Hej på er.
Släkten har en Nibe Fighter 1225 med grundvattenpump.
Ett LP - Larm som inte ger sig.

Grundvattnet går in i en plattvärmeväxlare(se bild på Alfa Laval extern enhet) utanför pannan sen går det "sprit" mellan växlaren och pannan.
Rören in/ut vid växlaren har givare för grundvattnet.

När pumpen går:
Tryckgivare (in) visar ca 1 bar.
Tryckgivare (ut) visar inget.
Obs: båda givare är bytta till nya och filter rensade, SAMMA resultat efter så vi tror växlaren är igensatt.

Befintlig växlare är:
Alfa laval
Typ: CB27-120H
Artikelnr: 32361-8520-1

Kan ni hjälpa mig hitta en ersättare till värmeväxlaren till ett bra pris?

(Orkar ni får ni även lära mig vad CB27 och 120H betyder ?)
 
  • En teknisk etikett på utrustning med smutsiga fingrar som håller i kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett dammigt kylaggregat eller kondensor med kopplingar och säkerhetsbrytare på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är säkert en 60 platters motströmsväxlare och att ersätta den går med en sådan här. den är på 130kW och för stor gör inget, se bara till att den nya hamnar motströms
https://www.amazon.se/Hrale-värmeväxlare-rostfritt-stål-plattor/dp/B002QZVWKO/ref=asc_df_B002QZVWKO/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476566581273&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=8953350404310000069&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9067791&hvtargid=pla-348536618059&psc=1

Edir den gamla fyller du med citronsyra, dom där små gula bollarna i butiken.Får stå något dygn och varv till spolas baklänges med vatten och gärna en omgång tryckluft när den är full med vatten och ett varv till med syra så blir det nog rent. Luft-vatten är det bästa att riva runt i dom småå kanalerna som är där.
 
Redigerat:
  • Gilla
SuperNyfiken
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är säkert en 60 platters motströmsväxlare och att ersätta den går med en sådan här. den är på 130kW och för stor gör inget, se bara till att den nya hamnar motströms
[länk]

Edir den gamla fyller du med citronsyra, dom där små gula bollarna i butiken.Får stå något dygn och varv till spolas baklänges med vatten och gärna en omgång tryckluft när den är full med vatten och ett varv till med syra så blir det nog rent. Luft-vatten är det bästa att riva runt i dom småå kanalerna som är där.
Tack för svaret och länken!
Är det samma gängstorlek som min befintliga eller du bara tog en liknande?
Samt hur vet man om den monteras mot eller medströms ?
 
Samma sorts anslutningar, standard. Motströms då går det varma flödet in i ena ändan och kalla in i andra ändan. Det blir då att utgående kommer att träffa det kalla sist och värms mera. Lite svårt att förklara här.Men den här länken kanske kan räta ut dessa ???, Den du har nu är med all säkerhet motströms. Du kam kolla upp dom fystska måtten så den nya får plats. Normalt kommer rören från en sida och lika på den nya, det som kan vara är tjockleken. men för det mesta finns det några centimeter att backa på.
https://www.rec-indovent.se/okategoriserad/plattvarmevaxlare-motstromsvaxlare-korsstromsvaxlare/
 
  • Gilla
SuperNyfiken
  • Laddar…
S SuperNyfiken skrev:
Hej på er.
Släkten har en Nibe Fighter 1225 med grundvattenpump.
Ett LP - Larm som inte ger sig.

Grundvattnet går in i en plattvärmeväxlare(se bild på Alfa Laval extern enhet) utanför pannan sen går det "sprit" mellan växlaren och pannan.
Rören in/ut vid växlaren har givare för grundvattnet.

När pumpen går:
Tryckgivare (in) visar ca 1 bar.
Tryckgivare (ut) visar inget.
Obs: båda givare är bytta till nya och filter rensade, SAMMA resultat efter så vi tror växlaren är igensatt.

Befintlig växlare är:
Alfa laval
Typ: CB27-120H
Artikelnr: 32361-8520-1

Kan ni hjälpa mig hitta en ersättare till värmeväxlaren till ett bra pris?

(Orkar ni får ni även lära mig vad CB27 och 120H betyder ?)
120 är iallfall antalet plattor, resten vet jag inte. Skulle antingen skicka en förfrågan till nån nätbutik för vvs prylar på en ny växlare eller göra rent växlaren genom att koppla på en dränkpump i en hink med vatten och låta vatten med citronsyra cirkulera genom grundvattensidan på växlaren. Även kallat CIP-rengöring. Hur många år har växlaren varit i drift innan den kalkat igen?
 
  • Gilla
SuperNyfiken
  • Laddar…
Krilleman
L Larsa_87 skrev:
Hur många år har växlaren varit i drift innan den kalkat igen?
Jag vill påstå sedan 2008-02-18.

Etikett med tillverkarinformation, artikelnummer, typ, serienummer och tillverkningsdatum (2008-02-18). Delvis suddig och fläckig.
 
  • Gilla
Larsa_87 och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Här en med120 plattor men priset är högre,men billigare äratt köpa i Sverige
[länk]
Jag undrar om det är "fritt" att välja en rostfri eller något mer jag ska tänka på ?
Det behöver inte vara syrafast rostfritt?
Hur har man kommit fram till att just denna modell skulle monteras för länge sedan?
Finns det något jag inte kan utläsa som har med flöde att göra osv?

Många frågor nu..
 
Jepp.då det gäller grundvatten så måste flödet på det vara väldigt högt för annars akulle det frysa, det växlar till KB med sprit och där är det många minus. Skulle tänka mig att du har en dränkbar pump i ett hål och var du kastar ut det vet jag inte. vet du vad för pump som sitter i hålet. Tydligen ger hålet massor med vatten, uppemot flera 3m som brukar vara ett måste vid grundvattenuttag.
 
J jonaserik skrev:
Jepp.då det gäller grundvatten så måste flödet på det vara väldigt högt för annars akulle det frysa, det växlar till KB med sprit och där är det många minus. Skulle tänka mig att du har en dränkbar pump i ett hål och var du kastar ut det vet jag inte. vet du vad för pump som sitter i hålet. Tydligen ger hålet massor med vatten, uppemot flera 3m som brukar vara ett måste vid grundvattenuttag.
Stämmer att det är en dränkbar pump i ett hål, modell finns säkert på något papper.
Jag ska försöka jämföra flödet i de ni länkat med befintlig om det går.
Tack för informationen, vet nu hur jag ska gå vidare.
 
Du kan fråga efter data hos NIbe vilket flöde som behövs, det ska dom kunna svara på.
 
Om du har en 1225-10 eller 12 kW, som jag antar på grund av den nuvarande rätt feta växlaren så behöver du mellan 0,58-0,65 l/s flöde med 7-8 kW effekt.
Ger att du som minst behöver en växlare CB30-70H enligt Alfa Laval. CB står för lödd växlare med kopparlod, 30 är måtten och anslutning samt 70 st H-plattor.
Se till att skydda den nya växlaren med ett ordentligt filter mot grundvattnet.
 
Redigerat:
  • Gilla
SuperNyfiken
  • Laddar…
M -MaH- skrev:
Om du har en 1225-10 eller 12 kW, som jag antar på grund av den nuvarande rätt feta växlaren så behöver du mellan 0,58-0,65 l/s flöde med 7-8 kW effekt.
Ger att du som minst behöver en växlare CB30-70H enligt Alfa Laval. CB står för lödd växlare med kopparlod, 30 är måtten och anslutning samt 70 st H-plattor.
Se till att skydda den nya växlaren med ett ordentligt filter mot grundvattnet.
Tackar för kunskap om nuvarande produkt.
Fyra frågor i retur

1) Då innebär det att man så fall behöver en övergång mellan befintliga rör till CB27 modellen och den eventuella CB30 (så jag förstår det rätt) ?

2) Om jag tar en med högre flöde likt ovan länkade produkter, försämras något?

3) Om jag tar en med högre kW, låt säga +120 plattor igen och enligt amazon.se 130 kW. Utvinner jag mer av grundvattnets temperatur och/eller riskerar jag att frysa vattnet om "glykolsidan" som går till pannan är minusgrader?

4) tips på filter som är lätt för en händig (icke rörläggare) se efter och rengöra ?
 
S SuperNyfiken skrev:
Tackar för kunskap om nuvarande produkt.
Fyra frågor i retur

1) Då innebär det att man så fall behöver en övergång mellan befintliga rör till CB27 modellen och den eventuella CB30 (så jag förstår det rätt) ?

2) Om jag tar en med högre flöde likt ovan länkade produkter, försämras något?

3) Om jag tar en med högre kW, låt säga +120 plattor igen och enligt amazon.se 130 kW. Utvinner jag mer av grundvattnets temperatur och/eller riskerar jag att frysa vattnet om "glykolsidan" som går till pannan är minusgrader?

4) tips på filter som är lätt för en händig (icke rörläggare) se efter och rengöra ?
1. Kolla anslutningarna du har. Om det är 1tum exempelvis.

2&3 tar du en växlare som är för stor effekt eller flöde så kan du få laminärt flöde och sämre verkningsgrad på växlaren. Jag skulle försöka ta en växlare som är så nära befintlig som möjligt. Kolla med en grossist om de kan beställa en likadan.

4. Tveksamt om filter som behövs om den nu klarar +10år utan filter. Skulle nog hellre satsa på extra avstängningsventiler och avtappningar så du kan avkalka växlaren emellanåt.
 
  • Gilla
SuperNyfiken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.