Rörmokare här

Ibland drar man ju avlopp genom bjälklag när de inte finns några andra alternativ. Kommunicerar givetvis med snickaren också hur denne vill ha det, var det är bäst (mindre dåligt) att ta hålen osv.

Nu är jag hemma hos mig själv och renoverar badrum och då blir det således jag som får förstärka efter hålen också.

Bjälklaget är 220 och spännvidd på 3 meter

Tror ni detta funkar eller ska jag göra något annorlunda?
Blir 22 spån, flyt och klinker på golvet.
En person står över rörinstallationer, verktyg och sågspån på ett trägolv under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg och träavfall på en arbetsbänk: borr, skruvar, stämjärn, träbitar, gångjärn, smutsig. Arbete på gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbearbetning, spån, metallbeslag, skruvar, snickarbänk, runda utsågade former, konstruktionsarbete, verktyg, hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med upprivet golv, rörledningar, verktyg och byggmaterial. Chaotiskt, pågående renovering eller installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion, hantverksarbete, sågspån, hammare, röd plastlåda, stålbjälke, träpelare, skruvar, byggnadsarbete, oavslutad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör genom golvet, spånplatta, träbjälkar, byggkonstruktion, något stämpat på trä, grått PVC-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörarbete, träkonstruktion, verktyg, spån, blå arbetshandskar, installera eller reparera, inomhusbyggnadsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Elsparv
  • Laddar…
Ser lite rörigt ut. Alltid problem med bjälklag som du har, dåligt med plats. Men det du har gjort med förstärkning kanske på vissa srällen är överkurs. Bättre det än inget alls. Hur går det med järnet på topp bild 1 , kommer golvspånet att ligga på det.
 
Det håller nog men ut hållfasthetssynpunkt är det bättre med långa förstärkningar som fördelar lasten över större yta (tänk hävarm). Dina relativt korta förstärkningsplåtar får nu större skjuvkrafter på skruvarna.

I övrigt hade jag nog dragit upp gylfen för att fotografera i den vinkeln ;).
 
  • Haha
ldzldz och 9 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ser lite rörigt ut. Alltid problem med bjälklag som du har, dåligt med plats. Men det du har gjort med förstärkning kanske på vissa srällen är överkurs. Bättre det än inget alls. Hur går det med järnet på topp bild 1 , kommer golvspånet att ligga på det.
Jupp rörigt värre! :p
Skönt att höra, hellre ta i lite för mycket isf.
Nja spånet hamnar ovanför järnet, typ några millimeter, har ju fått höja bjälklaget lite när jag riktat det:)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det håller nog men ut hållfasthetssynpunkt är det bättre med långa förstärkningar som fördelar lasten över större yta (tänk hävarm). Dina relativt korta förstärkningsplåtar får nu större skjuvkrafter på skruvarna.

I övrigt hade jag nog dragit upp gylfen för att fotografera i den vinkeln ;).
Haha ja jag gjorde nog en liten tankevurpa där. Järnet på bilderna var två meter långt men jag kapade det till 400 mm bitar. Det tänkte jag det blir nog bra:sleep:

Oops:oops::crysmile:
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Träbearbetning, spån och sågspill på golv nära hammare, byggande eller renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Givetvis hamnar ju golvbrunnen mitt i bjälken:)

Och gör att få det riktigt bra här så hade jag faktiskt behöva jacka ur hela bjälken i ovankant. 120 mm.

Skulle det funka om jag sätter ett järn på var sida om bjälken då? :whistle:

Denna bild är innan jag börja gnagat :geek:
Renovering pågår, golv öppnat, rörledningar synliga, byggmaterial och verktyg utspridda, markerad detalj, oavslutat arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska brunnen ta platsen där det blå är
 
J jonaserik skrev:
Ska brunnen ta platsen där det blå är
Stämmer bra
 
Jag skulle inte bråka medreglarna utan flytta brunnen till höger i avlånga facket. Klart beror på vad man ska ha ovanför och ev plats för något. Tänker meg en dusch och då kan brunnen flyttas. Nytt golv lägges med fall mot brunnen och ca 10 -15 cm från den görs ett lokalt fall, lite extra nedförsbacke
 
J jonaserik skrev:
Jag skulle inte bråka medreglarna utan flytta brunnen till höger i avlånga facket. Klart beror på vad man ska ha ovanför och ev plats för något. Tänker meg en dusch och då kan brunnen flyttas. Nytt golv lägges med fall mot brunnen och ca 10 -15 cm från den görs ett lokalt fall, lite extra nedförsbacke
Problemet är att vi ska ha en 90 dusch.
Centrum på brunn blir således 45 cm från vägg. 45 cm från färdig vägg är mitt i prick i bjälken, slår aldrig fel:rofl:

Vill inte ha duschen på centrum 45 och brunnen centrum 58. Vet hur muppigt det ser ut:sweat:
 
Det blir garanterat ännu muppigare med försvagat bjälklag så dina klinkersplattor lossnar och tätskiktet läcker.

Livet är fullt av kompromisser.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det blir garanterat ännu muppigare med försvagat bjälklag så dina klinkersplattor lossnar och tätskiktet läcker.

Livet är fullt av kompromisser.
Vill ju förstärka bjälklaget eller iallafall få tillbaks den ursprungliga hållfastheten. Men tack ändå.
 
Vill ju helst inte gå ner till 50 men som det tidigare nämnts här så är ju livet fullt med kompromisser:p
Vit plastrotationsmonteringshårdvara för högtalare med rund fläns och sidoutloppsrör mot grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bygghöjden på denna är knappa 60 mm, känns mycket trevligare bjälklagsmässigt(y)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.