns
l'ättbetongväggar blir billigare om allt är medräknat.
wikells.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.