Jag har mätt diverse temperaturer på min gamla bergvärmepump, men skulle vilja komplettera med drifttid på kompressor och elpatron.

Helst skulle jag vilja ha någon zigbee-lösning som ser om en indikator-LED är tänd eller inte, eftersom jag mäter diverse annat med Home Assistant över zigbee.

Kan någon tipsa om någon färdig produkt som jag kanske missat i mitt googlande.

Typ en sån här, fast med Zigbee istället för ZWave:

https://shop.homeseer.com/products/z-wave-indicator-light-sensor

Jag sprang på en annan fråga (på ett annat forum) där någon ville försöka modda en magnetbrytare från Sonoff (SNZB-04) för att istället trigga med hjälp av en fotoresistor. Tyvärr hittar jag inte tråden, men det fanns å andra sidan inget svar...

Tips och tankar emottages tacksamt!
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Är Zigbee ett måste?
Annars kan jag tro, utan att ha några konkreta bevis/guider till hands, att det är relativt enkelt att knåpa ihop med ESPHome och valfri ESP32 / 8266.
Antingen i samband med någon fotoresistor, eller möjligen löda på några kablar och analogt mäta när dioden får matning.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nä, det är inte ett absolut krav, så ditt förslag är en klar plan B. Jag byggde en temp-logger tidigare i år med en 8266, så det är kanske den som ska utökas eller få en kompis. Då hade jag inte home Assistant så ESPhome kanske är något att titta på denna gång.
 
  • Gilla
SSlangen och 1 till
  • Laddar…
Köpte dock ett gäng sonoff-detektorer nyligen och de var så smidiga att jag tänkte börja försöka hitta något sådant...
 
J jahallåja skrev:
Köpte dock ett gäng sonoff-detektorer nyligen och de var så smidiga att jag tänkte börja försöka hitta något sådant...
Sonoff går ju också att flasha med Tasmota, och en del av dom även med ESPHome vet jag. OM det skulle behövas för att justera något :)
Men går det att enbart hårdvarumodda för att uppfylla dina krav, men ändå ha kvar deras firmware, så är ju det kanske enklare.
 
J jahallåja skrev:
Köpte dock ett gäng sonoff-detektorer nyligen och de var så smidiga att jag tänkte börja försöka hitta något sådant...
Om du väljer att gå en DIY-väg så kanske https://ptvo.info/ kan vara något?
Firmware för att ladda in på olika zigbee-devbrädor, där du verkar kunna göra en hel del inställningar. Värt att kika på om inte annat!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vad är det för ”gammal värmepump”? Det finns ju Husdatas interface (ESP8266) som integrerar hela värmepumpen i Home Assistant eller liknande
 
Den är från förra årtusendet, en IVT greenline compact 5, med ett synnerligen sparsmakat användargränssnitt :)

Värmepumpskomponenter, rörsystem, kontrollpanel, märke IVT Greenline, teknisk utrustning, installationsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag mäter drifttimmar på tillskottet analogt, men vill ha lite mer data.

Intressant tips med Husdata, men denna verkar inte stödjas och det handlar i nuläget mest om att få lite bättre kött på benen inför ett byte som nog inte är allt för långt bort.
 
Dåså. Gammal styr- och regler med analog justering. Det finns ju dock en port på kortet som ser misstänkt ut som en serieport. Då skulle man rent teoretiskt kunna läsa av värden.

Det är ett kretskort med elektroniska komponenter, potentiometrar, knappar och varningstext på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ja, det håller jag med om, det hade varit snitsigt! Ska se om jag uppbådar mod eller till och med hittar någon beskrivning av vad man kan få ut där.

Tills dess fegar jag lite och försöker mig på en "ingrepps-fri" lösning så jag inte orsakar några skador på denna gamla pjäs som än så länge tröskar på :)

Har nu köpt ett ljusstyrt relä och ska koppla det till en dörr/fönster-sensor från Sonoff som är uppkopplad via zigbee till min home Assistant.

Ett elektroniskt kretskort med sensor, relämodul, ledningar och kontakter. Används för ljuskänslig styrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskort med elektroniska komponenter på träbakgrund, möjligen från en elektronisk enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska ersätta eller parallellkopplad in mig på magnetbrytaren till vänster på kretskortet.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Ja, det håller jag med om, det hade varit snitsigt! Ska se om jag uppbådar mod eller till och med hittar någon beskrivning av vad man kan få ut där.

Tills dess fegar jag lite och försöker mig på en "ingrepps-fri" lösning så jag inte orsakar några skador på denna gamla pjäs som än så länge tröskar på :)

Har nu köpt ett ljusstyrt relä och ska koppla det till en dörr/fönster-sensor från Sonoff som är uppkopplad via zigbee till min home Assistant.

[bild] [bild]

Ska ersätta eller parallellkopplad in mig på magnetbrytaren till vänster på kretskortet.
Återkom gärna med resultat! Alltid kul att se resultat av såna här hemmabyggen :)
 
Absolut!
 
Så, relä, kontakter och en 12V adapter har anlänt och byggts ihop till prototyp v. 0.1:

Den lyser!

En elektronisk krets med relämodul, kopplingskablar och lysdioder på en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektroniskt projekt med blått kretskort, sensor, kablar och kopplingskomponent på en svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronikkort med integrerade kretsar, kondensatorer, anslutningar och kablar på en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan trigga relät genom att hålla en lampa mot/från ljussensor och dörr-sensorn rapporterar detta till Home Assistant som öppen/stängd.

Skärmdump av en mobilapp som visar en tidsbaserad logg över en öppen/stängd status för laszonen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg är att göra det lite vackrare, bygga in i en låda och se om man kan få Home Assistant att presentera informationen lite snyggare. Jag vill tex kunna estimera antal kWh värme som kompressorn levererat, se procentuell gångtid vid olika utetemperaturer, mm.

Nu ska jag tejpa upp sensorn mot LEDen på pumpen och se hur den kör under natten.
 
  • Elektronikkomponenter på mörk yta: relämodul, anslutningskablar, diod, motstånd och en sensor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AnonyKanga
  • Laddar…
Tack för uppdatering!

Höll själv på att sätta upp ett par nya sensorer hemma igår kväll, och funderade lite på hur det hade gått för dig.

Går dörrsensorn fortfarande på batteri, eller finns möjligheten att driva även den med matningen du får till reläkortet? I och med att det kommer ske en hel del "öppningar/stängningar" så kan jag tänka mig att den drar ur batteriet snabbare än önskat.
 
Jag har tänkt samma tanke och köpte faktiskt några ställbara DC-DC spänningsomvandlare:

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0823P6PW6

Har inte börjat med dem än dock.

Fempack DC-DC omvandlare på nätbutiksida, blå och svarta komponenter, elektronik, justeringsspolar, kondensatorer, kretsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som strular nu är dock att det visade sig svårt att trimma in sensorn så att den triggar just på den gröna LEDen på pumpen. Oklart om den har svårt med den färgen eller om det är för svagt ljus, eller om jag bara inte har träffat sweet spot i inställningarna. Den klarar andra LEDar som jag provat mot... :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.