Håller på och renoverar lilla gästtoan och har fått hjälp med att byta ut avlopp och nytt vatten. Har reglat upp golvet och hade tänkt lägga golvspånskiva i helgen men blev så osäker när jag började kika på avloppet till toan.
Som ni ser på bilden har rörmokaren satt dit en excentrisk wc anslutning och jag börjar fundera på om den sitter för högt.
Jag har tänkt på med:
Golvspånskiva 22mm
Gips 6mm
Elgolvärme flytspackel 10mm ish
Klinker och fix 10mm
Totalt 48mm upp från regeln.


Men då kommer jag inte upp till breda delen på den vita stosen som sitter där nu. Har ritat ett blyertssträck typ där mitt tilltänkta färdiga golv hamnar. Känns som jag hamnar mitt i mellan gråa avloppet och vita stosen.
Kan någon guida mig hur detta är tänkt att vara vore jag evigt tacksam.
Eller bör jag byta ut den vita stosen mot nånting annat?
 
  • Mätverktyg mot vit PVC-rörinstallation, träreglar, konstruktionsmiljö, detalj fokus, mätning i centimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående byggnadsarbete, VVS-installation, träbalkar, plaströr, gammal timmervägg, byggavfall, renovering i hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätstock över vit plasthink med tappkran, bakgrund av trä och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, skulle nog behöva sänkas lite annars får du svårt att ansluta tätskiktet mot den snea delen. Sen skippa den 6mm gipsen, den har du inget för att ha där.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Hur menar du sänka den? Sänka hela avloppsstammen känns svårt då det påverkar lutning och sånt gissar jag. Sen kanske jag ska tillägga att jag nog inte tänkt göra något tätskikt då det bara är en gästtoa utan dusch eller brunn.
Gipset har jag räknat med då jag fick höra att man skulle ha det under elgolvvärmematta men det kanske inte behövs? Kan man lägga den direkt på spånskiva? Isf hamnar jag typ 42 upp från regeln. Alternativt skimsar under så jag ändå hamnar på samma avstånd då jag försökt hamna där då det stämmer hyfsat med övriga golv
 
Du får ju byta delen mot nåt bättre passande tex denna borde gå om det är 110 rör.
PVC-rör T-stycke med tre anslutningar, grå plast, gummipackning på översta änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen tätskikt är inget man kan välja bort, det är branschkrav.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Du får ju byta delen mot nåt bättre passande tex denna borde gå om det är 110 rör.
[bild]
Sen tätskikt är inget man kan välja bort, det är branschkrav.
Har du en länk till en sån där som du skicka en bild på? Det såg ju ut som det hade stämt betydligt bättre än vad det är nu. Men funderar om det inte går att ta bort den vita delen och byta mot nått bättre eller måste jag byta ända från själva huvudledningen där nere? Kändes svårare för mig som lekman, men är det enda alternativet är det ju så jag får göra. Tacksam för svar (y)
 
Krilleman
J Jeppeeng skrev:
Håller på och renoverar lilla gästtoan och har fått hjälp med att byta ut avlopp och nytt vatten. Har reglat upp golvet och hade tänkt lägga golvspånskiva i helgen men blev så osäker när jag började kika på avloppet till toan.
Jag vill ju inte vara negativ, men den där installationen är inte godkänd längre. Men den var det "förr".

Din röris har gjort fel!!!

WC ska alltid ha eget stick på liggandes ledning.
WC får aldrig kopplas direkt på 88,5º gren numera.

Följ säkervattens anvisningar. Dom är offentliga, bra kvällsläsning för alla villaägare!

Dessutom följer försäkringsbolagen säkervattens anvisningar för att det ska klassas som fackmannamässigt.

https://www.sakervatten.se/download/1563-8B637FE9C317D91862BAE47229C309F7/Branschregler-20211-.pdf

Observera ordet ska:

Instruktion för installation av WC-avloppsledning med vinkel på högst 45 grader; hänvisning till en specificerad bild.

Teknisk ritning av röranslutning under 45 grader, inkluderar liggande samling- och anslutningsledning.

Hur ser resterande installation ut?
Jag är nyfiken.
Lägg upp lite mer bilder!

Men lägg inte igen det där golvet i helgen, absolut inte!
 
Redigerat:
Krilleman
J Jeppeeng skrev:
Håller på och renoverar lilla gästtoan och har fått hjälp med att byta ut avlopp och nytt vatten. Har reglat upp golvet och hade tänkt lägga golvspånskiva i helgen men blev så osäker när jag började kika på avloppet till toan.
Dessutom är golvbjälkarna kraftigt försvagade utan förstyvning vid genomföringen av avloppet. :thinking::thinking:

Jag upprepar:
Lägg inte golvspånet på detta bjälklaget!
 
Redigerat:
Stefan N Stefan N skrev:
Tex [länk]
Kan man kapa av uppsticket på den vid önskad längd?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag vill ju inte vara negativ, men den där installationen är inte godkänd längre. Men den var det "förr".

Din röris har gjort fel!!!

WC ska alltid ha eget stick på liggandes ledning.
WC får aldrig kopplas direkt på 88,5º gren numera.

Följ säkervattens anvisningar. Dom är offentliga, bra kvällsläsning för alla villaägare!

Dessutom följer försäkringsbolagen säkervattens anvisningar för att det ska klassas som fackmannamässigt.

[länk]

Observera ordet ska:

[bild]

[bild]

Hur ser resterande installation ut?
Jag är nyfiken.
Lägg upp lite mer bilder!

Men lägg inte igen det där golvet i helgen, absolut inte!
Krilleman Krilleman skrev:
Dessutom är golvbjälkarna kraftigt försvagade utan förstyvning vid genomföringen av avloppet. :thinking::thinking:

Jag upprepar:
Lägg inte golvspånet på detta bjälklaget!
Det ska förstärkas vid genomföringarna(y)
Hur illa är det att avloppet är draget på det sättet som det är? Det tidigare avloppet i gjutjärn var draget på samma sätt. Känns ju inte bra tur man kan få råd här!
 
Krilleman
J Jeppeeng skrev:
Det ska förstärkas vid genomföringarna(y)
Toppen, för det där ser ut att svikta en del utan förstyvningar! (y)
Trist att upptäcka sådant efteråt...

J Jeppeeng skrev:
Hur illa är det att avloppet är draget på det sättet som det är? Det tidigare avloppet i gjutjärn var draget på samma sätt. Känns ju inte bra tur man kan få råd här!
Illa, det följer inte dagens normer någonstans.

Såhär skulle jag rekommendera att ha monterat det hela, men vi vet ju inte hur resterade installation är gjord?! :thinking:

Byggarbetsplats med rörinstallation, träbjälkar, isoleringsmaterial och en markerad väg på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Här ser man litegrann
 
  • Renovering pågår med synliga rör, kablar och träbjälkar i ett öppet golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@Krilleman varför får man inte koppla direkt på 88.5?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Se svar i inlägg #7.

[länk]
Jo men tänkte om det var några speciella saker som gjorde det olämpligt eller om det bara ska vara så.
Mitt avlopp går ner i änden på 110 röret, så inget efter men det är kanske lika illa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.