Skall byta blandare och har en liggandes så tänkte ge mig på detta själv, men fattar att jag behöver ett specialverktyg. Vad heter det?

Gamla blandaren så kommer jag åt anslutningen i botten, det går med vanligt verktyg.
Nya blandaren så sitter de x cm in, jag kommer då inte åt och kan dra åt dem. För jag gissar att snurra på "metallslangen" enligt fotot flyger inte.
Vad skall jag köpa ngn form där hylsan är öppen och kan träs på?
 
  • Öppet handfat, närbild på blandarens överdel där vattenanslutningar och -mekanismer saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexibla vattenslangar anslutna till fixtures, vita plastavloppsrör, under synvinkel, möjlig installation eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker inte det ser ut som det är nån gänga där nere?
Närbild av en komponent med två cylindriska hål, möjligen maskindel eller teknisk apparat, guldbrun färg, oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det följde med rör i lådan, men tänkte slippa böja dom och koppla ihop när jag redan har den flexibla metallslangen (vad den nu kallas)

Här är ett foto på den som medföljde, den är gängad.
 
  • Närbild på en oskarp metalldel med gänga, möjligen en anslutning eller rörkomponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jrosen skrev:
Det följde med rör i lådan, men tänkte slippa böja dom och koppla ihop när jag redan har den flexibla metallslangen (vad den nu kallas)

Här är ett foto på den som medföljde, den är gängad.
Tja, under förutsättning att slangen är likadan i "kran-änden" (tror inte att det är en standard, men jag är ingen rörkrökare) så går det ju att köpa öppna hylsor, eller enkelt tillverka en..

https://www.biltema.se/bil---mc/bil.../lambdasonder/hylsa-for-lambdasond-2000016977
 
Dom där ska inte dras åt särskilt hårt, så det _borde_ räcka att vrida på röret om man får hyfsat grepp.
 
Lika trångt om du skruvar dit dem innan du monterar blandaren?
 
useless useless skrev:
Dom där ska inte dras åt särskilt hårt, så det _borde_ räcka att vrida på röret om man får hyfsat grepp.
Skall inte använda röret, utan flexslang en. Gissar att den inte håller om jag vrider på den.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Lika trångt om du skruvar dit dem innan du monterar blandaren?
Det är det jag tänkt göra, men det är trångt. Skulle behöva ett verktyg som är långt och har en öppen hylsa. Men trots google så går jag bet
 
Krilleman
Vad har du köpt för blandare?

Byta anslutande rör till en blandare bör man passa sig för.

Varken gängan eller gummipackningen finns det ingen garanti för att det är "rätt".

Och jag kan lova dig att blandartillverkaren inte godkänner detta i ett eventuellt garantiärende.

Installera blandaren slaviskt efter den anvisning som finns till punkt och pricka!
Enda rätta vägen att gå inom VVS för att få det försäkringsmässigt korrekt.

Tråkigt svar, men sant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.