Har nyss fått en Thermia Calibra Duo installerad (extern varmvattenberedare), och jag tycker inte värdet som står på "framledning (VP)" och "returledning (VP)" stämmer alls, men jag kanske missförstår vad de värdena innebär.

T.ex. just nu är innetempen 18.4 och börvärdet inställt på 20. Displayen på pannan visar "framledning (VP) = 50.6" och "returledning (VP) = 55.6". Elementen är kalla, både framledning och returledning från radiatorsystemet är kalla. Returledningen är varm de första 30cm bakom värmepumpen, men sedan kall efter ventilen som sitter där (ja, den är öppen!).

Så jag undrar - betyder inte "framledning (VP)" och "returledning (VP)" framledning/returledning till radiatorsystemet? Detta är vad som står i instruktionsboken:

  • Framledning (VP): Visar temperaturen för utgående radiatortemperatur från värmepumpen.
  • Returledning (VP): Visar temperaturen för ingående radiatortemperatur till värmepumpen.

Tycker inte det går att tolka på mer än ett sätt? Borde då inte framledningen och returledningen från radiatorsystemet vara 50 grader? De är som sagt var kalla, ca 20-30 grader på sin höjd.
 
Du har förstått vad fram och retur temp är låter det som iaf

Går kompressorn?
Att du mäter varmare in i pumpen än ut tyder ju på att du inte har flöde.

Men samtidigt har du rätt ok temp inne? Är den konstant eller fallande?

Har du konstant temp inne men lägre än börvärdet så bör du justera kurvan skulle jag gissa.
 
O [old rusty] skrev:
Du har förstått vad fram och retur temp är låter det som iaf

Går kompressorn?
Att du mäter varmare in i pumpen än ut tyder ju på att du inte har flöde.

Men samtidigt har du rätt ok temp inne? Är den konstant eller fallande?

Har du konstant temp inne men lägre än börvärdet så bör du justera kurvan skulle jag gissa.
Kompressorn går.
Temperaturen inne var något fallande under eftermiddagen (från 18.5 till 18.3).

Nu har jag dock fått igång värmen på elementen. Vet inte riktigt varför den kom igång, men när jag tittade på tryckmätaren till radiatorsystemet så visade den 1.5. Jag gick och luftade elementen, men endast vatten kom. Släppte då ut lite genom övertrycksventilen på radiatorsystemets hydropress - då helt plötsligt började det bubbla lite i radiatorrören och låta annorlunda, precis som att cirkulationspumpen började gå (?).

Returledningen blev rejält varm, men konstigt nog var framledningen kall? En kort stund senare började symbolen för "begränsningstimer" lysa på displayen, pannan blev helt tyst och radiatorrören blev kalla tämligen omgående. Timern räknade ner 3 minuter, och sedan gick den igång och satte igång både kompressor och tillsatsvärme 2. Då började radiatorrören kännas "normalvarma", typ 35-40 grader och nu är det värme på elementen.

Jag begriper ingenting.

Kan det ha varit nån luftficka (inne i cirk-pumpen?) som hindrat cirkulationspumpen från att pumpa, och att den av någon anledning försvann när jag släppte ut övertrycket genom övertrycksventilen på radiatorslingans hydropress?

Verkar så konstigt att retur/framledning blev varma kalla så snabbt, och bara varma närmast pannan, aldrig någon värme ut i elementen. Men vad vet jag, det kanske är normalt?
 
Antagligen körde den varmvatten när du hade så hög framledning och retur.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Antagligen körde den varmvatten när du hade så hög framledning och retur.
Nu hänger jag inte med - vad har tappvarmvatten med "framledning (VP)" och "returledning (VP)" att göra? Som jag uppfattat det, och som det är formulerat i instruktionsboken, så är de väl temperaturen på framledning/retur till radiatorsystemet?
 
Den har ju en framledning ö retur när den kör vv med men den mäter alltid internt. Om du inte har en värmekälla till då sätter man en extern givare.
 
E Emanuel01 skrev:
Den har ju en framledning ö retur när den kör vv med men den mäter alltid internt. Om du inte har en värmekälla till då sätter man en extern givare.
Osäker på vad du menar med extern värmekälla - ackumulatortanken/kamrörsbatteriet är extern?
 
Temperaturgivarna sitter normalt sett inne i värmepumpen, så när den värmer tappvarmvatten visas temperaturen på vattnet till/från beredaren.
 
  • Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
Vedpanna eller liknande. I flerfamiljshus kan det tex sitta en extern elpatron.
 
useless useless skrev:
Temperaturgivarna sitter normalt sett inne i värmepumpen, så när den värmer tappvarmvatten visas temperaturen på vattnet till/från beredaren.
Ok, låter som en rimlig förklaring.

Det kanske är jag som har för höga förväntningar på tillverkarna...

Tänker att om man förklarar det som de gjort i instruktionsboken, så är det framledning/retur till radiatorsystemet, inget annat. Och att man hade haft separata värden i graferna till radiatorvärme och tappvattenvärme. Nu ser det ju riktigt knasigt ut när man går in och kollar på grafen som visar framledning/retur-temp, den hoppar ju från 55 ner till 20 grader. Men jag antar att det är som du säger då, att värdet betyder olika saker vid olika tillfällen?

Men alltså, jag fattar nog inte helt hundra hur denna värmepump fungerar. Om den "värmer tappvarmvatten", så kan den inte skicka ut någon värme alls till radiatorerna? Det låter ju helt knasigt? Så om man tappar upp två rejäla bad, så kommer värmepumpen stänga av värmen till radiatorerna helt och hållet och fokusera helt på att värma tappvatten?

Vad jag vet så gjorde den förra, 20 år gamla, värmepumpen båda sakerna samtidigt, men jag kanske minns fel? Den hade iaf en shunt som rörde sig fram och tillbaka beroende på hur mycket värme som behövdes till radiatorerna. Det enda jag vet är att vattnet i varmvattenberedaten blev varmt, och elementen blev också varma i ungefär samma takt efter t.ex. ett strömavbrott. Inte att man var tvungen att vänta flera timmar på att få någon värme i elementen...
 
Går cirkulationspumpen åt rätt håll?
 
N NightRider skrev:
Ok, låter som en rimlig förklaring.

Det kanske är jag som har för höga förväntningar på tillverkarna...

Tänker att om man förklarar det som de gjort i instruktionsboken, så är det framledning/retur till radiatorsystemet, inget annat. Och att man hade haft separata värden i graferna till radiatorvärme och tappvattenvärme. Nu ser det ju riktigt knasigt ut när man går in och kollar på grafen som visar framledning/retur-temp, den hoppar ju från 55 ner till 20 grader. Men jag antar att det är som du säger då, att värdet betyder olika saker vid olika tillfällen?

Men alltså, jag fattar nog inte helt hundra hur denna värmepump fungerar. Om den "värmer tappvarmvatten", så kan den inte skicka ut någon värme alls till radiatorerna? Det låter ju helt knasigt? Så om man tappar upp två rejäla bad, så kommer värmepumpen stänga av värmen till radiatorerna helt och hållet och fokusera helt på att värma tappvatten?

Vad jag vet så gjorde den förra, 20 år gamla, värmepumpen båda sakerna samtidigt, men jag kanske minns fel? Den hade iaf en shunt som rörde sig fram och tillbaka beroende på hur mycket värme som behövdes till radiatorerna. Det enda jag vet är att vattnet i varmvattenberedaten blev varmt, och elementen blev också varma i ungefär samma takt efter t.ex. ett strömavbrott. Inte att man var tvungen att vänta flera timmar på att få någon värme i elementen...
Det beror på vilken typ av tank man har. Jag har själv en sådan nyinstallerad pga av att jag har liten volym i systemet. Den är då sektionerad och har slingor för tappvarmvatten, vilket gör att den generellt producerar värme till både radiatorer och tappvarmvatten samtidigt och en del andra fördelar som att man slipper knäppningarbetc, det innebär dock att man hela tiden producerar en liten övervärme och en hög lägsta värme nivå i hela tanken. De flesta idag har separat beredare då det blir effektivare. Det är trotts allt radiatorerna/värmen som är den stora förbrukaren och det kan stora delar av året göras med låg temperatur.
 
C
N NightRider skrev:
Om den "värmer tappvarmvatten", så kan den inte skicka ut någon värme alls till radiatorerna? Det låter ju helt knasigt?
Det är dock normalt så det fungerar, ja.
Anledningen är att verkningsgraden och livslängden blir bättre med lägre vattentemperatur. Därför låter man pumpen jobba direkt mot radiatorkretsen utan shuntning, och sen sitter det en växelventil i pumpen som växlar mellan framledningen till radiatorkretsen resp. varmvattenberedaren.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Går cirkulationspumpen åt rätt håll?
C cpalm skrev:
Det är dock normalt så det fungerar, ja.
Anledningen är att verkningsgraden och livslängden blir bättre med lägre vattentemperatur. Därför låter man pumpen jobba direkt mot radiatorkretsen utan shuntning, och sen sitter det en växelventil i pumpen som växlar mellan framledningen till radiatorkretsen resp. varmvattenberedaren.
Ok, jag har förstått det nu efter att ha läst på lite mer.

Men hur brukar de två lägena prioriteras? För jag tycker ju det verkar lite konstigt att värmepumpen värmer varmvatten i flera timmar när ÄR-temperaturen från inomhusgivaren är 18.5 grader och BÖR-temperaturen är inställd på 20 grader.. är det helt enkelt för liten diff för att den ska "slå om" till radiatiorläget? Man undrar ju vad som hade hänt om ÄR-temperaturen varit ner på 17 grader eller ännu lägre, ifall värmepumpen ändå prioriterat varmvatten framför raditatorer?

Och är jag galen, eller finns det värmepumpar som kan både värma tappvatten och skicka ut värme till radiatorerna samtidigt? Den gamla var en äldre ON/OFF-modell från ca 2005, något slags "hemmabygge" från en mindre firma, med separat styrskåp med en massa reläer och kablar. Men den hade definivt en shunt med en "spak" som rörde sig i små små steg beroende på om det behövdes mer värme till elementen eller inte. Jag har alltid iaf trott att den fungerade som så att den kunde tillverka varmvatten och samtidigt styra hur mycket värme som skulle gå till radiatorerna, men jag kanske förstått det hela fel?
 
Redigerat:
Jag vet inte exakt vad som är standardinställningar på din värmepump, men normalt sett brukar den växla efter max ca en halvtimme. Värma varmvatten i flera timmar är inte normalt... Men det kan ju vara som du säger att den inte tycker att det finns något behov av husvärme.
Hur mycket diff från bör-/ärvärde på innegivaren som tillåts beror på inställningarna. Vad har du för rumsgivarpåverkan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.