Hej

Vi har flyttat in i ett hus med helkaklat badrum. Men i fogen mellan vägg/ golv ligger ingen silikonsträng.
Är detta något som måste finnas? Borde vi lägga silikon?

undrar då min mamma har renoverat alla våtrum nyligen och de har lagt silikonsträng mellan golv/ vägg hos henne.

Med Vänliga Hälsningar Carolina
 
K
Inget måste eftersom det är tätskiktet bakom som hindrar att fukten tar sig in i konstruktionen. Men gängse uppfattningen är väl att det både är snyggare och mer praktiskt med mjukfog i golv/vägg samt vägg/vägg vinklar (gällande städning och att långt ifrån lika mycket vatten tar sig in bakom fixet/klinkern)
 
EddieHansson
Man behöver ha en viss mängd fix i botten av fogen så att vatten kan rinna bakom.
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Silikon har man för att dölja , rent estetiskt!
Ingen silikon i golv väggvinkel
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Eddie har helt rätt, skall inte vara vara silikon mellan vägg och golv. Kakel är inte tätt i fogarna så fukt måste kunna vandra från väggen ner till golvet. Men du kan ha silikon ovanpå fogen.

vitsen med silikon i hörn är att fog kan spricka, men det är bara estetiskt. Så spricker det lägg på en tunn silikonfog.
 
Larsa Larsa skrev:
Eddie har helt rätt, skall inte vara vara silikon mellan vägg och golv. Kakel är inte tätt i fogarna så fukt måste kunna vandra från väggen ner till golvet. Men du kan ha silikon ovanpå fogen.

vitsen med silikon i hörn är att fog kan spricka, men det är bara estetiskt. Så spricker det lägg på en tunn silikonfog.
Silikon samlar smuts och mögel, undviks i det längsta.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
T
Som sagt, ingen jäkla äcklig silikon i golvvinkeln, fult och samlar bara en massa smuts samt gör INGEN nytta alls!!!!!
 
Det är inte så snyggt med hårdrog som spricker och försvinner mer och mer heller som jag tror är relativt vanligt i trähus.. så då är frågan vad man skall ha om man inte skall ha mjukfog..
 
T
V Villa1949 skrev:
Det är inte så snyggt med hårdrog som spricker och försvinner mer och mer heller som jag tror är relativt vanligt i trähus.. så då är frågan vad man skall ha om man inte skall ha mjukfog..
Har gjort många badrum i trähus och jag drar aldrig mjukfog i golvvinkeln utan endast hårdfog och har aldrig haft något badrum där hårdfogen har spruckit i golvvinkeln utan det har endast hänt i väggvinklar där det kan blir en mikroskopisk spricka så i väggvinklar dra jag alltid silikon fast bara i trähus inte om det är massiva väggar!
 
Möjligt att det beror på att mitt badrum är tillbyggt och därför spruckit när tillbyggnaden rört sig. Jag vet inte. Men snyggt är det inte.
 
tack för alla svar fogen är inte trasig eller liknande så då låter jag det vara som det är ☺️


C Carolina Sabell skrev:
Hej

Vi har flyttat in i ett hus med helkaklat badrum. Men i fogen mellan vägg/ golv ligger ingen silikonsträng.
Är detta något som måste finnas? Borde vi lägga silikon?

undrar då min mamma har renoverat alla våtrum nyligen och de har lagt silikonsträng mellan golv/ vägg hos henne.

Med Vänliga Hälsningar Carolina
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.