Automatsäkringen till en tvättmaskin löste ut återkommande när tvättmaskinen värmde vattnet. Det började någon enstaka gång för några månader sedan man blev efterhand värre och värre, nu på slutet fick man sitta och vakta varje tvätt. Efter uppvärmningen avklarats verkade det dock gå bra, tvätten blev färdig. Jag trodde förstås att något var knas med tvättmaskinen, demonterade tvättmaskinen och tog ut värmelementet men allt såg bra ut, inga avkalkningar etc. trots nio års tjänst. Antog då att kortslutningen skedde någon annanstans i maskinen och att det var dags för ny tvättmaskin. Började nätsurfa på tvättmaskiner.

Men så fick vi iden att koppla tvättmaskinen till en annan säkring. Det finns ett vägguttag ovanför bänkskivan där tvättmaskinen står som är kopplad till en annan säkring. Och se, då löser inte automatsäkringen ut! Är nu inne på tredje tvätten utan minsta problem. Så problemet verkar ju snarast vara kopplat till en viss automatsäkring eller möjligtvis ledningen fram till det uttag som tvättmaskinen ursprungligen var kopplat till.

Vi har också ett torkskåp som är kopplad till en annan säkring. Det används inte så ofta men jag tror att även här har säkringen löst ut någon gång. Både tvättmaskinen och torkskåpet är ensamma på sina säkringar.

Kan automatsäkringar sluta fungera som specat och lösa ut vid lägre strömmar? Centralen är installerad år 2017, all ström i tvättstugan dragen samtidigt. Kan man (en elektriker förstås) byta en enskild säkring? Vill undvika att behöva byta hela centralen.

Bifogar bild på elcentralen ifråga.
 
  • Elcentral med huvudströmbrytare, jordfelsbrytare och säkringar för olika kretsar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det säkringen eller jordfelsbrytaren som löser ut?

Prova att vänd stickkontakten dels i tillfälliga uttaget samt i ordinarie uttaget.
Vad händer då?


Ja, det går att byta enskild säkring.
 
Mikael_L
Visst är båda säkringarna du provat 10A?

Jag tycker det mest låter som att säkringen till TM har blivit dålig (av någon anledning).
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det säkringen eller jordfelsbrytaren som löser ut?

Prova att vänd stickkontakten dels i tillfälliga uttaget samt i ordinarie uttaget.
Vad händer då?
Säkringen löser ut (den som är av på bilden). Jordfelsbrytaren är OK.
Jag får pröva att vända på tvättmaskinens kontakt nästa gång jag tvättar. Men kontakten har suttit i på samma sätt sedan tvättmaskinen installerades år 2017.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Visst är båda säkringarna du provat 10A?

Jag tycker det mest låter som att säkringen till TM har blivit dålig (av någon anledning).
Ja båda säkringarna är på 10A (nedre raden). 16A-säkringarna på övre raden används till spabadkar och bastu.
 
Täcker JFBn hela centralen?

För om den inte täcker hela centralen utan tex bara spabadet, så kan det vara ett jordfel i värmeelementet nära ena änden och när den änden är kopplad mot fasen löser säkringen, men är den änden mot nollan så händer inget.

(Vissa benämner JFBn som säkring, därav tidigare frågan.)
 
Mikael_L
Du kan pröva att vända stickproppen, jag tror dock inte att det kommer göra skillnad, det är troligare att det kan göra skillnad när det är JFB som löser.

Säkringen är lätt att byta, och be elektrikern ta med en Aurora C10 från Malmbergs, har e-nummer e2149235.
Så blir det inget krångel, fasskenan passar garanterat.
Denna månad kör malmbergs drive på dessa, kostar 19;- + moms, ordinarie 42;-
För de som har konto på Malmbergs.

Du kan handla på mitt konto om du vill, PM'a.
 
  • Gilla
Bromma1927
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Täcker JFBn hela centralen?

För om den inte täcker hela centralen utan tex bara spabadet, så kan det vara ett jordfel i värmeelementet nära ena änden och när den änden är kopplad mot fasen löser säkringen, men är den änden mot nollan så händer inget.

(Vissa benämner JFBn som säkring, därav tidigare frågan.)
Apropos JFB. Jag vet inte. Att den sitter tillsammans med 16A-säkringarna på övre raden kanske visar att den bara täcker dessa och det är därför dessa säkringar används till spabad och bastu, här vill man ju gärna ha JFB. Jag antar att man kan testa genom att lösa ut JFB och se om de nedre säkringarna fortfarande ger spänning till tex TM eller vägguttag.

Men det finns också en master (antar jag) JFB i huvudcentralen (gammaldags central med proppar, JFB är installerad i efterhand, kanske när vi installerade bergvärmepump?). Denna löser inte ut.
 
Mikael_L
Bromma1927 Bromma1927 skrev:
Jag antar att man kan testa genom att lösa ut JFB och se om de nedre säkringarna fortfarande ger spänning till tex TM eller vägguttag.
Japp. En enkel och helt säker test.

Det vore dock fruktansvärt märkligt ifall de inte lät JFB'n skydda hela centralen. 2017 hade det varit förbjudet att inte installera JFB på alla grupper med uttag sedan många år. Och luta sig mot undantaget "reparation av befintlig äldre anläggning" skulle vara att glida rätt långt ut på gråskalan när man byter en porslinscentral mot en ny normcentral.
 
Min mor hade ett liknande problem nyligen. Men då var det enbart JFBn som löste ut. Kom efter mycket funderande och letande och en gnutta tur fram till att det var eluttaget som luftvärmepumpen var kopplad till som var boven. Så efter att jag bytt uttaget så slutade JFBn att lösa ut.
Så om det funkar i ett annat uttag så hade jag nog funderat på att byta ut det gamla uttaget, eller i alla fall gå över skruvarna och kontaktytorna för att eliminera en del av installationens felsökning...
 
Och du är helt säker på att inget annat går på samma säkring?
 
Jag testade, JFB täcker hela elcentralen.
 
H hempularen skrev:
Och du är helt säker på att inget annat går på samma säkring?
Tämligen säker ja.
 
Har du något annat som drar 2kW som du kan testa i uttaget för tvättmaskinen?
Kanske en vattenkokare?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har du något annat som drar 2kW som du kan testa i uttaget för tvättmaskinen?
Kanske en vattenkokare?
Jag kokade upp en liter vatten till 100 grader. Vattenkokaren är märkt 1850-2200W. Det gick bra. Tog någon minut eller två, kanske inte tillräckligt länge för att trigga säkringen?

När tvättmaskinen bröt säkringen så kände jag att säkringen var varm. Nu kände jag ingen värme alls från säkringen, trots den höga strömmen (borde vara 2200W/230V = 9.5A?).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.