S Styrtekniker skrev:
Fult med en sådan klausul. Allt handlar om timing.
Tycker inte att det är fult med en sådan klausul OM säljaren tydligt informerar om den innan man tecknar avtalet. Då har man ju möjlighet att tacka nej och välja annan leverantör.
Blir man däremot inte informerad innan om klausulen ... då är det fult som stryk
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Tycker inte att det är fult med en sådan klausul OM säljaren tydligt informerar om den innan man tecknar avtalet. Då har man ju möjlighet att tacka nej och välja annan leverantör.
Normalt läser man väl igenom det man skriver under?

Och alla är väl sig själv närmast och ingen vill förlora pengar? :thinking:
 
T TypRätt skrev:
5k hade jag inte heller bråkat om, speciellt inte om det är ett företag som jag senare förväntar mig använda för service eller liknande. Men jag hade nog klargjort för företaget att jag bjuder dem på dessa 5k och att de faktiskt gör en överträdelse och kontraktsbrott så de bör uppdatera texten på sina offerter.
Frågan är väl ifall man vill använda ett bolag som inte håller ord. Jag skulle inte vilja det, oärliga typer ska inte belönas och nu tjänade ju den oärlige 5k genom sitt fulspel. Vad lär han sig av det?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Normalt läser man väl igenom det man skriver under?

Och alla är väl sig själv närmast och ingen vill förlora pengar? :thinking:
Du har för mycket tilltro av gemene man om du tror att "Normalt läser man igenom det man skriver under"
Läser du alla EULA's tillexempel?
Eller kör du med med "Next- Next -Finish" -vafan sluta fråga om saker och installera mitt program (som alla andra) ?
 
Detta är ju en miss av leverantören.
Att ta med en klausul om giltighets eller förändrade förhållande etc är ju standard.
Jag skriver aldrig någon offert utan det I alls fall.
 
G g.kraft skrev:
Du kan ju fortfarande bråka om mellanskillnaden efter att de installerat. Då riskerar du inte försening. Räcker att du skickar en reklamation till företaget där du vill ha tillbaka de 5000kr som de höjde avtalskostnaden med, när de nekar vänder du dig till ARN. Du är sannolikt i en svagare position än om du klagar nu, men riskerar å andra sidan mindre. Det kan du vara ärlig med i din anmälan och kan nog ses som ett ganska acceptabelt skäl till att klaga i efterhand. Det går ju tolka det som att företaget annars pressar dig på att acceptera offerten för att du inte har något val, snarare än att de har rätt.
Om TS säger ja nu ingår han ett avtal även om det bara är muntligt och då är det ohederligt att sedan sätta sig på tvären. Man kan förstås göra så om man har med riktigt fula fiskar att göra men man måste tänka igenom konsekvenserna noga. När det gäller pålägget så borde ju avtalet hållas, särskilt om prishöjningen håller sig inom ramen för den marginal firman i allmänhet har på prylen. Är prishöjningen från leverantören större än marginalen har jag mer förståelse för att firman vill ha mer.
 
N Nygamla hus skrev:
Nu är det bara att hoppas på de stigande räntorna. De borde slå undan benen för efterfrågan på byggmaterial. Kanske finns det en möjlighet att, åtminstone, 2024 kan bli ett bra år för oss som kan och vill bygga och fixa lite, samtidigt som vi kan kommunicera med en byggsäljare som inte ser arbetet som en sönderstressande "nära dödenupplevelse" varje dag på jobbet, farligt nära ett storhaveri i hjärtat. 2023 lär väl bli året då materialleverantörerna har fullt upp med att skicka de obetalda fakturorna "vidare" till Kronkalle och hans marktrupper. Vi får se hur många som fortfarande står upp, utan stöd, när vi går in i 2024
Ja, normalt sett borde priserna sjunka men det är nog få handlare som sänker i proportion till inköpspriserna, i stället ökar de marginalen. En annan faktor är att en betydande trävaruexport från Ryssland fallit bort, i stället dammsuger importländerna den nordiska marknaden på sågade trävaror.
 
A
Vet ej vad som gäller mot konsument men brukar ju vara någorlunda lika.

men i AB & ABT är detta tydligt reglerat och finns även rättsfall på detta.
Man har rätt att höja sin offert vid ovanligt höga pris höjningar samt vid ett antal andra fall
 
K kindvall skrev:
Man får väl gissa att leverantören avbryter beställningen om han inte får mer betalt, och hoppas att inte bli stämd av TS. Värmepumpen kan han ju troligen sälja till någon annan på studs för vad den kostar idag.

Kan tyckas lite klantigt, men mindre leverantörer har kanske inte koll på att ta höjd för valuta- och inflationsrisker, som större företag gör. Om han sålt många värmepumpar kan han ju riskera konkurs om han skulle stå för sina åtaganden.
Jag beställde en pump av Byggmax, som väl ändå måste vara ett stort företag. Medan jag väntade gick priset upp 20.000 kr men dom höll avtalet och levererade efter överenskommelse.

Undrar om TS leverantör hade sänkt priset om hans inköpspris gått ner? Eller om han hoppat upp en pinne i rabattstegen hos Ahlsell.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Empeluran Empeluran skrev:
IVT?

Just IVT har nämligen uppmanat alla som offerterar att vänligt informera om att priset på själva pumpen inte garanteras, fick jag till mig när jag skulle beställa en. Valde annat just därför. "Räkna med 7%", sa han lite glatt... I h*****e heller.
från och med när ?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
från och med när ?
Detta var i somras. Han tog dock höjd för en prisökning han redan visste skulle komma, snällt av honom... hade jag valt IVT hade inte ens fått den levererad än, KANSKE till hösten 2023.

Har haft luft/vatten av annan tillverkare installerad i 3 mån nu. Utan några 7%... De var så snabba på att leverera att de inte hann höja några priser alls, om inte annat.
 
  • Gilla
Malainor
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Om TS säger ja nu ingår han ett avtal även om det bara är muntligt och då är det ohederligt att sedan sätta sig på tvären. Man kan förstås göra så om man har med riktigt fula fiskar att göra men man måste tänka igenom konsekvenserna noga. När det gäller pålägget så borde ju avtalet hållas, särskilt om prishöjningen håller sig inom ramen för den marginal firman i allmänhet har på prylen. Är prishöjningen från leverantören större än marginalen har jag mer förståelse för att firman vill ha mer.
En fotnot bara. På vårt företag finns inte muntligt. Inte sms. Har aldrig hänt/gäller inte. Bara rena dokument eller mail. Tror det är bra för alla när det uppstår meningsskiljaktigheter.
 
K KungAnka skrev:
Jag beställde en pump av Byggmax, som väl ändå måste vara ett stort företag. Medan jag väntade gick priset upp 20.000 kr men dom höll avtalet och levererade efter överenskommelse.

Undrar om TS leverantör hade sänkt priset om hans inköpspris gått ner? Eller om han hoppat upp en pinne i rabattstegen hos Ahlsell.
Lämnat pris gäller!!!!
 
Hej.

Jag tog in offerter i augusti förra året från tre leverantörer av byte bergvärmepump i Östergötland.

Den jag valde stod för pris i offerten jag skrev på då, trots att jag bad om installation tidigast första januari i år pga rotavdrag var använda för förra året.

De andra två hade klausul om att prishöjning kunde ske fram till installation.
 
V Villaägarenr1 skrev:
1 den är inte försenad, alla får vänta !
2 samtliga dom köper pump i dagens tider får betala va den kostar vid leverans.

Lär stå ett par hundra efter dig som vill ha pumpen så betala och gör rätt för dig.
Fast om en hantverkare säger 6 månader och det tar 12 månader. Då är den sex månader sen.

A Adamrenoverar skrev:
Jag har nu fått den uppdaterade offerten. Denna "uppdaterade" offert var på 5k mer. Jag kommer att acceptera den summan och inte bestrida då jag verkligen behöver pumpen nu för att bygget skall kunna fortsätta. Jag befarade att det skulle vara värre då det skiljer ca 25k om jag skulle beställa pumpen idag.
Sund inställning, du hade kunnat få rätt i sak men ibland får man fundera vad problemen är värda i sammanhanget. Dessutom att gå med på betala detta underlätta vid framtida problem, för den där installatören kommer komma ihåg vem som bråka.

Till er som tar hantverkarens sida, så vill jag ställa den klassiska frågan. Om priset gått ner 25.000kr, hade hantverkaren ringt och gått ner i pris då mot första offerten? (Troligen inte)
 
  • Gilla
Styrtekniker och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.