Ibland så kan folk vara påhitliga ;-)
I mitt badrum (som måste renoveras så klart) har förra ägare själv "lagat" golvvärme, han alltså öppnade golvet lite i mitten, fixade och sen lade några klinkers (i avvikande färg, men det är en annann story) och sen satte på värmen för full -direkt.
Nu finns det stora sprickor i fugar, troligtvis vattenskada under och så sitter plattorna liksom snedd.
Så går det när folk inte tänker.
 
maggiem skrev:
Ibland så kan folk vara påhitliga ;-)
I mitt badrum (som måste renoveras så klart) har förra ägare själv "lagat" golvvärme, han alltså öppnade golvet lite i mitten, fixade och sen lade några klinkers (i avvikande färg, men det är en annann story) och sen satte på värmen för full -direkt.
Nu finns det stora sprickor i fugar, troligtvis vattenskada under och så sitter plattorna liksom snedd.
Så går det när folk inte tänker.
Risken när man tar upp "några" plattor är att man skadar tätskiktet trots att man är försiktig. En sån vattenskada smyger sig oftast fram och kan orsaka stora skador innan man ser något. Fogar som spricker är inget bra tecken.
 
Du har helt rätt. Såg det när jag köpte huset, men eftersom hela badrumet är inte i min still så är det "bara" att sätta igång och renovera. Men jag är lite orolig vad jag hittar där under.
 
Hur testar man då golvvärmen, väntar 4 veckor med att lägga plattorna eller fungerar alltid golvvärmen?
 
Man mäter resistans och att det inte finns något jordfel efter inläggningen, och sedan igen efter flytspacklingen. Detta gör elektikern som installerar slingan, och värdena förs in i ett protokoll för garantins skull. Man behöver ju inte slå på värmen för att veta att slingan fungerar.
 
Hur ska vi göra då?
Vi har ingjuten vattenburen golvvärme med flytspackel ovanpå - alltså klart för tätskikt o klinkers. Allt har stått i månader o är färdigbrunnet. Måste vi stänga av värmen o låta plattan bli kall för att "klinka" eller är det bara att köra på varm platta? Min sambo menar att det måste vara ok att "klinka" på "varm" platta. Hjälp önskas! Det vore givetvis skönt att slippa stänga av värmen en månad nu...o plocka in byggfläktar....
 
Risken är att tätskikt, fix och fog torkar för fort och inte får den hållfasthet som man vill ha. Är rummet stort då du behövere byggfläktar för att hålla rummet varmt?
 
Kanske inte stänga av, men åtminstone inte skicka in för varmt vatten. Helst kring 20 grader, men inte varmare än 23-24 vad jag har hört från tekniker i branschen.
 
Byggfläktar vore ett måste eftersom all värme till huset går genom tvättstuga o badrumsgolven...vattenburen golvvärme. Nu bor vi ju inte i huset än så att ha golvvärmevattnet ut inställd på 20 g är helt ok.
Ja då klinkar vi väl snart då!
 
Hej!

Hur varmt måste man ha på golvgivaren för att man ska känna det ljummet under fötterna? Jag har Nexans golvärme och pendlar mellan 27 och 17 grader varje dag så kallat energisparprogram då elslingerna enbart är komfortvärme, kör med vattenburen under. Är den temperaturskillnaden skadlig för materialet, för mycket rörelse?
 
Om det är korrekt utfört och fått brinna klart innan värmen påfördes första gången, då ska konstruktionen absolut klara den belastning som temperaturskillnaderna innebär. Men visst, med slarv så kan sådana temperaturrörelser bli det halmstrå som knäcker kamelens rygg, så att säga.
 
Jag antar att det "brunnit" klart. Det var 2 veckor mellan slutbesiktning och kontrollbesiktning plus att jag ajntar att det görs innan badrummen kaklas så minst 3 veckor iallafall. Hade ingen aning om att det skulle självtorka så. Jag antar att nu när jag kört några veckor att det bara är att hoppas att det gick bra, ingen ide att vara efterklok? Hade jag redan nu märkt om det gått snett eller kan fogen spricka om ett halvår pga att jag var för snabb?
 
K
De 4 veckorna gäller även fix och fog vilket betyder att du måste vänta 4 veckor efter att golvet fogats. Inte från när det spacklades.
 
Menar du mig med färdigbrunnet betong o flytspacklat golv (3 månader sedan)? Menar du att jag ska stänga av värmen så plattan blir kall o sedan klinka? Menar du att fix o fog brinner för snabbt om plattan är varm? Eller?
 
Ja, det brinner för fort, och det blir krympspänningar. Värmen ska vara av fyra feckor efter det är fogat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.