Jag har bytt till aluminumklädda fönster till vår vita tegelvilla. Färgen är röd (RAL 3011) vilket verkar vara en standardkulör hos de flesta fönstertillverkare. Denna färg benämns av vissa som brunröd men jag skulle snarare säga att den är tämligen klarröd

Tanken var att vi skulle ha fönstersmygar/bleck i plåt i samma färg. Nu visar det sig att plåt bara verkar finnas i en mer brunröd färg som passar dåligt ihop med fönsterfärgen.

För det första kan man ju fråga sig varför man inom "fönsterbranschen" inte har sammordnat sig med "plåtbranschen"?
För det andra hur löser jag mitt problem?
Är det någon som känner till om det faktiskt finns plåt som matchar bättre?
Är det kanske så att skillnaden minskar med tiden?
Ska man kanske måla den själv (vilket ju var en poäng att jag skulle slippa med färdigmålade fönster/plåt!) eller ska man helt enkelt ta vit plåt istället?
 
S
Om inte den röda plåten passar skulle jag nog ta svart plåt.
 
Det finns alu plåt i den färgen...men det kostar lite mer...Skillnaden minskar inte med tiden.

S.
 
Vilken tillverkare och hur stor är prisskillnaden?
 
Pris kan du få av din plåtlsagare där du bor...Anledningen till att det blir dyrare är att din plåtslagare troligen inte har en sån alu-plåt hemma i den färgen och han får beställa från tex Lindab eller nån annan leverantör...så du kommer troligtvis att få stå för frakten och dels att alu e lite dyrare än vanlig plåt..Kan ej skillnaden i kronor tyvärr...

S.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.