Hej,

Vi bor i ett hus byggt med lättviktsbalkar med flänsar som är 45(47?)mm. Lite osäker på höjden på takstolarna men tror de är 300mm.
Jag har upptäckt en längsgående spricka i ena takstolen där den ansluter över ytterväggen. Sprickan är ca 20-30cm lång. Hur länge den funnits vet jag inte.

Två frågor. Vad fyller flänsarna för funktion i lättviktsbalkarna? Tror ni en sån här spricka är någon fara?

Byggnadskonstruktion med isolering, träreglar och buntade elkablar. Något byggslarv syns; spik sticker ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Freniño skrev:
Tror ni en sån här spricka är någon fara?
I would have moved out! :rofl:
 
And seriously, don't worry about it
 
Du behöver inte vara hånfull.
Och varför inte? Det är en längsgående spricka mitt i flänsen. Förklara varför istället för att bara komma med ett påstående
 
I'm not sarcastic, the first was just a joke and the second was advice that it's nothing serious.
 
Det kanske det inte är. Men du kommer fortfarande bara med ett påstående utan att kunna ge en förklaring. Vad har flänsen för funktion och varför är det inget allvarligt att den är sprucken?
 
Not much can be seen from your photo other than a crack. What you call a "collar" (Google tells me) is the support for the horizontal slats. But I may be wrong due to the translation. A larger perspective photo will also explain a lot.
 
Här kommer en bild från lite större avstånd. Sprickan går in bakom väggen och det går inte att inspektera takstolarna utifrån utan att plocka ner takfotslådan

Byggkonstruktion visar isolering bakom träreglar och OSB-skiva (oriented strand board) i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Nu har jag varit i kontakt med masonite beams som är tillverkare av takbalkarna till Hjältevadshus (vår husleverantör). Även försökt få kontakt med husleverantören men deras serviceavdelning är värdelösa på att svara.

Flänsens uppgift är att hantera momentkrafter i balken. Momentet är oftast som stört mitt mellan upplagen. Om sprickan är placerad mitt på spännvidden så är det alltså värst, är den vid ett ändupplag är det inte så allvarligt.

I detta fallet har vi även två takbalkar precis bredvid varandra (elementskarven). Generellt brukar den ena takbalken då vara överflödig.

Problemet löst.
 
  • Gilla
Anders Johansson7 och 1 till
  • Laddar…
Det är en vanlig torkspricka. Såna kommer på allt virke, framförallt kärnvirke. Det är inget du behöver oroa dig för.

Edit.
Ser att sprickan du menar är bakom plasten. Såg inte den först. Det där har antagligen spruckit då man skruvat. Det ser ändå ut att vara ytligt och inget att bry sig i.
 
F Finndjävel skrev:
Det är en vanlig torkspricka. Såna kommer på allt virke, framförallt kärnvirke. Det är inget du behöver oroa dig för.

Edit.
Ser att sprickan du menar är bakom plasten. Såg inte den först. Det där har antagligen spruckit då man skruvat. Det ser ändå ut att vara ytligt och inget att bry sig i.
Ser kanske ytlig ut på bilden men ser man den live verkar den vara i stort sett genomgående. Dessutom bara runt 3cm till skivan.

Men läs gärna mitt förra svar i tråden. Om sprickan suttit mitt på spännvidden hade det varit ett annorlunda läge. Kommentera helst inte om du inte har någon aning om vad du pratar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.