Hej,
Jag har rivit ner ett huntonit innertak i ett sovrum och har sedan ett putsat tak med vassmatta. Därunder är det brädor. Huset är från 1936. Putset är väldigt poröst och trillar ner ganska lätt men jag vill gärna undvika att riva ber det om jag slipper eftersom det blir så dammigt och mycket att ta till tippen. Min fråga är om jag kan sätta gips direkt på putsen och skruva fast det i brädorna uppåt eller om jag måste sätta läkt och regla upp för att ha någon luft mellan? tacksam för er hjälp.
mvh Ulrika
 
  • Skadat och poröst tak med synlig gammal vassmatta och träbrädor i ett renoveringsobjekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat och delvis rivet innertak med synliga trädelar och gammal tapet ovanför en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lärasigattbygga Lärasigattbygga skrev:
Hej,
Jag har rivit ner ett huntonit innertak i ett sovrum och har sedan ett putsat tak med vassmatta. Därunder är det brädor. Huset är från 1936. Putset är väldigt poröst och trillar ner ganska lätt men jag vill gärna undvika att riva ber det om jag slipper eftersom det blir så dammigt och mycket att ta till tippen. Min fråga är om jag kan sätta gips direkt på putsen och skruva fast det i brädorna uppåt eller om jag måste sätta läkt och regla upp för att ha någon luft mellan? tacksam för er hjälp.
mvh Ulrika
Fick du något svar på din fråga? jag vill göra likadant och är intresserad att veta
tacksam om svar MVH/
 
Lärasigattbygga Lärasigattbygga skrev:
Min fråga är om jag kan sätta gips direkt på putsen
det går men du får ha längre gipsskruv för trä prova med 55mm och där är lite mellanrum mellan brädorna
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi fick hjälp av hantverkare att skruva upp nytt tak i källaren i förra huset där vass och puts började lossna. Där skruvade de upp spontade brädor i hela taket och det gick finfint. Skivor funkar säkert lika bra bara det är någorlunda plant fortfarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.