Hade uppskattat forumets åsikter om det här begreppet "normal slitage".. avseende golv. Finns ingen särskild definition eller i alla fall tydlig beskrivning av var gränsen går.. alltså för vad som ska ses som normalt slitage i en hyresfastighet avseende detta.. gäller golv. I detta fall trappsteg i trapphus, med trätrappa i liten fastighet.

Sedan något år nymålat med golvfärg som kan användas såväl för trä som betong. Hållit sig exemplariskt fint, tills detta år, under ca en månad: fullt med små hål, som överensstämmer med stövlar med dubbar, som en hyresgäst haft när det varit halt ute. På ca en månad är trappans ytskikt mer eller mindre förstörd; från att ha varit minimalt sliten.. Hur som, i vart fall inget som stört estetiken eller skötseln, så är det alltså nu fullt med små fula hål efter gång, och skötseln är rätt så besvärande..

Jag misstänker att det skulle kunna bedömas som normalt slitage.
Men vad säger ni som tittar in här.. är det att anse som normalt slitage då det i en liten villafastighet med privatuthyrning på mindre (ja) än en månad är fullt med småhål efter skodon med nubbar?
 
RACS RACS skrev:
Hade uppskattat forumets åsikter om det här begreppet "normal slitage".. avseende golv. Finns ingen särskild definition eller i alla fall tydlig beskrivning av var gränsen går.. alltså för vad som ska ses som normalt slitage i en hyresfastighet avseende detta.. gäller golv. I detta fall trappsteg i trapphus, med trätrappa i liten fastighet.

Sedan något år nymålat med golvfärg som kan användas såväl för trä som betong. Hållit sig exemplariskt fint, tills detta år, under ca en månad: fullt med små hål, som överensstämmer med stövlar med dubbar, som en hyresgäst haft när det varit halt ute. På ca en månad är trappans ytskikt mer eller mindre förstörd; från att ha varit minimalt sliten.. Hur som, i vart fall inget som stört estetiken eller skötseln, så är det alltså nu fullt med små fula hål efter gång, och skötseln är rätt så besvärande..

Jag misstänker att det skulle kunna bedömas som normalt slitage.
Men vad säger ni som tittar in här.. är det att anse som normalt slitage då det i en liten villafastighet med privatuthyrning på mindre (ja) än en månad är fullt med småhål efter skodon med nubbar?
Nej, man byter givetvis till andra skor innan man går in i trätrappa.
 
  • Gilla
Bsved och 12 till
  • Laddar…
Jag håller med om att man av vanlig hyffs inte går med broddar på trägolv (egentligen inte på något annat inomhus heller). Men om det kan anses fel även i juridisk mening är nog tveksamt.
 
  • Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Nej, man byter givetvis till andra skor innan man går in i trätrappa.
I trapphuset? Som jag förstår det är det alltså en flerbostadshus, innan hyresgästen kommit in i sin lägenhet...
Svårt, kan förstå att det är frustrerade för hyresvärden
 
  • Gilla
canmichael
  • Laddar…
P pjkw skrev:
I trapphuset? Som jag förstår det är det alltså en flerbostadshus, innan hyresgästen kommit in i sin lägenhet...
Svårt, kan förstå att det är frustrerade för hyresvärden
Ja, då får man väl som gäst se till att ha med sig inneskor ned.

Man går för övrigt inte in med broddar i butiker med trägolv heller.
 
  • Gilla
Bsved och 7 till
  • Laddar…
C
Jag skulle själv inte heller gå med dubbskor inomhus, men tror samtidigt man måste sätta ribban ganska högt vad gäller nivån av slitage, "olyckor" och skador i en hyresrätt och helt enkelt räkna in detta i hyran. Om inte annat för ens egen mentala hälsa.

Men man kan ju på förekommen anledning påpeka att trappan tar skada av detta bruk.
 
Redigerat:
  • Gilla
AWJJ och 1 till
  • Laddar…
Skulle en dialog med hyresgästen och kanske en lösning med sittplats för skobyte innanför ytterdörren kunna vara en lösning för framtiden.

Man kanske också kan antyda att skadorna kostar pengar som ju i förlängningen måste komma från hyresgästerna.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 12 till
  • Laddar…
Hej alla!
Tack för era tillförande och kloka synpunkter.

Ja, jag hade inte själv gått med dubbskor i en innertrappa i trä.
Jag tycker nog att det tillhör normal hyfs att låta bli. Men det är tveksamt om det slags slitage som det blir skulle ses som ett s.k. onormalt slitage, i juridisk mening, särskilt då det gäller en innertrappa i trapphus (innan man kommit in till sin egen bostad).

Å andra sidan ska man inte gå med sådana skodon heller på köpställen med parketter.. som jag då kan tycka, vet också, som andra tyckt och sagt, hört.. Men det hjälper inte. Ja, frustrerande det där, som hyresvärd, håller med: men jag tänker ändåå att det är något jag borde ha förutsett och förtydligat lite närmare. Det har jag inte gjort.

Sittplats för särskilt byte av skodon (och påtagning av plastgaloscher) har funnits, men var tillfälligt borta.. men återställdes tillsammans med en skriftlig vänlig begäran om att avstå dessa skodon i trappan, och förslag om byte av skodon. Detta, omgående då skadan observerats.

Hyresgästen sa då upp sitt kontrakt i förtid, strax efter, och mitt i månaden utan förklaring annat än att det är svåra tider nu... Så kan det gå; givetvis kan andra samverkande faktorer ha bidragit. Jag kommer inte att göra en sak av detta.. fixar trappan och tar lärdom..som att man tydligen behöver påpeka om sånt!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Jag tycker nog ändå att det är lite väl mycket att kräva att hyresgästen ska gå runt med ett till par skor i väskan för att kunna ta sig från porten till ytterdörren. Om inte detta gäller alla skor så man kan gå i bara strumpor. En annan sak såklart om det är broddar som man drar på skorna, då är det ju bara göra det i porten.
 
  • Gilla
Cuma31
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Nej, man byter givetvis till andra skor innan man går in i trätrappa.
Frågan är också hur golvytorna ser ut inne i lägenheten då den är uthyrd. Många tänker sig inte för. Kallas onormalt, oacceptabelt slitage!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Mina högst effektiva golvdräpare.
Ett par svarta kängor med isdubbar fästa runt sulorna för bättre grepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slår Icebugs med hästlängder.
Ingen risk att man halkar ens på nyvaxade golv:cool:
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
MiMossbo och 13 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag tycker nog ändå att det är lite väl mycket att kräva att hyresgästen ska gå runt med ett till par skor i väskan för att kunna ta sig från porten till ytterdörren. Om inte detta gäller alla skor så man kan gå i bara strumpor. En annan sak såklart om det är broddar som man drar på skorna, då är det ju bara göra det i porten.
Tycker du har helt fel. Det är vanlig hyfs att inte gå på trägolv med s k spikskor. Känner till äldre, som behöver dubbdkot ute men har glömt något och gått tillbaka in i lägenheten och förstört golven, linoleum och parkett! Men, äger du fastigheten och gärna kostar på renovering själv så är det väl ok.
 
  • Gilla
Bsved och 4 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag tycker nog ändå att det är lite väl mycket att kräva att hyresgästen ska gå runt med ett till par skor i väskan för att kunna ta sig från porten till ytterdörren. Om inte detta gäller alla skor så man kan gå i bara strumpor. En annan sak såklart om det är broddar som man drar på skorna, då är det ju bara göra det i porten.
Jag använder mig att "omvända broddar" till mina dubbskor. Går minst lika snabbt att bara dra på som ett par broddar och skyddar golvet alldeles utmärkt.
Använder dem hemma om jag sitter inne i hallen eller inne på jobbet och snörar skorna och slänger sen av dem så fort jag kliver utanför dörren

https://icebug.se/p/overshoe-black
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
H hapazard skrev:
Nej, man byter givetvis till andra skor innan man går in i trätrappa.
Bl a välkända Icebug säljer gummiöverdrag man drar på innan man går in. Använder det alltid själv. Då slipper man byta skor.

Svart skyddsmask, andningsskydd, isolerad bild, vit bakgrund, personlig skyddsutrustning, vikt, plastmaterial, filterdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
och en till och 8 till
  • Laddar…
Hej
Jag skulle tippa att den som går med dessa skor inte tänker på att det blir hål. Så kan ju vara bra att påpeka det. Jag har börjat använda broddar i år. Tog dem med upp till fritidshuset och insåg plötsligt att de fula hålen i verandan orakats av mina skor. Gurgel. Löste det genom att ställa dessa skor i garderoben och sen skaffa på och avtagbara broddar. Men då behöver ni ha typ en stol i slutet av trappan där man kan sitta och ta på och av dem. Värre med skor...
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.