Jag har ett meshnätverk med 2 noder (ASUS XEN)+ ADSL. Kopparnätet skall läggas ned och då måste jag ta in fiber i fel ända av huset 25 meter från där jag helst skulle vilja ha routern. Gammalts stenhus med tjock väggar, ingen vind eller källare som jag kan gå igenom. Kabel hade klart varit bäste men fult och svårt att dra. Vill inte dra 25 meter kabel genom 5 rum oh borra hål i stenväggarna.
Skall jag satsa på ytterligare 2 noder i meshnätverk eller 2 homeplugs för att ta mig från ena ändan av huset (från den gatan där fibern skall komma in) till den andra (där jag nu klara mig fint med mitt meshsystem med 2 noder)? Vad funkar bäst?

Undrar
Flundran
 
Komplettering. Vägguttagen där homeplugs skulle sättas in ligger på samma huvudsäkring
Flundran
 
Några alternativ:
- dra fiber i elkanalerna till rätt plats
- utnyttja gamla telefonjacksdosor och dra nätverkskabel i dessa kanaler
- om du har en vind: dra fibern upp till vinden, längs vindsgolvet och sedan ner i rätt ända av huset.
 
Varför kan du inte dra fibern dit du vill ha den?
 
Jag har ett gatuhus centralt i staden som är sammanbyggt med hus vid sidan av. Fiber är bara tillgängligt från fel gata. Jag har ingen källare att gå igenom och kan ju inte gärna gräva en tunnel under huset
Flundran
 
Kör ett enkelt TP link Deco Funkar kanon bra. Å de belastas hårt. Har fiber 100/100 testa igår 145/125
 
Fortsätt med ditt asus mesh, har de noder du kör separat backhaul? Annars är det en bra uppgradering om du ska köpa nytt.

Om du vill gå på elspåret finns det meshnoder med HomePlug AV2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.