Vi är lite oense hemma angående höjd på dörrarna inomhus. Till kök och vardagsrum har vi gjort lite bredare och högre dörröppningar (utan dörrar...) för att få lite mer rymd. Dom är ca 120 cm breda och 210 cm höga. Frågan gäller nu t ex källar-,toa- och datarumsdörren. Måste dom vara lika höga eller kan man låta dom vara en dm lägre utan att det ser tokigt ut? Oväsentlig fråga kanske men vi är som sagt var inte överens om detta. Frågan är om det är något man retar sig på sedan.
 
210 är ju standard modulmått och det verkar lite knasigt att ha lägre dörrar på vissa ställen?

Varför ska dessa dörrar nu nämner vara lägre? Det kan inte skilja många kronor på dörrpriset, isåfall är det antagligen dyrare med modul 20 dörrar (200cm).
 
Jag tycker att dörrarna skall linjera med fönstren. Vi har 220 cm i både inner- och ytterdörrar p.g.a. fönstrens höjd. Någon cm kan det skilja utan att det gör något.
Ser man aldrig fönster och dörrar samtidigt kan det skilja 10 cm är min åsikt.
 
Verkar som om mannen i huset får rätt då...
 
Anettek skrev:
Verkar som om mannen i huset får rätt då...
Ähh vafan, skapa en ny tråd med samma frågeställning så svarar vi helt tvärtom istället så kan du visa den tråden för gubben.....
 
  • Gilla
nforslund
  • Laddar…
I äldre hus är det väldigt vanligt att det är en dörrhöjd till t.ex. salsdörrar (pardörrar) och lägre till t.ex. kök, pigkammare osv.
 
Ja, och inte tänker man på det heller.

I lägenheten där vi bor medan vi bygger är det trångt. Jag hittade i en butik en sån där fin knopplister som man hänger på dörren och tänkte att här kan vi lösa problemet med kläder som behöver hängas upp. Glad i hågen kom jag hem med knopparna och insåg att jag inte når upp till överkanten på dörrarna. Lägenheten är en avstyckad f.d. stor lägenhet. Köksdörren är normal, men de andra dörrarna är nog typ 2,5 meter höga.
 
Pius skrev:
Jag tycker att dörrarna skall linjera med fönstren. Vi har 220 cm i både inner- och ytterdörrar p.g.a. fönstrens höjd. Någon cm kan det skilja utan att det gör något.
Ser man aldrig fönster och dörrar samtidigt kan det skilja 10 cm är min åsikt.
Precis likadant byggt här och naturligtvis extra "viktigt" om de sitter bredvid varandra!
 
När vi renoverade i förra året gick det för fort + oerfarna. Resultatet blev att öppningarna till kök och v-rum blev lägre, ca 20dm, och dom nya dörrarna till garderober och toa blev standard på 21. Visst, det är inte estetiskt optimalt men inget man tänker på så här 1 år senare. Men som sagt, om ni nu ska köpa nya dörrar, varför köpa annat än standard när dom dessutom harmonerar bättre ihop med det befintliga?
 
Tänk på oss som är lite längre än normalt, det är inte roligt att behöva böja sig i ett...
 
Lär inte skilja i pris mellan 20 och 21 modul då båda är standard mått. Värre är det om man vill ha typ 215mm hög
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.