Kostade ca 1500kr till min Audi A6.

Köpte krok på tyska ebay. Kabelsatsen var modellanpassad så inget fulklippande utan färdiga kontakter och moduler.
Sedan var alla fästen till kroken i bilen standard, allt var förberett, enkelt jobb.
 
  • Gilla
pppp123
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Nej, det är det inte.

Men om du har en helbildgodkänd bil som är godkänd för dragkrok, OCH monterar en typgodkänd krok (för den specifika bilmodellen) behöver du inte regbesiktiga.

Uppfyller du inte dessa krav (tex har en för gammal bil) måste du fortfarande regbesiktiga.
Finns även enstaka nyare bilar där man kan behöva besiktiga. Har en peugeot boxer 2017 på jobbet där vi monterade dragkrok och där krävdes det en besiktning. Vet inte om det berodde på bilen eller kroken.
 
MrJay
Bytte från borttagningsbar krok till ”vanlig” krok förra året då den borttagningsbara bara kärvade när man behövde den. Installation gjordes av en vanlig bilverkstad.

Dragkroksats: 2500kr
Installation: 2400kr
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Detta är vad jag fått offert på från min vanliga verkstad.

Jag kan absolut ingenting om detta så jg har svårt att bedöma om det är ett bra erbjudande.
 
  • Faktura för montering av dragkrok och elkabelsats, inklusive miljöavgift och förbrukningsmaterial, totalt inklusive moms.
J JHV3 skrev:
Hej! vi renoverar och inser att vi behöver en dragkrok för att frakta hit vårt byggmaterial. Jag undrar vad man får räkna med för kostnad för att installera en dragkrok? Dvs installerat och klart på verkstad, vi kan inte göra det själva.
Inte helt rätt forum, jag vet. Men jag känner det ändå som att det finns folk här som säkert vet.
Var bor du? :)
 
J JHV3 skrev:
Hej! vi renoverar och inser att vi behöver en dragkrok för att frakta hit vårt byggmaterial. Jag undrar vad man får räkna med för kostnad för att installera en dragkrok? Dvs installerat och klart på verkstad, vi kan inte göra det själva.
Inte helt rätt forum, jag vet. Men jag känner det ändå som att det finns folk här som säkert vet.
De lite olika från bilmodell till bilmodell. Inte alla bilar går att sätta dragkrok på. De bör man kolla upp först.
Som andra skrivit mellan 3500-7000kr
 
J JHV3 skrev:
Hej! vi renoverar och inser att vi behöver en dragkrok för att frakta hit vårt byggmaterial. Jag undrar vad man får räkna med för kostnad för att installera en dragkrok? Dvs installerat och klart på verkstad, vi kan inte göra det själva.
Inte helt rätt forum, jag vet. Men jag känner det ändå som att det finns folk här som säkert vet.
Hej
Jag har monterat ett drag på vår Kia Ceed 2018, kostnad hos märkesverksad 10 000 kr,
elen skall kopplas in i bilens data box.
 
Ett tips är att kolla efter begagnade krokar på laga.se och bildelsbasen.se. Dragkrokar är inte direkt någon förslitningsvara, och hittar du dessutom en från en nykrockad bil kan du göra ett verkligt kap.

Har du ringt någon bra verkstad kan du dessutom be att få kroken levererad direkt dit.

Registreringsbesiktningen är sannerligen inget att oroa sig för. De kollar att bultarna sitter på rätt plats enligt monteringsanvisningen (som du hittar på nätet), att allt funkar, att kroken sitter fast samt att man skrapat dän underredsmassan vid krokens fästen innan man skruvade fast den. That’s it. Tar 5-10 minuter och kostar några hundra.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
G Göran Lofvars skrev:
Hej
Jag har monterat ett drag på vår Kia Ceed 2018, kostnad hos märkesverksad 10 000 kr,
elen skall kopplas in i bilens data box.
Varför ska elen kopplas in i "bilens data box"?
 
K Klass0n skrev:
Varför ska elen kopplas in i "bilens data box"?
För att backvarnare ska stängas av, för att "glödtrådsvakten" inte ska larma felaktigt utan även övervarka släpets lampor, för att antisladdsystemet ska ställas om, För att bilens larm ska detektera om släpet kopplas loss...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
och så skall det väl till en registreringsbesiktning på bilen därtill med....?
Nej, behövs inte längre
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
och så skall det väl till en registreringsbesiktning på bilen därtill med....?
Om bilen är helbilsgodkänd med dragkrok och man sätter dit en typgodkänd krok så behövs ingen besiktning. Om man går in på bilens tekniska data på transportstyrelsen och det finns släpvagnsvikter angivna under "Kopplingsanordning och bromsar" så är bilen godkänd för drag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
För att backvarnare ska stängas av, för att "glödtrådsvakten" inte ska larma felaktigt utan även övervarka släpets lampor, för att antisladdsystemet ska ställas om, För att bilens larm ska detektera om släpet kopplas loss...
Tack för förtydligande!
Min snikspecade bil från 2017 har inte såna coola moderna features så vi klarade oss utan den operationen :)
 
Jag har beställt flera gånger hos bilenochjag.se Funakt bra och billigt. En äldre bil med fastkrok gick på ca 3000:- inkl arbete och elsats, men det är många år den. För ett par år sen monterade jag en avtagbar på min V90, slutade på ganska exakt 5000:- inkl arbete.

De har olika elsatser, där den enklaste innehåller 7 polig elsats och integrering mot canbus (Koppling till databox). 13 polig är att föredra om man skall köra husvagn (modern) etc som använder matning för kyl etc..

Jag beställde min senaste med canbus för att slippa slå av back vanare mm. men när vi skulle montera var den restad. De satte då på en 7 polig standard temporärt, och skulle sen byta det kostnadsfritt. när jag hade kört en sommar så insåg jag att jag faktiskt inte hade behov av det. Så de krediterade mellan skillanden och jag behålla en enklare kopplingen. Det gjorde jag mest för jag inte orkade åka iväg med bilen. Skall dock tillägga att på Volvo är det mycket lätt att koppla bort backradarn när den börjar tjuta, får upp en knapp direkt i pekskärmen. Hade jag haft ett system som är det minsta krångligare att få tyst på ljudet när man lägger i backen så hade jag velat att det avaktiverats automatiskt. Automatisk urkoppling av antispinn har jag inte saknat. Har haft behov av att koppla ur enstaka gång när jag backat tungt i slask. Då kopplar jag ur manuellt.

Enklaste på Bilen och jag kostar ca 2400:- plus montering. Baserat på mina köp så innebär det monterat och klart starx under 5000:- Skall du ha full Canbus integrering tillkommer ca 1500:-
Skall du ha avtagbart drag så ytterligare ca 2000:-

Men om man väljer just westfalias krok som är i din offert och en bispecifik kabel sats så hamnar du på ca 5100:- plus montering, så gissningsvis 7500:- inkl moms. Så din offert är lite i överkant men inte helt uppåt väggarna. Observera att bilen kommer dra släpet lika bra med den billigaste fasta kroken som en dyrare avtagbar. Så du kan få en krok för allt mellan 5000-10000:- på endan beroende på vilka bekvämligheter och estetik du vill ha

Dragkrok till Ceed Kombi 2019> | Bilenochjag.se
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.