Tjena, har fått för mig att sätta in ett till eluttag i en betongvägg men det visade sig att betongen var rätt stenig och hård. Så jag söker nu efter tips på verktyg och knep som kan fungera för att såga ut ett 68mm hål och mejsla upp det. Jag har en dewalt batteridriven borrhammare med olika mejslar och borr, samt en hålsåg typ denna:

https://www.verktygsgrossen.nu/C8260-borrkrona-65mm-SDS-proffs

Tycker dock att det går lite segt och blir lite gnistor ibland när jag sågar så är inte säker på att jag är rätt ute. Är det normalt och bara att köra på, såga till rätt djup och sedan mejsla som jag tänkt? Jag antar att man ska ha hammarfunktionen avstängd när man hålsågar.

Betongen ser ut som på bilden nedan.
 
  • En ojämn struktur på vit vägg, verkar vara vattenskada eller mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyr dig "riktiga" verktyg, En diamanthålsåg lite större än du behöver så att du får plats att mura fast dosan, en slagborrmaskin/bilhammare med bilmejsel OCH fäste ( schuck) för hålsågen.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
I princip skall det gå med den du länkade till. Men det kommr att ta lååång tid
 
  • Gilla
Lecerof
  • Laddar…
Borra ett gäng lagom djupa hål i en cirkel med betongborr först och bila sedan.

Det är mycket lättare.
 
  • Gilla
sturnus och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Hyr dig "riktiga" verktyg, En diamanthålsåg lite större än du behöver så att du får plats att mura fast dosan, en slagborrmaskin/bilhammare med bilmejsel OCH fäste ( schuck) för hålsågen.
Hur mycket större? Det finns diamanthålsåg som adapter till olika verktyg, exempelvis vinkelslip. Fungerar dessa okej, eller är det bättre med en som passar borrhammaren?

Det är inte den billigaste borrhammaren jag har, men det är inte flexivoltserien, så det är kanske värt att hyra något med sds-max chuck?
 
  • Gilla
StevieGee
  • Laddar…
H hempularen skrev:
I princip skall det gå med den du länkade till. Men det kommr att ta lååång tid
Finns det något bättre verktyg du kan rekommendera, eller annan verktygskombination?
 
Jag har aldrig gjort ett så stort hål i hård betong. Men jag har kört liknande med 20mm diameter, bhytte till diamantvariant, och det gick otroligt mycket snabbare.

Jag har uppfattat att proffsen kör en variant som sätts på vinkelslip. Jag är lite osäker på om de är säkra. Om en sådan kör fast i hålet och man håller i en vinkelslip borde det kunna gå illa.
 
  • Gilla
Lecerof
  • Laddar…
AXS
Har gjort samma sak, gick utmärkt med en nätdriven SDs+ borrhammare. För att öka hastigheten så bytte jag till mejsel och tog bort några större stenar halvvägs innan jag fortsatte med hålsågen.

Fyllde i med gipsbruk och tryckte i en dosa, blev utmärkt.

Och var en enorm fröjd sen att göra resten som var i leca.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Man kan kapa ur bitar med en vinkelslip och stenskiva, det är snabbt och billigt men myyyycket dammigt. Man kan även borra en massa hål med en lite smalare (8-10mm) hårdmetallborr som man sedan bilar bort.
 
  • Gilla
Lecerof
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Har gjort samma sak, gick utmärkt med en nätdriven SDs+ borrhammare. För att öka hastigheten så bytte jag till mejsel och tog bort några större stenar halvvägs innan jag fortsatte med hålsågen.

Fyllde i med gipsbruk och tryckte i en dosa, blev utmärkt.

Och var en enorm fröjd sen att göra resten som var i leca.
Körde du den typen av hålsåg jag länkade eller hade du en annan typ?
 
AXS
Lecerof Lecerof skrev:
Körde du den typen av hålsåg jag länkade eller hade du en annan typ?
Väldigt lika, köpte på typ Amazon. Den tog alltså betong utan problem, men inte ballasten (stenarna över 1cm).

Hus från 50-talet och tror största stenen jag hittat i en vägg varit som en knytnäve.
 
Mikael_L
Lecerof Lecerof skrev:
Hur mycket större?
Till U40 spårdosa
https://www.elbutik.se/product.html/spardosa
Brukar jag köra med T80 hålsåg (håldiameter ca 84mm) i timmervägg, eller något motsvarande i lättbetong.
(Jag har hittills lyckats undvika dylika operationer i riktig betong)
Jag rekommenderar denna dosa, den finns även med 50mm djup, men det är rätt sällan det behövs.
Och hålet du ska ta då bör vara minst 82mm. Men gärna 83-85mm.

En annan fördel med denna dosa är att rören går ut ganska nära ytskiktet, så man behöver inte spåra så djupt för rören.
 
AXS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Till U40 spårdosa
[länk]
Brukar jag köra med T80 hålsåg (håldiameter ca 84mm) i timmervägg, eller något motsvarande i lättbetong.
(Jag har hittills lyckats undvika dylika operationer i riktig betong)
Jag rekommenderar denna dosa, den finns även med 50mm djup, men det är rätt sällan det behövs.
Och hålet du ska ta då bör vara minst 82mm. Men gärna 83-85mm.

En annan fördel med denna dosa är att rören går ut ganska nära ytskiktet, så man behöver inte spåra så djupt för rören.
Glöm inte att köpa till extra stosar direkt om det behövs.

Jag kollade nu och jag har 82mm.
 
Jättebra tips, alla! Har fått mejslat ut hålet nu och det gick rätt bra efter ett par försök. Då till min nästa fråga. Hur ska man fästa dosan i väggen? Med någon form av fästmassa antar jag, men jag har ingen aning om vad och var man kan köpa den. Behöver bara lite, ett kilo max skulle jag tro så helst inga 20kg säckar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.