Hej!
Jag vet att det finns forum med ungefär samma ämne men hittar inte riktigt något som passar in på detta. Jag har en strömbrytare i badrummet, en en knapp styr en paxfläkt och en lampan. Jag ska nu sätta en en dimmer som styr enbart lampan. Alltså en knapp för att sätta på fläkten och en som dimrar lampan. Hur ska jag koppla in detta. Jag har köpt en kronströmbrytare med fjäder och en dimmer. På bilden ser ni hur det såg ut förut och vilka produkter jag vill koppla in. Öppen eluttag utan frontplatta med synlig kabelanslutning och anslutningsklämmor på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkomponent, grönt, förmodligen en brytare eller anslutningsdon, metallfästen, installationsinstruktioner, hålls av en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en elektronisk enhet, eventuellt en dimmer, med tekniska specifikationer och anslutningsterminaler synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är det inte bättre att montera en fjäder i den befintliga brytaren?
 
Nja, jag har beställt renova brytare, snyggare med svart sen en dimmerpuck.
 
Varför valde du en trapp och inte en kronbrytare? Ska du inte styra fläkten?
 
A AndKorr skrev:
Hej!
Jag vet att det finns forum med ungefär samma ämne men hittar inte riktigt något som passar in på detta. Jag har en strömbrytare i badrummet, en en knapp styr en paxfläkt och en lampan. Jag ska nu sätta en en dimmer som styr enbart lampan. Alltså en knapp för att sätta på fläkten och en som dimrar lampan. Hur ska jag koppla in detta. Jag har köpt en kronströmbrytare med fjäder och en dimmer. På bilden ser ni hur det såg ut förut och vilka produkter jag vill koppla in. [bild][bild][bild]
 
D Daniel 109 skrev:
Varför valde du en trapp och inte en kronbrytare? Ska du inte styra fläkten?
D Daniel 109 skrev:
Varför valde du en trapp och inte en kronbrytare? Ska du inte styra fläkten?
Skrev fel, det är en kronbrytare jag köpt
 
  • Gilla
LeiJ
  • Laddar…
Okej, då är jag med. Var har du plats för dimmern. Det ser ut som att det inte är rör utan ennkabel till brytaren. Där saknar du nolla, så det är kanske inte en bra plats
 
Jag har köpt distanser så jag får plats med både dimmern och strömbrytaren
 
Man ska koppla in den enligt schemat som är stämplat på pucken. Vet inte om schemat i bruksanvisningen är tydligare.

Man ska alltså koppla en fasledare till L.
Neutralledare till N (man behöver alltså dra fram en nolla om det saknas).
Tändtråden till lampan flyttas från strömbrytaren till terminalen "våg med pil igenom".
En ny tråd kopplas mellan strömbrytaren och S.

Enkelt elektriskt kopplingsschema med en brytare, lampa och anslutningar markerade S, N, L.
 
Tack!! Men hur ska jag koppla så att fläkten styrs av bara ena knappen och inte dimmern?
 
A AndKorr skrev:
Jag har köpt distanser så jag får plats med både dimmern och strömbrytaren
Vad menar du med "distanser"?
Är det förhörningsram du menar?

A AndKorr skrev:
Tack!! Men hur ska jag koppla så att fläkten styrs av bara ena knappen och inte dimmern?
Med den aktuella kabeln så kan du inte få allt att fungera, det saknas en (vit / grå) tråd om dimmern ska sitta ihop med strömbrytaren.
 
Precis, det är extra ramar
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad menar du med "distanser"?
Är det förhörningsram du menar?



Med den aktuella kabeln så kan du inte få allt att fungera, det saknas en (vit / grå) tråd om dimmern ska sitta ihop med strömbrytaren.
Demmpa Demmpa skrev:
Vad menar du med "distanser"?
Är det förhörningsram du menar?



Med den aktuella kabeln så kan du inte få allt att fungera, det saknas en (vit / grå) tråd om dimmern ska sitta ihop med strömbrytaren.
Ok, jag har för mig att jag kopplat in en dimmerdosa med en enpolig trapp. Så det borde kanske funka att byta ut strömbrytaren till en enpolig trappströmbrytare och låta fläkten enbart gå på via fuktsensorn och inte ström brytaren.
 
Fas in på L.
Den ena "pil ut" kopplas till S på dimmern.
Den andra "pil ut" kopplas till fläkten.
Obs att du måste dra fram en nolla till dimmern.

En hand håller en öppen väggströmbrytare som visar interna komponenter och elektriska anslutningar. Metall och plast syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här ser det ut i kopplingsdosan inne i badrummet. Från denna dosa går kabeln till lampan och sedan kommer matningen till fläkten och brytaren från en dosa utanför.
 
  • Elektrisk installationsdosa med kablar och skarvklämmor i vägg, utan täckplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.