maskeradeproggaren
Har ett 60tals hus där det idag finns ett öppningsbart fönster i en smyg på sidoväggen där duschen är. Idag löses det genom att använda ett duschdraperi.

När vi nu ska renovera vill vi inte behöva ha ett duschdraperi utan kakla smygen och sätta in ett fast fönster så det kan komma väta på utan att det riskerar fuktskada. Förstår att det inte är optimalt men kan inte flytta fönstret.

Så frågan är vilken typ av fönster man ska ha? Är det ett fast fönster i PVC som gäller? Har kollat nordiska fönster och menta fönster.

För aluminumfönster i glas har väl trä på insidan, eller kanske finns olika modeller?
 
BirgitS
Varför inte en U-dusch som förhindrar att det kommer vatten på fönstret?
Enligt de senaste branschreglerna får det väl inte finnas något fönster i duschen. Detta för att det är för stor risk att det läcker in vatten i skarven mellan tätskikt och fönsterkarm, alltså vatten som hamnar inne i väggen.
 
maskeradeproggaren
BirgitS BirgitS skrev:
Varför inte en U-dusch som förhindrar att det kommer vatten på fönstret?
Enligt de senaste branschreglerna får det väl inte finnas något fönster i duschen. Detta för att det är för stor risk att det läcker in vatten i skarven mellan tätskikt och fönsterkarm, alltså vatten som hamnar inne i väggen.
Vill ha badkar där och inte dusch så det är inget alternativ tyvärr. Jo det är inget drömscenario men måste väl finnas fönster som klarar lite väta utan att det kommer ner vatten mellan fönstret. Bör man inte komma runt genom se att det är ordentligt fogat mellan fönster och tätskikt?
 
BirgitS
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Bör man inte komma runt genom se att det är ordentligt fogat mellan fönster och tätskikt?
Du får läsa branschreglerna själv men jag minns inget sånt.

Vad är problemet med att ha en gardin av en bit nedklippt duschdraperi för fönstret?
Andra alternativ som det har skrivits om i forumet är att sätta en plexiglasskiva framför fönstret så att det inte kan komma vatten på det.
 
Regelmässigt vill jag minnas att BKR inte har krav på att fönster inte får finnas i zon 1. Utan där beskrivs hur tätskikt ska ansluta mot fönster.

Rent praktiskt är så klart ett PVC-fönster att föredra av de anledningar du själv anfört.
 
Det beror väl på hur man underhåller fönstret. I ett badrum utsätts fönster för mer eller mindre fukt oavsett var det sitter och ett välmålat fönster tål fukt bra så länge färgen är hel.
Ljusinsläpp av betongglas istället?
 
BirgitS
mexitegel mexitegel skrev:
Regelmässigt vill jag minnas att BKR inte har krav på att fönster inte får finnas i zon 1.
Okej, jag har inte kollat BKR men GVK skriver:
8.10.1 Krav
• Fönster ska ej placeras i plats för bad eller dusch.

...
• Om det finns fönster i bad och duschutrymmen som är placerat så att fönstret riskerar att bli utsatt för vattenstänk, bör brukaren använda ett duschdraperi eller liknande för att skydda fönstret.
https://www.gvk.se/nyheter/2020/upp...kra-vatrum-20211-vad-andras-fonster-i-vatrum/

Jag antog att det även gällde BKR eftersom reglerna ska vara samordnade.
 
Pvc, monterade ett i duschen, ser ut dom nytt efter många år.
 
maskeradeproggaren
V Vante skrev:
Pvc, monterade ett i duschen, ser ut dom nytt efter många år.
Har du möjlighet att ta en bild och visa?

Du har inte haft problem med läckage? Vilken typ av fog har du mellan fönster och tätskikt?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, jag har inte kollat BKR men GVK skriver:
[länk]

Jag antog att det även gällde BKR eftersom reglerna ska vara samordnade.
Verkar inte så.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Har du möjlighet att ta en bild och visa?

Du har inte haft problem med läckage? Vilken typ av fog har du mellan fönster och tätskikt?
Fogade med våtrumssilicon och monterade pvcfoder.
 
maskeradeproggaren
Har tänkt om lite gällande fönster.
Då vi har elitfönster på alla andra så ringde jag och kollade med dem om de hade något fönster för våtrum. Det hade de itne men däremot så hade de ett samarbete med ett företag på Orust som gör just fönster som är anpassade efter våtrum. https://orama.se/vatrumsfonster/ De har någon form av glasfiber på insidan och aluminium på utsidan så tror det blir mkt snyggare än de pvc-fönster jag kollade på på nordiska fönster.
Någon som känner tilL Orama?
 
H
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Har tänkt om lite gällande fönster.
Då vi har elitfönster på alla andra så ringde jag och kollade med dem om de hade något fönster för våtrum. Det hade de itne men däremot så hade de ett samarbete med ett företag på Orust som gör just fönster som är anpassade efter våtrum. [länk] De har någon form av glasfiber på insidan och aluminium på utsidan så tror det blir mkt snyggare än de pvc-fönster jag kollade på på nordiska fönster.
Någon som känner tilL Orama?
Kontrollera med Säker vatten, BKR, ditt försäkringsbolag vad de godkänner. Du får säkert göra som du själv vill men blir det skador så får du stå för allt själv. Skall du anlita ett företag som gör badrummet kommer de att skriva en friskrivningsklausul om det inte görs enl. gällande Branschregler.
 
Redigerat:
  • Gilla
maskeradeproggaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.