Finns det någon/några som har ett smart tips om hur man fäller in staketstolparna i altangolvet snyggast. Eftersom det kommer att kosta en del vill jag inte bara skruva fast dom hux flux. Kanske det finns dokumenterat så jag är väldigt tacksam för bilder. Stolparna är 95x95.
 
Snyggast är ju en smaksak, men visst finns det lite olika sätt. Beror också på vad du menar med att "fälla in"?
Själva infästningen i stommen (golvreglar/bärlinor) så behöver ju detta sällan vara snyggt eftersom det ändå döljs av trallvirket senare. Stabilitet är förmodligen mer prioriterat.

Hur du fäster beror ju en del på hur konstruktionen ser ut men jag kan rekommendera att du sågar ut ett spår i stolpen som du kan trä på bärlinan/golvregeln. Detta tillsammans med vagnsbult ger en stadig konstruktion. Kan du dessutom få stöd både av bärlina och golvregel genom att sätta stolparna där dessa korsar blir det ännu mera stabilt.
 
Lånar denna tråd, ska själv börja bygga altan till helgen och har lite ångest. Hur ska man fästa stolparna till staketet/räcket?
1. Ska man fälla in dom i bärlinan som näms ovan
2. eller ska man sätta dom direkt i betonplintens sko

Finns det någon fördel eller nackdel med respektive alternati? stabilitet mm. tex om man får för sig att bygga på ett tak i framtiden.

/Johan
 
Hej!

När jag skulle bygga veranda så fick jag ett bra tips av min duktiga granne.

Först sätter man fast syllarna så de är klara.

Sedan lägger man på bärlinorna/bärreglarna med jämna mellanrum.

Ponera att ni har en rektangulär altan. På två sidor så är ju bärlinorna ytterkanterna och sedan spikar man på två "ändar" på de två sidor där bärlinorna är avsågade.

Mot dessa yttersidor kan man sedan, precis som nämnts tidigare, skruva fast stolparna med vagnsskruv mot ytterreglarna.

Mellan stolparna spikar eller skruvar man sedan fast 45x70 reglar liggandes på högkant för att fästa "frisen" i. Frisen är den kant som går runt hela altanen som en snygg markering. Frisen skall vara bredare än de brädor man lägger på altanen för att det skall bli snyggt.

Man måste hela tiden fundera lite på hur mycket "näsa" man vill att frisen skall ha, för under frisen vill man ju sätta på en snygg ytterkant så att det blir snyggt och fint runt omkring altanen under frisen. Denna ytterkant fäster man mot stolparna eller 40x70 regeln med lite distansläkt.

Där stolparna står sågar man ur språr i frisen innan man skruvar fast dem mot 45x70 reglarna.

På vår altan gjorde vi allt detta förutom att vi inte fäste några stolpar och således inte sågade ut något i frisen för stolpar. Jag skulle dock, om jag vill, kunna skruva loss frisen och ytterbrädorna och sätta dit stolpar för staket.  

Så här ser vår altan ut idag. Titta speciellt på bilden i mitten.

http://www.sbbk.se/team_gallery.php?category=326
 
JockeR skrev:
Jag vet inte om det är till någon hjälp  ??? , men här är ett par bilder:
[länk]

Snyggt, det där ser stabilt och bra ut!
 
Jag skall oxå fälla in staket/takstolpar nu till helgen och min betydelse på "infällda stolpar" är att dom inte syns utifrån. Alltså är fastsatta i golvreglarna. Detta ger enligt mig en snyggare utsida. Jag är inte riktigt hundra säker på hur jag ska få till själva staketreglarna, men det får lösa sig eftersom...:)

 
När jag gjorde min altan så "fällde" jag in stolparna.
Ska försöka förklara hur.
Jag byggde klart bärlina mm först.
Sedan fällde jag in mina stolpar 95X95 genom att ta bort motsvarande del som ytterlinanhade 45X170.
Stolpen ställde jag sedan på bärlinan för stöd samt att halva gick ner på insidan.
Därefter borrade jag bara för två vagnsbultar med platt skalle som nu är det enda som syns på utsedan.
När jag sedan la trall så jackade jag för varje stolpe jobbigt men blev rätt bra. :p
Kan kanske skaffa bilder ikväll om du vill ha..
 
Jag har gjort enligt Shrek´s altan men med stolpar och HEL fris(?) utanför stolparna, dvs jag jackade ut i trallen för att få en hel och snygg "fris" utanför stolparna!!

MVH

Richard
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.