Halloj,
Lite frågor om uppvärmning.

Vi har ett hus byggt i två omgångar; 1960 och tillbyggnad 1973. Under 60-talsdelen är det krypgrund och under den andra är det källare. Vi har eternitfasad på de flesta fasader (förutom en, där det är ny träpanel) och eternittak. Många fönster på nedervåningen, och också många av dem gamla. Jag har i vintras tätat med list i alla gamla fönster så de inte drar längre.

Vi satte in två luft-luft-värmepumpar (en i vardera ände av huset - det ser ut som ett stort L), men jag får inte värmen att stanna kvar riktigt, eller iallafall inte den effekt jag söker. VP kan vara igång på full effekt (27 grader, max fläkthastighet) från kl 5 till 8 på morgonen och det är fortfarande inte över 16 grader i huset, någonstans när det är ca -10 till -6 grader utomhus.

Ett par frågor:
1. Eternitväggarna är genomgående 130 mm genomgående tjocka (från gips till fasad), alltså ca 70 mm tunnare än de som är nyklädda med trä (som är 200 mm tjocka). Hur stor inverkan har detta på värmförluster?
2. Hur mycket värmeförlust får man genom gamla tvåglasfönster? Vi har t.ex. 7-8 gamla fönster i 60-talsdelen, och två glasdörrar (en gammal, en ny modern)
3. Det måste väl vara rimligt att anta att man kan dra vattenburen värme genom krypgrund och källare, från t.ex. en nyinstallerad luft-vatten-värmepump i ett sådant här hus?
 
Låter som att luftvärmepumparna inte har tillräcklig effekt i förhållande till husets värmebehov. Fabrikat och modell? Hur stort är huset?

Mindre isolering ger självklart större värmeförluster. Man kan t.ex. använda sajten energiberakning.se för att beräkna förlusterna om man känner till väggens/husets exakta konstruktion. Gamla tvåglasfönster har minst tre gånger så höga värmeförluster som nya moderna fönster.

Det går bra att dra värmerör i källare och krypgrund men de ska isoleras noggrant (om inte värmen kommer till nytta källaren).
 
J Josth skrev:
Låter som att luftvärmepumparna inte har tillräcklig effekt i förhållande till husets värmebehov. Fabrikat och modell? Hur stort är huset?

Mindre isolering ger självklart större värmeförluster. Man kan t.ex. använda sajten energiberakning.se för att beräkna förlusterna om man känner till väggens/husets exakta konstruktion. Gamla tvåglasfönster har minst tre gånger så höga värmeförluster som nya moderna fönster.

Det går bra att dra värmerör i källare och krypgrund men de ska isoleras noggrant (om inte värmen kommer till nytta källaren).
Det kan ju vara så, och isåfall är det ju jobbigt för då får jag uppgradera två stycken.. Det är två st Mitsubishi.

  • 60-talsdelen har en Mitsubishi Hero 25. Egen ute-del och innedel.
  • 70-talsdelen har en Mitsubishi MXZ-2F42VF3 med vägghängd AP-25 innedel. Denna är faktiskt en multi-split, men vi använder knappt den tredje innedelen, eftersom den är på en liten ovanvåning.

Totalt är ytan runt 190 kvm.
 
Ok. Hero LN25 ska ge upp till 3,2 kW värme vid -8 ° och MXZ-2F42VF3 borde ge kanske 2,8 kW då (multi-split är oftast inte optimala för nordiskt vinterklimat) så det blir ca 6 kW som tillförs huset när de går på max. Huset uppskattar jag behöver minst ca 60 W/m² vid -20 °C och med 190 kvm vid -8 °C blir det då ett värmebehov på ca 8 kW. Det fattas alltså uppskattningsvis ca 2 kW då så det behövs en extra 2 kW värmefläkt eller radiatorer. Blir det ännu kallare behövs givetvis ännu mer el-tillsats eller kraftigare värmepumpar.
 
J Josth skrev:
Ok. Hero LN25 ska ge upp till 3,2 kW värme vid -8 ° och MXZ-2F42VF3 borde ge kanske 2,8 kW då (multi-split är oftast inte optimala för nordiskt vinterklimat) så det blir ca 6 kW som tillförs huset när de går på max. Huset uppskattar jag behöver minst ca 60 W/m² vid -20 °C och med 190 kvm vid -8 °C blir det då ett värmebehov på ca 8 kW. Det fattas alltså uppskattningsvis ca 2 kW då så det behövs en extra 2 kW värmefläkt eller radiatorer. Blir det ännu kallare behövs givetvis ännu mer el-tillsats eller kraftigare värmepumpar.
Wow, det var en rejäl genomgång.
Med tanke på att vi bara kör två av de tre inomhusdelarna (den tredje är på ett ställe som visade sig inte behöva så mycket värme), så borde bortfallet i kW som vi tillför bli ännu större än om alla tre kör. Eller är den totala 2.8 kw på multispliten någon som rent praktiskt kan genereras genom bara den ena innedelen?
 
Har man multi-split så delas effekten från utedelen mellan innerdelarna. Skulle alltså bli runt 1,4 kW per innerdel vid -8 °C. Jag tror en AP25 kan svälja 2,8 kW men är det varmare ute och effekten från utedelen väsentligt högre kan säkert effekten bli högre en vad bara en innerdel klarar ensam.
 
J Josth skrev:
Har man multi-split så delas effekten från utedelen mellan innerdelarna. Skulle alltså bli runt 1,4 kW per innerdel vid -8 °C. Jag tror en AP25 kan svälja 2,8 kW men är det varmare ute och effekten från utedelen väsentligt högre kan säkert effekten bli högre en vad bara en innerdel klarar ensam.
Min montör hävdade vid offerten att den installationen med AP-25 skulle ge 4.8kW värme. Förmodligen är det totalen på hela multispliten med båda delarna medräknade då, och inte vad man kan få ut av en (tex bara AP-25)? Den andra innedelen I multispliten är en KT-25 golvmodell.

Det låter som det jag har är underdimensionerat om jag bara kör de två, och inte KT-25 (vilket jag sällan gör).
 
Utedelen MXZ-2F42VF3 ger som absolut max 4,8 kW tillsammans och det anges vid +7° eller +10° ute. Den är inte särskilt anpassad för nordiskt vinterklimat och när utetemperaturen faller minskar effekten snabbt och stadigt ner till bara 2,3 kW vid -15 °C ute. Spelar ingen roll du kör både AP-25 och KT-25 då, värmeeffekten blir bara max 2,3 kW tillsammans.

Nya duo-spliten MXZ-2F53VFHZ med HyperHeating ger däremot max 7 kW vid 7°/10° och klarar att fortsätta ge upp till 7 kW hela vägen ner till -15 °C. Men COP sjunker givetvis med temperaturen så det går åt lite mer el desto lägre temperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.