V Villaägarenr1 skrev:
1 den är inte försenad, alla får vänta !
2 samtliga dom köper pump i dagens tider får betala va den kostar vid leverans.

Lär stå ett par hundra efter dig som vill ha pumpen så betala och gör rätt för dig.
Noterar att du ofta hoppar in i trådar och försvarar hantverkare och deras leverantörer samt tar ställning mot konsumenter. Ganska uppenbart att du gör det av ett syfte. Antagligen är du installatör själv. Men sluta sprid rena felaktigheter. I det här fallet ska givetvis TS inte betala mer än vad som står i offerten.
 
  • Gilla
  • Älska
Mazdarune och 15 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Då jag beställde min LuftVatten Värmepump förra året så hade den leverantören en klausul i kontraktet med att de hade rätt att höja priset om deras inköpskostnad skulle gå upp mellan beställning och leverans.
Nu hade jag sån tur att det bara blev 3-4 månaders leverans tid och ingen förhöjning av priset.

Så kolla av kontraktet o se om det finns någon sådan klausul i ditt med.
I så fall är det bara att konstatera att de glömt att informera om klausulen.
Tråkigt,men då får du betala den nya summan alternativt avbryta beställningen utan kostnad.
Idag har leverantörerna oftast inga problem om man vill avbryta då de alltid kan sälja den till någon annan då det är ett skriande behov av värmepumpar
Fult med en sådan klausul. Allt handlar om timing.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
M
E EB2 skrev:
Noterar att du ofta hoppar in i trådar och försvarar hantverkare och deras leverantörer samt tar ställning mot konsumenter. Ganska uppenbart att du gör det av ett syfte. Antagligen är du installatör själv. Men sluta sprid rena felaktigheter. I det här fallet ska givetvis TS inte betala mer än vad som står i offerten.
och då får väl TS vänta tills leverantören får in en pump till det priset...
 
  • Ledsen
Mazdarune
  • Laddar…
H
H hempularen skrev:
Jag tror att leverantörerna hävdar "force majeur". Om det inte har gått att få leverans från fabriken.
Det kan de om det är sant. Men priset kan inte ändras för den skull. Leverantören borde ha lagt in om att priset kan komma att ändras, det borde inte vara någon överraskning att priserna kan ändras i tanke på hur det ser ut i världen just nu. Står det inget om detta så gäller priset. De har heller inte rätt vägra att leverera. Kontakta Hallo konsument för att få råd och hjälp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
M mnils skrev:
och då får väl TS vänta tills leverantören får in en pump till det priset...
Leveransproblemen och komponentbristen kommer inte att vara för evigt. Lite sämre tider och högre räntor på det så kommer många företag att få problem. Hoppas konsumenten kommer ihåg då vilka det var som under de goda åren levererade på utlovat och vilka som inte gjorde det.
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
och då får väl TS vänta tills leverantören får in en pump till det priset...
Det är inte riktigt så en offert fungerar, vilket du säkert vet.

Har du avtalat om en viss produkt för ett visst pris så ligger det tyvärr på dig att leverera den för det priset också, oavsett om du backar på affären eller ej.
 
  • Gilla
HEM2121 och 8 till
  • Laddar…
Så här står det i en av mina offerter och med tanke på rådande förhållanden tycker jag inte att rad tre är märklig, men alla gör inte så. Däremot tycker jag att rad två är lurig och oskälig i dessa dagar. Det är inte många fall där man kan installera inom 30 dagar och hur mycket kan säljaren då höja priset? Hur lång tid tar det att få borrtillstånd vid bergvärme? Jag valde bort detta företag, för det finns andra med bättre villkor!

Villkor för offert: giltighet, installationstid, prisförändringar, avbokningsrätt och debitering för utförda tjänster.
 
C Cerb skrev:
Det är inte riktigt så en offert fungerar, vilket du säkert vet.

Har du avtalat om en viss produkt för ett visst pris så ligger det tyvärr på dig att leverera den för det priset också, oavsett om du backar på affären eller ej.
Förvisso, men det kan ”råka” bli så att de som accepterar prishöjningen går före TS i kön hos leverantören. TS har ju ingen insikt i hur leverantörens väntelista ser ut.
 
Om du beställde pumpen för ett år sedan, så förutsätter jag att leverantören beställt den från tillverkaren redan då, till det priset som gällde då. Och då är det leverantörens sak att ta det med tillverkaren om nu tillverkaren vill ha mer betalt nu.
 
  • Gilla
Jonas_1989 och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Hur slutade det @Adamrenoverar ?

Jag var i exakt samma sits (1 års försening istället för dina 6 månader) för en NIBE bergvärmepump. I mitt fall valde jag att svälja den högre kostnaden då jag ändå fick den till inköpspris och ville inte riskera att bli utan den då dessa är riktigt, riktigt svåra att få tag på.
Hej!

Jag har nu fått den uppdaterade offerten. Denna "uppdaterade" offert var på 5k mer. Jag kommer att acceptera den summan och inte bestrida då jag verkligen behöver pumpen nu för att bygget skall kunna fortsätta. Jag befarade att det skulle vara värre då det skiljer ca 25k om jag skulle beställa pumpen idag.

Pumpen är en IVT luft/vatten. Såg att någon frågade om detta tidigare.

Känner att man har mer kött på benen nu rent juridiskt. Har mött en hel del skojare inom denna branschen så gäller verkligen att ha koll har man märkt, annars blir man överkörd tyvärr.
 
  • Gilla
Mazdarune och 10 till
  • Laddar…
A Adamrenoverar skrev:
Hej!

Jag har nu fått den uppdaterade offerten. Denna "uppdaterade" offert var på 5k mer. Jag kommer att acceptera den summan och inte bestrida då jag verkligen behöver pumpen nu för att bygget skall kunna fortsätta. Jag befarade att det skulle vara värre då det skiljer ca 25k om jag skulle beställa pumpen idag.

Pumpen är en IVT luft/vatten. Såg att någon frågade om detta tidigare.

Känner att man har mer kött på benen nu rent juridiskt. Har mött en hel del skojare inom denna branschen så gäller verkligen att ha koll har man märkt, annars blir man överkörd tyvärr.
5k hade jag inte heller bråkat om, speciellt inte om det är ett företag som jag senare förväntar mig använda för service eller liknande. Men jag hade nog klargjort för företaget att jag bjuder dem på dessa 5k och att de faktiskt gör en överträdelse och kontraktsbrott så de bör uppdatera texten på sina offerter.
Tror dom förstår lika väl att ingen stämmer någon i ting för 5k så var väl en lagom stor summa i ökning för att de skulle vara säkra på att du inte skulle göra en process av det.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
5k hade jag inte heller bråkat om, speciellt inte om det är ett företag som jag senare förväntar mig använda för service eller liknande. Men jag hade nog klargjort för företaget att jag bjuder dem på dessa 5k och att de faktiskt gör en överträdelse och kontraktsbrott så de bör uppdatera texten på sina offerter.
Tror dom förstår lika väl att ingen stämmer någon i ting för 5k så var väl en lagom stor summa i ökning för att de skulle vara säkra på att du inte skulle göra en process av det.
Exakt. Ge aldrig motparten något utan att vara tydlig med att du ger dem något. Större sannolikhet att de ger något tillbaka i ett senare skede då.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
A Adamrenoverar skrev:
Hej!

Jag har nu fått den uppdaterade offerten. Denna "uppdaterade" offert var på 5k mer. Jag kommer att acceptera den summan och inte bestrida då jag verkligen behöver pumpen nu för att bygget skall kunna fortsätta. Jag befarade att det skulle vara värre då det skiljer ca 25k om jag skulle beställa pumpen idag.

Pumpen är en IVT luft/vatten. Såg att någon frågade om detta tidigare.

Känner att man har mer kött på benen nu rent juridiskt. Har mött en hel del skojare inom denna branschen så gäller verkligen att ha koll har man märkt, annars blir man överkörd tyvärr.
Du kan ju fortfarande bråka om mellanskillnaden efter att de installerat. Då riskerar du inte försening. Räcker att du skickar en reklamation till företaget där du vill ha tillbaka de 5000kr som de höjde avtalskostnaden med, när de nekar vänder du dig till ARN. Du är sannolikt i en svagare position än om du klagar nu, men riskerar å andra sidan mindre. Det kan du vara ärlig med i din anmälan och kan nog ses som ett ganska acceptabelt skäl till att klaga i efterhand. Det går ju tolka det som att företaget annars pressar dig på att acceptera offerten för att du inte har något val, snarare än att de har rätt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Skumpe
Fråga honom om han hade föreslagit ett lägre pris om priserna istället hade gått ned.
 
  • Gilla
  • Haha
MagicFingers och 13 till
  • Laddar…
Har råkat ut för samma sak när det gällde takstolar. Byggmaterialhandlaren menar att offerten inte kan tas för given när det är som det är hos materialleverantörerna. Jag höll inte med och krävde ersättning även om det var skitpengar. När jag lämnade anbudsunderlaget var det januari 2022. Säljaren sa -Bra! äntligen kommer det någon som är ute i god tid. (Jag skulle börja bygga i maj) Efter några diskussionsvändor, så accepterades offerten i god tid innan giltigheten hade gått ut. Men detta var långt ifrån det värsta! Delleverans 1 som kom i april/maj-skarven var fel. All panel var fel! Inte den jag beställt. Jag hade avsatt flera dagar för att börja måla den. Jag kunde alltså inte göra ett skit dessa dagar. "Min" panel gick inte att få fram. Det var hopplöst! När den väl kom, så var det inte tillräckligt! Hela ena långsidan blev utan. Den resterande panelen kom först på hösten. Då var den också fel!!! Det fanns en tydlig avvikelse på panelen, jämfört med vad jag beställt, och om den hade satts tillsammans med den som redan var uppsatt, så hade det sett taffligt ut. Nu valde jag att sätta upp den i alla fall, annars hade jag ju stått med den här skiten fortfarande. Jag insåg tidigt att vi kunde hamna "här" så jag hade sett till att lämna en hel långsida opanelad, en sida som vi nästan aldrig ser.
Nu är det bara att hoppas på de stigande räntorna. De borde slå undan benen för efterfrågan på byggmaterial. Kanske finns det en möjlighet att, åtminstone, 2024 kan bli ett bra år för oss som kan och vill bygga och fixa lite, samtidigt som vi kan kommunicera med en byggsäljare som inte ser arbetet som en sönderstressande "nära dödenupplevelse" varje dag på jobbet, farligt nära ett storhaveri i hjärtat. 2023 lär väl bli året då materialleverantörerna har fullt upp med att skicka de obetalda fakturorna "vidare" till Kronkalle och hans marktrupper. Vi får se hur många som fortfarande står upp, utan stöd, när vi går in i 2024
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.