Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Steg ett med 10 kWh batteri installerades precis innan Jul och steg 2 med ytterligare 25 kWh i början på februari.
Kan säga att systemet är avancerat och tar hänsyn till många parametrar och lär sig efter hand. Har varit flera gånger som jag tyckt att nu borde ju systemet göra såhär eller såhär bara för att några timmar senare inse att systemet hade en plan som var bättre.
Har spotpris och även den funktionen aktiverat i systemet just nu inställt på att agera på spotpriset om det varierar mer än 50 öre över dygnet. Kommer öka den inställningen snart. Du väljer också om du vill att systemet alltid ska välja att tanka solel eller om du vill tillåta försäljning från batteriet, jag har just nu den senare inställningen vilket då innebär att tex igår kväll när priset gick upp så försörjer batteriet hushållet men det säljer också elen från batteriet på pris toppen för att det blir mest ekonomiskt för dig. Har fortfarande mkt att lära mig men systemet är ju automatiskt så när du satt vissa grundparametrar så behöver du egentligen inte göra något mer. Jag är absolut nöjd hittills.
Intressant att se att de gått ifrån Nilar batterierna. Han som grundade Enequi var med och grundade Nilar.
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Steg ett med 10 kWh batteri installerades precis innan Jul och steg 2 med ytterligare 25 kWh i början på februari.
Kan säga att systemet är avancerat och tar hänsyn till många parametrar och lär sig efter hand. Har varit flera gånger som jag tyckt att nu borde ju systemet göra såhär eller såhär bara för att några timmar senare inse att systemet hade en plan som var bättre.
Har spotpris och även den funktionen aktiverat i systemet just nu inställt på att agera på spotpriset om det varierar mer än 50 öre över dygnet. Kommer öka den inställningen snart. Du väljer också om du vill att systemet alltid ska välja att tanka solel eller om du vill tillåta försäljning från batteriet, jag har just nu den senare inställningen vilket då innebär att tex igår kväll när priset gick upp så försörjer batteriet hushållet men det säljer också elen från batteriet på pris toppen för att det blir mest ekonomiskt för dig. Har fortfarande mkt att lära mig men systemet är ju automatiskt så när du satt vissa grundparametrar så behöver du egentligen inte göra något mer. Jag är absolut nöjd hittills.
Det här låter riktigt intressant. Vad (eller snarare vilken enhet) är det som styr det här? Var sitter AI:n?
Går det att använda komponenter från olika tillverkare eller måste allt vara från samma? (batterier, växelriktare, o.s.v.)

Jag som trodde att min styrning av vart energin ska ta vägen var avancerat men det här är ju verkligen next level :)
 
C Cambudgie skrev:
Det här låter riktigt intressant. Vad (eller snarare vilken enhet) är det som styr det här? Var sitter AI:n?
Går det att använda komponenter från olika tillverkare eller måste allt vara från samma? (batterier, växelriktare, o.s.v.)

Jag som trodde att min styrning av vart energin ska ta vägen var avancerat men det här är ju verkligen next level :)
C Cambudgie skrev:
Det här låter riktigt intressant. Vad (eller snarare vilken enhet) är det som styr det här? Var sitter AI:n?
Går det att använda komponenter från olika tillverkare eller måste allt vara från samma? (batterier, växelriktare, o.s.v.)

Jag som trodde att min styrning av vart energin ska ta vägen var avancerat men det här är ju verkligen next level :)
Komponenterna (vxl riktare och batterier) kommer från sofarsolar och deras egen produkt är egentligen Core boxen (uppe till vänster på bilden) som är en plc box. Sen är allt uppkopplat till Enequi cloud där nog en del av processandet av datan sker tror jag.
 
R Raecer11 skrev:
Söker svaret på din fråga angående om man säljer på en fas men köper på de andra två, någon som vet?

Enl min nätägare: Våra mätare mäter Vektor/fas-summa det vill säga att din kWh är din totala förbrukade energi under timmen
Spännande. Jag har Sollentuna Energi som nätägare. Ställde samma fråga och dom debiterar för det jag köper, och då följdaktilgen ersätter för det som eventuellt säljs på andra faser.

Uppenbarligen så resonerar nätägare olika.
 
Jag ser på data från mina sidor hos elnätägaren:

Den 4 mars kl.09:00 tom kl. 12:00 ser jag på uteffekten växelriktaren var den från 3,0 stadigt ökande till 8,1 kW. Inga dykningar med uteffekten. Fin sockertoppskurva hela dagen.

Under tiden kl. 09:00 - 10:00 förbrukades 1,4 kWh.
samtidigt kl. 09:00 - kl.10:00 såldes 0,6 kWh.

Kl. 09:00 - kl. 10:00 uteffekt växelriktaren ca 4,4 kW. Fördelat jämnt på 3 faser, dvs 1,5 kW per fas.
Om 1 st kokplatta på 1,5 kW och kanske mikrovågsugn på 0,7 kW är igång på en och samma fas, då blir det förbrukningen på den fasen med 0,7 kW.
Och samtidigt försäljning på de två övriga faserna. Det är nog inte att första halvtimman att det var förbrukning och andra halvtimman försäljning.

Så på en och samma timma kan man alltså ha förbrukning och även försäljning av ström, men på olika faser.
Det är alltså ingen kvittning förbrukningen mot försäljning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Det är ju två helt separata räknerverk inuti elmätaren.

Ett för allt du köper och ett för det som säljs. Och de mäter på varje fas.

Behöver du mer el på en fas än vad växelriktaren kan producera, måste ju den elen stödköpas in.

Det är ofta rätt ojämn produktion från solceller över dagen.

Energidata: förbrukning, solproduktion och batterilager över tid. Graf visar effekt i kilowatt (kW).
 
R
D dannan skrev:
Spännande. Jag har Sollentuna Energi som nätägare. Ställde samma fråga och dom debiterar för det jag köper, och då följdaktilgen ersätter för det som eventuellt säljs på andra faser.

Uppenbarligen så resonerar nätägare olika.
Blir ju lite galet för oss som köpt batteri.
Om jag har 1000w förbrukning på fas ett, 0w på de andra två faserna då matar batteriet ut 1000w fördelat på tre.

Då köper jag fortfarande ca 666watt på fas ett och säljer 333 +333 på de andra två.

Vilket betyder att jag endast kan nyttja 1/3 del av batteriets kapacitet till egenkonsumtion. Resten säljer jag.

Om man inte har en växelriktare som klarar av att fasbalansera.
 
I teorin blir det så, du använder ju elnätet som fasbalasering.

Rent praktiskt bör du ju normalt ha lite förbrukning på alla tre faser.

Det beror ju även på vad du använder batteriet till, jag kör med funktionen att kapa effekttoppar över 2,5 kW, Peak Shaving, då mitt elnätsbolag har effektavgifter.

Då spelar det ingen roll alls, även om just min växelriktare har funktionen fasbalansering så har jag stängt av den, då det blir lite förluster att flytta energi mellan olika faser.

Diagram över energiflöde: solenergiproduktion, batterilagring, nätimport och hushållets förbrukning med kilowattstorlekar angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild av Ferroamp-app som visar batteriladdning 92% och strömflöden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
De blir inte bara så i teorin utan även i verkligheten.
Jag har oftast förbrukning enl mitt exempel, dock har jag såklart lite förbrukning på de andra två faserna. Men exemplet blir tydligare när man visar så.

Som nätägare kan man mäta på detta sätt eller summan av alla faser. Verkar inte reglerat i någon lag/föreskrift.

Har du ferroamp energyhub?

Läs sidan 112 i länken nedan

https://ei.se/download/18.5b0e2a2a1...-elmätare-Författningsförslag-Ei-R2017-08.pdf
 
  • Gilla
ErikAdolfsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.