Jag fattar inte riktigt. Du betalar väl inget innan installation? Sen när du får fakturan efter allt är klart så bestrider du fakturan och betalar det som står i offerten. Klart!
 
Sewen Sewen skrev:
Jag fattar inte riktigt. Du betalar väl inget innan installation? Sen när du får fakturan efter allt är klart så bestrider du fakturan och betalar det som står i offerten. Klart!
M mnils skrev:
Vilken värld lever du i?
Det där funkar inte riktigt. Ifall det blir problem med pumpen behöver man vara överens innan leverans.
 
  • Gilla
Mamusen och 1 till
  • Laddar…
Have you paid an advance? If so, the price increase is not your problem.
 
  • Gilla
Fredrik Lidén och 1 till
  • Laddar…
Vad säger ordererkännandet?
 
  • Gilla
Biredv
  • Laddar…
Fiskebäck1 Fiskebäck1 skrev:
Det där funkar inte riktigt. Ifall det blir problem med pumpen behöver man vara överens innan leverans.
Vad menar du? Vadå för problem?
 
IVT?

Just IVT har nämligen uppmanat alla som offerterar att vänligt informera om att priset på själva pumpen inte garanteras, fick jag till mig när jag skulle beställa en. Valde annat just därför. "Räkna med 7%", sa han lite glatt... I h*****e heller.
 
  • Arg
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
A Adamrenoverar skrev:
Hej,

Beställde en värmepump för ett år sen som jag då fick offert på och accepterade direkt.

Nu ett år senare när leverantören strax ska leverera den vill han höja priset då han menar att priserna har gått upp på alla pumpar.

Jag vet inte hur mycket han vill höja priset men jag vet att det skiljer ca 25k om jag skulle beställa en likadan pump idag.
Pumpen är också ett halvår försenad kan jag tillägga.

Jag och leverantören har haft en god kommunikation tidigare så vill mest veta vad jag har för rättigheter här. Någon som vet?

Ha det gott!
Kanske kan gå halva vägen var?
 
T TypRätt skrev:
Varför skulle priset gå upp för installatören? Jag gissar att det funkar som vanligt att de gör en beställning av tillverkaren/importören för ett pris sedan kommer varan när den nu kommer (om det är 6månader senare) men nog måste de få ett fast pris på den dagen de lägger sin beställning med?
Nej
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
A Adamrenoverar skrev:
Jag har lusläst offerten. Det står ingen klausul om att priset kan skilja sig mellan datum för offert och leverans.

Hade jag själv varit entreprenör så hade jag om det var stor brist och långa leveranstider på produkten jag säljer möjligtvis lagt in en klausul om indexreglering eller liknande.

Att pannan är försenad förstår jag. Det är ju kaos med många produkter inom branschen.

Låter inte rimligt att priset skall kunna höjas om inte det är reglerat i ett avtal. En tidigare arbetsgivare lev tvungen att lägga till en liknande klausul i sina offerter just eftersom byggmaterial fluktuerade så i pris och det enkelt kunde äta upp hela vinsten för ett projekt.

efter lite sökande hittade jag en liknande fråga på lawline som inte är riktigt helt lika men som jag tror innehåller alla komponenter från din situation.
https://lawline.se/answers/prishojning-efter-traffat-avtal

Kort summerat så verkar det inte finnas rätt att höja priset särskilt som materialbristen troligen inte kunnat komma som en överraskning. Vad som verkar vara alternativen är att säljaren måste uppfylla sitt avtal, skulle det inte uppfyllas kan de eventuellt bli skadeståndsskyldig till dig då om jag förstått det rätt du kan låta någon annan installera en likadan pump och mellanskillnaden i pris från den offert du har och vad du får betala får gamla installatören betala så det betyder att deras kostnad eventuellt även blir högre, men det är ju en juridisk strid man får ta.
Mitt i natten nu så jag kan ha läst fel men det tycks som du har rätten på din sida och lite fler fall som detta bör kanske få installatören att se saken från din sida. Vill du vara tillmötesgående kan du eventuellt gå med på att betala en del men som sagt det verkar inte som du ska behöva göra det.

Måste säga att jag är tacksam för att när vi installerade våran så var säljaren även hygglig och varnade för att priserna skulle gå upp med några tusen för vår anläggning men vi hade ju fått offerten innan höjningen och de stod de för.
 
Kanske inte helt relevant för din frågeställning men jag beställde en elbil Hyundai Ioniq 5 och skrev kontrakt med ett pris.

Men det gick tydligen hur bra som helst för Hyniadi att höja priset med 30k pga dom bestämt sig för att pga komponentbrist sluta tillverka 2022or

Att sen sälja en nästan identisk 2023 gick hur bra som helst
 
  • Gilla
  • Wow
Festlund och 1 till
  • Laddar…
ohGr ohGr
Men gud förbannat! Billy Öhman!
Maten kostar 20% mer, så säkert det dubbla.
Hantverkarna kanske fått slut på A-kassa, jefla stockholmare.
Står det inte 30 dagar på offerten.
Och hur ska vi kunna veta det här, tror du vi är någon allvetande skräphög.
Ska inte hantverkns ungar få julklappar också.
Skiter det sig så snacka med Skeva-Lena, Damp-Janne, eller Fisse-Kurt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
V
A Adamrenoverar skrev:
Hej,

Beställde en värmepump för ett år sen som jag då fick offert på och accepterade direkt.

Nu ett år senare när leverantören strax ska leverera den vill han höja priset då han menar att priserna har gått upp på alla pumpar.

Jag vet inte hur mycket han vill höja priset men jag vet att det skiljer ca 25k om jag skulle beställa en likadan pump idag.
Pumpen är också ett halvår försenad kan jag tillägga.

Jag och leverantören har haft en god kommunikation tidigare så vill mest veta vad jag har för rättigheter här. Någon som vet?

Ha det gott!
1 den är inte försenad, alla får vänta !
2 samtliga dom köper pump i dagens tider får betala va den kostar vid leverans.

Lär stå ett par hundra efter dig som vill ha pumpen så betala och gör rätt för dig.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
MrJay
Hur slutade det @Adamrenoverar ?

Jag var i exakt samma sits (1 års försening istället för dina 6 månader) för en NIBE bergvärmepump. I mitt fall valde jag att svälja den högre kostnaden då jag ändå fick den till inköpspris och ville inte riskera att bli utan den då dessa är riktigt, riktigt svåra att få tag på.
 
M MrDizzy skrev:
Åfan. Vilken miss av den leverantören.
Jobbigt läge ... att behöva "bråka" om vad summan blir för att man vill ha en VP & man kan inte bara gå till annan leverantör pga leveranstider.

Personligen kanske jag skulle försöka få till att du betalar hälften (för att faktiskt få VPn) av mellanskilnaden och leverantören hälften pga deras miss med klausul i kontraktet.
Och säg att om de tar sin hälft som reklamkostnad så har du inga problem att vara referens (om de i övrigt gör ett riktigt bra jobb). Kanske blir lite lättre för dem att ta halva extra kostnaden.
om du lägger fram det hur de kan utveckla deras avtal så borde du också kunna motivera dem till ett annat pris än fullpris eftersom du ger dem ett annat värde på sikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.