Hej,
vi förbrukar runt 15 000 kWh per år idag, skall starta solel produktion i Maj och beräknat är ca 12 500 kWh produktion per år.
Dagens avtal är med timpris hos Telinet, ingen månadsavgift.
Om jag skall teckna produktionsavtal med Telinet så vill de ha 49SEK i månadsavgift. Det har funkat bra med Telinet innan men jag gillar inte de 49 SEK i månadsavgift för produktion,

Vad finns det bättre avtal för egen produktion och rätt timpris för förbrukning? Kollar jag på elskling så får jag bara de oseriösa bolagen i listan när jag väljer "sälj din solel" ...
 
EON erbjuder spotpris + 10 öre, ingen månadsavgift för produktion eller ursprungsgarantier.
 
Är det möjligt att man har separata avtal för köp och sälj med olika leverantörer? Dvs kan jag behålla nuvarande elavtal och teckna ett helt annat för mikroproduktion? Eller måste man ha köp/sälj hos samma elleverantör?
 
D Dr.Feelgood skrev:
Är det möjligt att man har separata avtal för köp och sälj med olika leverantörer? Dvs kan jag behålla nuvarande elavtal och teckna ett helt annat för mikroproduktion? Eller måste man ha köp/sälj hos samma elleverantör?
Ja, det är möjligt, men man brukar få bättre villkor om man har konsumption/produktion hos samma leverantör. T ex EON ger +10 öre bara om man har konsumption hos dem.
 
S
skjuter in en fråga om pris i tråden....
Fråga ang Vattenfalls pris ersättning:
Vattenfall ersätter solcellsproduktion med spotpriset. (vilket motsvarar timpriset? eller..)
Om man tex. producerar en kwh mitt på dagen (feb 2023) med spotpriset 5 kr, så kommer Vattenfall ändå att ersätta med 78 öre (vilket är (medel) timpriset för hela februari 2023). Men i dessa 78 öre så ingår februari månads alla timmar- även nätterna med tex. 20 öre i spotpris. Har jag fattat detta rätt?

Har tagit bort alla div. påslag i exemplet..

Vad jag försöker fatta är hur vattenfall ersätter en kilowatttimmes produktion, om priset just denna timme är mycket högt. Tex 5-7 kr. Vad jag kommer fram till är att ersättningen kan bli superlåg, och till sommaren ändå lägre, eftersom totala medelspotpriset då är mycket lägre.
 
Om du producerar 1 kWh vid den timme som spotpriset är 5 kr/kWh, då får du betalt 5 kr för det.
 
S
T Tinrik skrev:
Om du producerar 1 kWh vid den timme som spotpriset är 5 kr/kWh, då får du betalt 5 kr för det.
Låter mycket bra! Men är det verkligen så. Suveränt i så fall!
Producerade x kWh i februari och fick 78 öre/kWh (rakt av) i ersättning från Vattenfall. Är detta ett medel av min produktion.

I mars så är spotpriset riktigt högt på dagarna, och räknar därför med högre ersättning för mars. Hur räknar Vattenfall ut detta?
 
Det är så det funkar hos Tibber iallafall, jag kan inte tänka mig att olika företag kan göra på olika sätt.

Du kan räkna själv och se om det stämmer (multiplicera varje timme producerade kWh per pris för den timme, sedan dela med total producerade kWh så får du din pris per kWh). Själv fick jag 82.93 öre/kWh för produktion.
 
S
T Tinrik skrev:
Det är så det funkar hos Tibber iallafall, jag kan inte tänka mig att olika företag kan göra på olika sätt.

Du kan räkna själv och se om det stämmer (multiplicera varje timme producerade kWh per pris för den timme, sedan dela med total producerade kWh så får du din pris per kWh). Själv fick jag 82.93 öre/kWh för produktion.
Jo jag har hört att Tibber gör så, men då måste man ha timpris också. ( Vilket jag råkar ha hos Vattenfall).
Tibbers 82,93 öre är bättre än Vattenfalls 78,64 öre.

Nu tänker jag byta till rörligt. Påverkas ersättningen för solcellsproduktion negativt av detta? Enl. Vattenfall så är ersättningen oförändrad (spot-ersättningen) om jag går över till rörligt också. Någon som vet?

Skall man ha Rörligt eller Timavtal hos Vattenfall för solcellsproduktion? Kvittar det som dom säger?
 
Produktion är helt oberoende av konsumtion. Vad jag vet så finns det bara "timpris" för produktion. Så om du går över till rörligt för konsumtion så ska det inte påverka produktion.

Man kan inte jämföra mitt pris hos Tibber men ditt pris hos Vattenfall. Jag kanske var mer aktiv med att inte förbruka el när det är dyrt är soligt, isåfall får jag bättre pris per såld kWh. Tibber ger inte något extra påslag för produktion iallafall. Nu byter jag till EON som har +10 öre/kWh, vi får se :)
 
S
T Tinrik skrev:
Produktion är helt oberoende av konsumtion. Vad jag vet så finns det bara "timpris" för produktion. Så om du går över till rörligt för konsumtion så ska det inte påverka produktion.

Man kan inte jämföra mitt pris hos Tibber men ditt pris hos Vattenfall. Jag kanske var mer aktiv med att inte förbruka el när det är dyrt är soligt, isåfall får jag bättre pris per såld kWh. Tibber ger inte något extra påslag för produktion iallafall. Nu byter jag till EON som har +10 öre/kWh, vi får se :)
Då har Vattenfall informerat rätt. Du är troligen också mer aktiv när det gäller att inte förbruka el när det är dyrt/soligt. Det är därför jag har strategin att gå över till rörligt.

Tack för infon om EON. Vi får se framöver...:)
 
S styren skrev:
Då har Vattenfall informerat rätt. Du är troligen också mer aktiv när det gäller att inte förbruka el när det är dyrt/soligt. Det är därför jag har strategin att gå över till rörligt.

Tack för infon om EON. Vi får se framöver...:)
Bara för att förklara, det spelar ingen roll om du har timpris eller rörligt för konsumtion när det gäller hur mycket du får betalt för solelen. Det som spelar roll är om du förbrukar den solelen eller säljer den.

Till exempel, om panelerna producerar 5 kWh vid en timme, du kan förbruka 1 kWh och sälja 4 kWh, eller göra tvärtom. Du får mer pengar om du säljer 4 kWh av 5 kWh än om du säljer 1 kWh av 5 kWh.

På detta sätt tycker jag faktiskt timpris för konsumtion kan vara bättre om man har solceller, eftersom det uppmuntrar en att köpa el på natten (billigt) och sälja på dagen (dyrt). Det funkar för mig iallafall men såklart kan alla göra som de vill - timpris är inte för alla :)
 
EON och många andra bolag ger bara extra ersättning om du köper solcellsanläggningen via dem, vilket jag antar att ni i tråden inte gjort?
Jag har Göteborg energi idag som inte har något sådant krav men ger bara 5öre extra, innan årsskiftet låg det på dock på 15öre.
Har funderat på att byta till nåt annat bolag sen GBG energi sänkte ersättningen och som det ser ut nu verkar Bestel ligga bra till med +15öre, så länge konsumtionen överstiger produktionen (årsbasis).
 
F fonzeka skrev:
EON och många andra bolag ger bara extra ersättning om du köper solcellsanläggningen via dem.
Det stämmer inte. EON ger +10 öre/kWh ersättning om du har elavtal för förbrukning hos dem. Det står inte på deras hemsida, man måste ringa och fråga. På hemsida står det:

Har du köpt din solcellsanläggning ett annat företag men har ett elhandelsavtal hos oss? Kontakta oss så hjälper vi dig med ett bra avtal för din överskottsproduktion. Gör du inget aktivt val köper vi din överskottsproduktion för Nord Pools aktuella spotpris, minus ett avdrag om 4 öre per kWh.
 
Jo har läst den där texten tidigare men tog för givet att ersättningen skulle vara klart sämre om man redan hade sin anläggning.
Då lär vi nog kontakta dem och hoppas det fortfarande gäller :)
Vet du om de har några krav på att konsumtion ska överstiga produktion?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.