Jag gillar se program där dom gör om gamla hus och renoverar. Sett många sprutmåla både fasad, väggar, staket och möbler.
Förstår det är svårt sprutmåla och kanske inte
Passar till allt. Tveksam om sprutmåla fasad blir ett bra jobb förutom att det går fortare. jsg skulle lugnt kunna gå en kurs för lära mig och använda en bra maskin är ett måste. Få ser jämt och använda rätt tekning, färg och blanda rätt.

Men vill kolla erfarenheter och kunskaper här om sprutmålning av olika slag.
Det som ev är aktuellt i framtiden för mig är måla tak, väggar och ev något skåp. Men nyfiken på sprutmåla fasad i framtiden. Har liggande fasad som är lite rundad och svårt få in färg mellan brädorna.
 
If you are talking about the facade and you want to use Falu Rödfärg or similar, you need a professional aggregate for this type of paint. Unfortunately not cheap.
 
BirgitS
  • Gilla
Kristina2
  • Laddar…
Jag har de senaste åren jobbat mest med sprutmålning. Mest är det Falu Rödfärg, men har jobbar med de flesta färgtyper. Har även målat en del tak, väggar och dörrar inomhus.
Har du några frågor så ska jag hjälpa dig så gott jag kan.
 
  • Gilla
Kristina2
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag har de senaste åren jobbat mest med sprutmålning. Mest är det Falu Rödfärg, men har jobbar med de flesta färgtyper. Har även målat en del tak, väggar och dörrar inomhus.
Har du några frågor så ska jag hjälpa dig så gott jag kan.

Toppen. Blir det bra att sprutmåla fasaden? Täcker det tillräckligt?
Har ett tak som är lågt och med ribbor i olika nivåer jag skulle vilja måla. Även några väggar men inte stora ytor som har ojämn panel och lite svårt komma åt med pensel. Antar att det är svårare få snyggt på små ytor när man inte kan svänga ut rörelsen så stort. Kommer nog då hyra en maskin.
Grejen är att jag har problem med axlarna och får ont efteråt när jag håller dom för högt längre period och samtidigt vinkla nacken uppåt för länge.
 
Med rätt maskin och utförande, så blir resultatet bättre om man sprutmålar fasaden. Det finns myter om att färgen inte "tränger in" i trät om man sputmålar. Detta är inte sant. För det första tränger aldrig någonsin färg in i trä. För det andra täcker färgen bättre när man sprutar. Man målar liksom med en färgdimma vilket glr att man får in färg där det nästan inte går med pensel.
På samma sätt blir det enklare att komma åt i ojämna tak och väggar.
Nackdelen med sprutmålning är att det är lättare att misslyckas. Det krävs också mer täckning av sådant som inte ska målas. Det är svårt att måla ett innertak utan att det kommer färg på golv och väggar. Det krävs lite större ytor för att det ska löna sig. Särskilt inomhus. Sen finns det flera typer av färgsprutor, som lämpar sig bättre och sämre för olika färger, samt för vad som ska målas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.