Jagar energibovar i huset.
Bor i ett 1,5 plans hus byggt 1955, lättbetongstomme, tegelfasad.
Har en ”vind” som i dagsläget bara går att nå från en lucka utifrån i taket.
Vinden är ca 55 cm hög ”inuti” takstolarna.
Det går i dagsläget inte krypa genom hela vinden då ett numer urkopplat expansionskärl ligger där uppe och blockerar vägen.

Google Street View-bild på ett bostadshus med skyltar och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kröp idag upp på vinden för att kolla isoleringstjocklek och allmänt fundera på livet.
Blir lite förvånad när jag inser att det bara är ca 2 styck 5 cm lager isolering som ligger där uppe, finns ingen ångspärr. Man har i något läge hällt ut kutterspån direkt under där luckan är, men det är inte utspritt på övriga vinden.

Mörkt vindutrymme med träbjälkar och sågspån på golvet. Otydligt ljusinsläpp och gammalt isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på sågspån nära träbjälkar, möjlig renovering eller skadeplats, med mörka skumisoleringsskivor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väldigt stort getingbo på vind, skadad isolering, träkonstruktion, solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mörkt vindutrymme med träbjälkar och ljus isolering av spridda spån och flisor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vind med isolering, rör, damm och trasiga träbitar. Ser gammalt och lite förfallet ut. Behov av underhåll eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Hur hade ni hanterar denna vinden? Slagit igen luckan tänkt att det har funkar i snart 70 år, betala elräkningen o sluta gnäll, Eller hade ni försökt tiläggsisolera, isåfall hur?
Metod o tjocklek?
Ska detta projekt genomföras tänker jag att jag tar upp en lucka innifrån så jag slipper klättra med allt över taket…
 
  • Otydlig bild av virke, damm, spindelväv, möjligtvis en vind eller källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jenzino och 1 till
  • Laddar…
Jag har också 2*5cm i taket på mitt 1.5 plans hus från -59 så det är inget konstigt.

I ditt fall hade jag nog valt någon träfiber/cellulosa isolering i lösullsformat och spridit ut kanske 5cm till så att det räcker fint överallt och sedan hållit lite koll på fuktnivån framöver.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Befintligt innertak idag är nån form utav målad papp.
Funkar det att lägga en plast på insidan av den, glesa upp och sen sätta ett nytt innertak på glesen?

Kan jag isåfall sen isolera hur mycket jag vill så länge det finns en luftspalt mot yttertaket?
 
M MagnusSt skrev:
Jagar energibovar i huset.
Bor i ett 1,5 plans hus byggt 1955, lättbetongstomme, tegelfasad.
Har en ”vind” som i dagsläget bara går att nå från en lucka utifrån i taket.
Vinden är ca 55 cm hög ”inuti” takstolarna.
Det går i dagsläget inte krypa genom hela vinden då ett numer urkopplat expansionskärl ligger där uppe och blockerar vägen.

[bild]
Kröp idag upp på vinden för att kolla isoleringstjocklek och allmänt fundera på livet.
Blir lite förvånad när jag inser att det bara är ca 2 styck 5 cm lager isolering som ligger där uppe, finns ingen ångspärr. Man har i något läge hällt ut kutterspån direkt under där luckan är, men det är inte utspritt på övriga vinden.

[bild]
[bild]
[bild]

[bild]

[bild]

[video]

Hur hade ni hanterar denna vinden? Slagit igen luckan tänkt att det har funkar i snart 70 år, betala elräkningen o sluta gnäll, Eller hade ni försökt tiläggsisolera, i så fall hur?
Metod o tjocklek?
Ska detta projekt genomföras tänker jag att jag tar upp en lucka innefrån så jag slipper klättra med allt över taket…
Jag skulle gå nerifrån/innefrån. Och sedan hade jag tagit 5 centimeters plast/cellulosa isolering och sett till att det ligger överallt.
efintligt innertak idag är nån form utav målad papp.
Funkar det att lägga en plast på insidan av den, glesa upp och sen sätta ett nytt innertak på glesen?

Kan jag i så fall sen isolera hur mycket jag vill så länge det finns en luftspalt mot yttertaket? [/QUOTE]
och ja, du kan glesa på nytt och sätta nytt innertak på glesen, och
JA, det kan du!
 
M MagnusSt skrev:
Befintligt innertak idag är nån form utav målad papp.
Funkar det att lägga en plast på insidan av den, glesa upp och sen sätta ett nytt innertak på glesen?

Kan jag isåfall sen isolera hur mycket jag vill så länge det finns en luftspalt mot yttertaket?
Det ser torrt och fint ut på vinden som det är nu, och det antar jag att du vill behålla.
Hade det varit mitt hus hade jag inte isolerat mot yttertaket, då blir det svårt att hålla koll på taket inifrån. Jag hade isolerat ett jämnt lager på vindsgolvet (men bara isolering, ingen plast). Då blir vinden ovanför isoleringen en jättestor och inspekterbar luftspalt. Kanske behöver ventilationen på vinden förbättras också, tyckte det var svårt att se hur det var med det.

(Och vilket fint bålgetingbo!)
 
  • Gilla
Dala64 och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som min vind såg ut. Också tegel & lättbetong byggt 55.
Vi anlitade en firma som tog ut all isolering, sprutade in ett tätskikt (ångbroms) och lade ny isolering. Inte så fasligt dyrt.
Expansionstanken tog vi bort med hjälp av snickare.
 
Renhorn Renhorn skrev:
Ser ut som min vind såg ut. Också tegel & lättbetong byggt 55.
Vi anlitade en firma som tog ut all isolering, sprutade in ett tätskikt (ångbroms) och lade ny isolering. Inte så fasligt dyrt.
Expansionstanken tog vi bort med hjälp av snickare.
Får man fråga vad ”inte så fasligt dyrt” innebär i pengar?
 
45 ksek för 100 m2 vind
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.