Sorry såg nu att hyresgäst flyttat. Lär mig nu att läsa hela tråden :)
 
  • Haha
Hasse Sandin
  • Laddar…
B Badrumsrenovering skrev:
Hej
Jag skulle tippa att den som går med dessa skor inte tänker på att det blir hål. Så kan ju vara bra att påpeka det. Jag har börjat använda broddar i år. Tog dem med upp till fritidshuset och insåg plötsligt att de fula hålen i verandan orakats av mina skor. Gurgel. Löste det genom att ställa dessa skor i garderoben och sen skaffa på och avtagbara broddar. Men då behöver ni ha typ en stol i slutet av trappan där man kan sitta och ta på och av dem. Värre med skor...
Såg hålen.... Det var sambon.
 
  • Haha
Ninaballerina
  • Laddar…
P pjkw skrev:
I trapphuset? Som jag förstår det är det alltså en flerbostadshus, innan hyresgästen kommit in i sin lägenhet...
Svårt, kan förstå att det är frustrerade för hyresvärden
Nej, det blev inte tydliggjort, ser jag.
Det är inte ett flerbostadshus, utan bostad som hyrs inom ramen för privatuthyrning i villafastighet.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag tycker nog ändå att det är lite väl mycket att kräva att hyresgästen ska gå runt med ett till par skor i väskan för att kunna ta sig från porten till ytterdörren. Om inte detta gäller alla skor så man kan gå i bara strumpor. En annan sak såklart om det är broddar som man drar på skorna, då är det ju bara göra det i porten.
Ja, kanske det, men det var inte fråga om att behöva släpa på skor ute.
Det rör en innertrappa i villa med egen säkerhetsklassad tamburdörr till sitt eget boende.
Och finns utmärkt plats att ställa sina skor innanför en gemensam ytterdörr, som tar de få personer som bor i huset ut.
 
  • Gilla
EllinorLag
  • Laddar…
I så fall tycker iallafall jag att det inte är att klassa som normalt slitage. Man går inte med dubbade skor inomhus. Enda undantaget är väl ett gemensamt trapphus för att komma till sin lägenhet, men i det här fallet finns ju alla möjligheter att ta av sig/byta skor direkt innanför dörren.
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Sambon löste detta genom att lägga en matta innanför dörren.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Sambon löste detta genom att lägga en matta innanför dörren.
Ja, bra där! Och visst, det fanns en stor dörrmatta innanför ytterdörren.
Men det är således en trätrappa man ska passera för ett komma till aktuell bostad, mellan ytterdörr och den egna tamburdörren. Där inne i bostaden finns ytterligare dörrmatta.
En böjd trätrappa finner jag svår att skydda med särskild matta, i all synnerhet då det rör ett trapphus och man drar lätt in fukt utifrån. Har hållit sig (nästan) som ny dock i ett par år, tills februari i år tills dubb-eländet tillstötte.

Till saken hör kanske också, att det faktiskt har påpekats skriftligt i bilaga till hyresavtal, att man ska vara särskilt rädd om trägolv och träytor. Så frågan är.. har jag egentligen inte påpekat om försiktighet iaf.. om än inte specifikt om dubbar och broddar..

Tillägg: tog en titt på hur dete var formulerat, mer exakt, i bilagan. Det stod så här:
"Var rädd om golvparketter och träytor, såsom fönstersmygar, hyllor och trappor; kvarliggande väta, grus, oskyddade eller skadade möbelben, tejp och liknande kan göra stor skada på ytorna. /../"
 
Redigerat:
  • Gilla
EllinorLag och 4 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Jag använder mig att "omvända broddar" till mina dubbskor. Går minst lika snabbt att bara dra på som ett par broddar och skyddar golvet alldeles utmärkt.
Använder dem hemma om jag sitter inne i hallen eller inne på jobbet och snörar skorna och slänger sen av dem så fort jag kliver utanför dörren

[länk]
Kände inte till, mycket bra produkt. Då finns det ingen anledning att förstöra golvet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Absolut självklart är det inte normalt slitage att gå med broddar eller spikskor inomhus! Helt tveklöst något som (fd) hyresgäst ska stå för.

Det pratas om "butiker med trägolv" men inte ens butiker med stengolv brukar tillåta broddar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
RACS RACS skrev:
Hyresgästen sa då upp sitt kontrakt i förtid, strax efter, och mitt i månaden utan förklaring annat än att det är svåra tider nu... Så kan det gå; givetvis kan andra samverkande faktorer ha bidragit. Jag kommer inte att göra en sak av detta.. fixar trappan och tar lärdom.
Jag tror att du ska se det här som en av de billigaste lösningarna du kunnat få. Att ta till en rättslig lösning hade med all sannolikhet varit dyrare och omständligare, för att inte tala om osäker.

Bilagan var väl tydlig i sig, men vem läser en sådan? Att det finns hyresgäster som inte tänker på att även andras saker bör hanteras varligt är inget okänt. Och gick det ändå inte att nå fram i sak var nog flytt det bästa som kunde hända dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
RACS RACS skrev:
Ja, bra där! Och visst, det fanns en stor dörrmatta innanför ytterdörren.
Men det är således en trätrappa man ska passera för ett komma till aktuell bostad, mellan ytterdörr och den egna tamburdörren. Där inne i bostaden finns ytterligare dörrmatta.
En böjd trätrappa finner jag svår att skydda med särskild matta, i all synnerhet då det rör ett trapphus och man drar lätt in fukt utifrån. Har hållit sig (nästan) som ny dock i ett par år, tills februari i år tills dubb-eländet tillstötte.

Till saken hör kanske också, att det faktiskt har påpekats skriftligt i bilaga till hyresavtal, att man ska vara särskilt rädd om trägolv och träytor. Så frågan är.. har jag egentligen inte påpekat om försiktighet iaf.. om än inte specifikt om dubbar och broddar..

Tillägg: tog en titt på hur dete var formulerat, mer exakt, i bilagan. Det stod så här:
"Var rädd om golvparketter och träytor, såsom fönstersmygar, hyllor och trappor; kvarliggande väta, grus, oskyddade eller skadade möbelben, tejp och liknande kan göra stor skada på ytorna. /../"
Nej nej nej det är självklart helt okej för det är såklart en Golfare som glömt att byta om från spikskorna och det är helt okej för att resonera med en självklar det går inte!
 
  • Haha
RACS
  • Laddar…
Förslagsvis sätter du också upp en väggfast uppfällbarsits så man kan sätta sig och byta skor, dörrmatta innanför dörren och och kanske ett skoställ eftersom det bara är en hyresgäst.
Nästa hyresgäst uppskattar nog att slippa dra in smuts och sand i sin lägenhet och det kanske går att skriva in att trappstädning faller på hyresgästen så får hen ytterligare ett incentiv att inte dra in smuts
 
K Kapsyl skrev:
Förslagsvis sätter du också upp en väggfast uppfällbarsits så man kan sätta sig och byta skor, dörrmatta innanför dörren och och kanske ett skoställ eftersom det bara är en hyresgäst.
Nästa hyresgäst uppskattar nog att slippa dra in smuts och sand i sin lägenhet och det kanske går att skriva in att trappstädning faller på hyresgästen så får hen ytterligare ett incentiv att inte dra in smuts
Tack för synpunkter. Det finns såväl sittplats, plats för skor samt stor dörrmatta innanför ytterdörren. Trappstädning kan eventuellt vara lite "meckigt" att lägga på hyresgäst, vet ej; kanske avdrag på hyra, med belopp som är på samma nivå som en städfirma skulle ta. Ska överväga det. Kan vara värt, givet att det blir enkelt administrativt samt giltigt och korrekt också skattemässigt och så.
 
Tack alla, för era värdefulla synpunkter som jag med intresse tagit del av och vägt in här!
 
Förre hyresgästen måtte ha varit en riktig slöhög om det redan är arrangerat så,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.